Jag är total nybörjare med att bygga saker till och i hus, men efter en vattenskada i källaren så har jag tvingats till att ge mig på saker själv.

I ett av rummen i källaren ska jag regla upp ny vägg med stålreglar och vad jag förstått så ska man fästa / skruva fast takskena och golvskena, men jag har lite problem med golvskenan.

Den tidigare väggen byggdes nog innan man gjöt ”innergolvplattan”, vilket har skapat ett spår mellan plattan och yttervägg (5,5 cm på ena sidan och 7,5 cm på andra). Spåret är i varierande djup, men det är otroligt porös betong, nästan som grus.

Hur hade ni gått tillväga här? Gjutit igen spåret och lagt regeln/stålskenan på det, eller hur får man fast skenan och få den i våg?
Är rädd att om man gjuter igen det, att ny platta blir för tunn att borra/skruva i och bara kommer att spricka?

Tacksam för svar 😊

• Närbild av källarhörn med betongblockvägg och spår mellan vägg och ojämnt golv, visar porös betong och byggdamm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongvägg och -golv med spår mellan plattan och väggen i källare.
    Skapa konto
  • Betongkällare med en gjuten golvplatta och ett spår mellan platta och blockvägg visar porös betong som kan behöva åtgärdas för att fästa golvskenan.
    Skapa konto
Du vet att man inte ska bygga på källarväggar på insidan? För att svara på frågan.
Hur breda reglar har du tänkt dig? Du kan fästa dom i väggen om du vill låta bli att gjuta igen spalten

Mura upp med Leca eller lättbetong, då får du en vägg som isolerar en del och är fuktsäker….

K
Larsa Larsa skrev:
Mura upp med Leca eller lättbetong, då får du en vägg som isolerar en del och är fuktsäker….
Fuktsäker leca/lättbetong?
Vad menar du?

Att väggen inte blir så fuktkänslig. Ullisolering med skivor på i en källare som inte är väldigt torr skulle jag backa för…

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du vet att man inte ska bygga på källarväggar på insidan? För att svara på frågan.
Hur breda reglar har du tänkt dig? Du kan fästa dom i väggen om du vill låta bli att gjuta igen spalten
Varför inte? Huset är helt nydränerat och isolerat utifrån av en professionell firma. Jag har tänkt att regla upp en ventilerad vägg med stålregel och typ trossbotten i fibercement. Ingen isolering mot vägg eftersom det är isolerat utifrån.

Rummet ska användas som förråd (och är därför lite av ett trial and error-projekt från min sida. Anledningen till att två väggar ska reglas är för att det ska bli lite snyggare och dölja eldragningar.

Hade nog tänkt 70 reglar, men är öppen för förslag 😊

Men kan du inte bara putsa väggarna isf?

Larsa Larsa skrev:
Men kan du inte bara putsa väggarna isf?
Jo, det har också varit ett alternativ, men tänkte att det var lättare att sätta upp saker på väggarna om det inte är betong eller puts (och att jag kanske kunde lära mig nått på vägen 😅)
Men jag har hört att det är svårt/krångligt som fan att få till en bra puts?

G GGStrand skrev:
Jag är total nybörjare med att bygga saker till och i hus, men efter en vattenskada i källaren så har jag tvingats till att ge mig på saker själv.

I ett av rummen i källaren ska jag regla upp ny vägg med stålreglar och vad jag förstått så ska man fästa / skruva fast takskena och golvskena, men jag har lite problem med golvskenan.

Den tidigare väggen byggdes nog innan man gjöt ”innergolvplattan”, vilket har skapat ett spår mellan plattan och yttervägg (5,5 cm på ena sidan och 7,5 cm på andra). Spåret är i varierande djup, men det är otroligt porös betong, nästan som grus.

Hur hade ni gått tillväga här? Gjutit igen spåret och lagt regeln/stålskenan på det, eller hur får man fast skenan och få den i våg?
Är rädd att om man gjuter igen det, att ny platta blir för tunn att borra/skruva i och bara kommer att spricka?

Tacksam för svar 😊
Jag har sådana diken själv. Enklast är att fylla med expanderbetong, den flyter mycket bra och fyller alla gropar. Men du måste rensa diket ordentligt innan. Du får inget mekaniskt bra fäste mot underlaget men ett ordentligt slätt golv att jobba med sedan.
Personligt tips: Låt bli att klä väggarna. Anlita någon att putsa och sedan målar du met rätt färg och det blir kanonbra!

Kan om du ska ha det som förråd bara se fördelar med att putsa väggarna.
Enklare, billigare, enklare att tex skruva upp hyllor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.