Hej
Vi har bytt takpannor och råspont på ett gammalt hus från 1955. Då satte takläggaren på en diffusionsöppen polyetenbarriär tecca vindduk mot befintliga takstolar som ni ser, utan på vindduken ligger 45x45 luftspalt, på dessa reglar ligger råsponten, sen takpapp sen det vanliga läkt och takpannorna.
Hur ska jag fortsätta nu på insidan? lägger jag isolerskivor utan att pressa upp för hårt mot vindduken sen läkt sen ångspärr , (åldersbeständig plast) sen gips, exempelvis
det kommer vara öppet till knock.
Vi har bytt takpannor och råspont på ett gammalt hus från 1955. Då satte takläggaren på en diffusionsöppen polyetenbarriär tecca vindduk mot befintliga takstolar som ni ser, utan på vindduken ligger 45x45 luftspalt, på dessa reglar ligger råsponten, sen takpapp sen det vanliga läkt och takpannorna.
Hur ska jag fortsätta nu på insidan? lägger jag isolerskivor utan att pressa upp för hårt mot vindduken sen läkt sen ångspärr , (åldersbeständig plast) sen gips, exempelvis
det kommer vara öppet till knock.
Hej. Det är nog hela, vägen upp och lite cirkulation i nederkant. Så verkar som luften kan komma in där nere sen cirkulera hela vägen upp sen ner igen på andra, sidanTomture61 skrev:
Man kan ha ventilation av yttertaket på två sätt .Penten skrev:
Det ena sättet är att man har en springa på 30-50 mm vid takfoten + en öppning i nock .
Obs att självdrag av uppvärmd luft har svårt att gå från takfot till andra sidans takfot !
Det andra sättet är att ha en duk som släpper igenom fukt men stoppar väta från utsidan .
Att montera denna duk på råsponten tror jag är en dålig ide .
Mellan, duken du ser och råsponten är det 45mm luftspaltTomture61 skrev:
Man kan ha ventilation av yttertaket på två sätt .
Det ena sättet är att man har en springa på 30-50 mm vid takfoten + en öppning i nock .
Obs att självdrag av uppvärmd luft har svårt att gå från takfot till andra sidans takfot !
Det andra sättet är att ha en duk som släpper igenom fukt men stoppar väta från utsidan .
Att montera denna duk på råsponten tror jag är en dålig ide .
Är det ventilerat i nock då? Allt luft in vid takfot, luft ut vid nock?Penten skrev:
Så många som paralellisolerar sina tak och struntar i att ventilera ut vid nock, utan tror att luften kan få från takfot till takfot. Det fungerar säkert ett tag, men undra hur det ser ut efter 10-15 år.
Från din bild på taket så det pappen ut att gå över nocken, dvs ingen luftning ut.
Precis. Inte jag som lagt eller byggt taket. Ett företag. Men om jag tar och besikta detta med en besiktningsman kommer han anmärka på det?ingenjören101 skrev:
Är det ventilerat i nock då? Allt luft in vid takfot, luft ut vid nock?
Så många som paralellisolerar sina tak och struntar i att ventilera ut vid nock, utan tror att luften kan få från takfot till takfot. Det fungerar säkert ett tag, men undra hur det ser ut efter 10-15 år.
Från din bild på taket så det pappen ut att gå över nocken, dvs ingen luftning ut.
Antar att det inte är besiktningsmannen som äger byggnaden och har betalat snickarna för jobbet .Penten skrev:
Vill du ha ett friskt hus som överlever länge så kan det vara bra att bygga rätt .
hur åtgärdar man detingenjören101 skrev:
Är det ventilerat i nock då? Allt luft in vid takfot, luft ut vid nock?
Klicka här för att svara