Byggahus.se
Jag tänkte göra något åt ventilationen i vårt hus men fastnat lite i olika alternativ och skulle behöva lite input på mina tankar.

Vi bor i ett äldre gathus, byggt som ett litet lägenhetshus på ca 1910-talet men numera är allt en enda bostad. Huset är ombyggt flera gånger, bland annat har eldning ersatts med fjärrvärme, vinden är tilläggsisolerad mm.

Planlösningen på entrévåningen är lite som ett framåtstupa E. Entrén och trappan ligger mitt i huset mot gatan och mot baksidan löper en korridor till vänster mot ett genomgående vardagsrum och till höger till köket och vidare till ett sovrum.

Ovanvåningen består av ett centralt allrum där trappan kommer upp med två sovrum till höger, två till vänster och badrum och klädkammare mot baksidan.

Källarens planlösning ser ut som ovanvåningens.

Ventilationen idag består av självdragskanaler i eternit som mynnar i två huvar på taket. I den lilla huven mynnar Imkanalen från köksfläkten och kanalen från sovrummet ovanför köket som tidigare var en kokvrå. I den stora huven mynnar kanaler från tvättstugan i källaren, vardagsrummet samt toaletten på entréplan och badrummet samt allrummet på ovanvåningen.

I källaren finns det tilluftsventiler i alla rum. På entrévåningen finns det igensatta tilluftsventiler ut mot gatan i vardagsrum och sovrum. På ovanvåningen finns det inga tilluftsventiler alls, bara läckande fönster.

Till det hela kan nämnas att vi inte är helt nöjda med hur våra uppvärmningskostnader ser ut. Temperaturen i huset är väldigt ojämn, det kan vara iskallt i ett hörn och väldigt varmt i ett annat. Luften känns ofta instängd och jag har en del problem med att jag vaknar på nätterna med nästäppa som försvinner om jag går upp och vandrar runt i huset ett tag.

Jag har kommit fram till tre alternativ för att förbättra ventilationen, jag tänker inte göra något själv utan planen är att anlita en fackman (har pratat med några olika men de har lite olika åsikter och väldigt lite tid):

1. Det enkla alternativet. En frånluftsfläkt direkt på den stora huven som suger genom eternitkanalerna, nya friskluftsventiler i sovrummen på ovanvåningen och ventilerna på entrévåningen öppnas upp. Fördelen är att det är billigt och enkelt. Nackdelen är att det kommer att öka på uppvärmningskostnaden.

2. Det omfattande alternativet. Ett FTX-aggregat på vinden, nya tilluftskanaler till sovrummen på ovanvåningen samt rummen på entrévåningen, nya frånluftskanaler till badrum och klädkammare på ovanvåningen medan de gamla eternitkanalerna till tvättstuga, toalett och köksfläkt återanvänds. Fördelen är att det är mer ekonomiskt på sikt och mycket enklare att reglera. Nackdelen är att det är dyrare och krångligare, jag är osäker på hur de befintliga frånluftskanalerna ska kunna återanvändas och tilluftskanalerna ner till entrévåningen måste dras genom ovanvåningen (jag har spanat in ett hörn) och betongbjälklaget.

3. Det fantasifulla förslaget. Nästan samma som 2, ett FTX-aggregat på vinden men istället för två nya kanaler ner till entrévåningen återanvänds eternitkanalen som går till vardagsrummet för tilluft, helst med nån sorts relining/strumpa. För att ändå skapa luftflöde på den här våningen installeras fläktar med värmeåtervinning typ pax mistral i vardagsrum och sovrum. Fördelen är att det är en enklare och troligtvis billigare lösning än 2, men ändå tillräckligt bra. Nackdelen är att jag är osäker på om kanalen till vardagsrummet kan återanvändas, att jag är lite osäker på hur bra och tysta paxfläktarna är och att de ändå kostar ca 10 000.

Jag har bara väldigt grundläggande kunskaper i det här med ventilation så alla tips/kommentarer/prisgissningar är uppskattade.

Det finns ett annat alternativ också. Behovsstyrd frånluftsventilation. Då ventileras det inte mer än det behövs. Du borde kunna få in det hyfsat enkelt i ditt hus.

Gjorde ett ex-jobb nyss där vi simulerade behovsstyrd ventilation i en programvara och förlusterna kan sänkas drastiskt med en sån lösning.

• Gilla
Alexandra_86
  • Laddar…
Tack för tipset! Har inte direkt hört talas om behovsstyrd ventilation så jag ska kolla upp det. Men är det i stort sett att fläktarna känner av luftfuktighet mm och anpassar sig efter det?

Nja det är lite mer avancerat än så.
Det finns lite olika varianter. Men i stora drag sitter det spjäll som reglerar flödet.
Det är en modul som är bestyckat med olika sensorer beroende på rum och ett spjäll.
Tex fukt, VOC och CO2

Tack vare en skrivning i BBR så kan man reducera flödet (=mindre förlust) i de utrymmen där behov inte finns.

Väldigt intressant lösning.
Här är ett litet youtube klipp

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.