Tjena!
Jag ska riva en bärande vägg och istället ha en limträbalk på vinden. Hur fäster man takstolarna i balken? Jag har sett olika varianter och är är två exempel.
Vad heter dom olika varianterna och vilken är egentligen bäst?
Tack på förhand😊
Jag ska riva en bärande vägg och istället ha en limträbalk på vinden. Hur fäster man takstolarna i balken? Jag har sett olika varianter och är är två exempel.
Vad heter dom olika varianterna och vilken är egentligen bäst?
Tack på förhand😊
Varför fästa i takstolarna? Balken är väl upplagd i ändarna nedåt med stolpar för att ersätta väggens bärande. Möjligen något för att förhidra att balken vrider sig. Vad säger konstruktören och vad står i ritningen som ligger i bygganmälan?
nja han vill ju binda upp underramarna på takstolarna , du menar om balken stöttar upp underifrån STOR skillnadoptimizer skrev:
Produkter som diskuteras: "gängstänger"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Andra varianten är gängstav med fästplattor som antingen tillverkas eller inköps färdiga. Har man ett normalt reglat innertak så spelar bultarna och gångstumparna som sticker ner inte problem men om man har redan maximerat takhöjden så bygger dessa gissningsvis 3cm nedåt. Fördelen för mig är att du verkligen kan spänna upp takstolen mot sin balk
https://butik.stockholmtrailer.se/b...d-batvagn/produkt/fastplatta-bredd-80-100-mm/
https://butik.stockholmtrailer.se/b...d-batvagn/produkt/fastplatta-bredd-80-100-mm/
Den med gängstängerna lär väl vara stark men frågan är om du behöver så starkt..EmilKBerg skrev:
Jag skulle kört med gaffelankare och ankarskruv…
Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Jag tolkar det som att det är tänkt en hemmafixarlösning, skulle säga att detta är något man ändå bör ta in en konstruktör för, dom kommer då föreskriva infästningsmetod, det bör också anmälas om man ska riva hjärtväggen. Finns risk att det blir problem när man ska sälja huset i framtiden annars.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fästa klädstång och hyllplan under snedtak?
Inredning -
Vilket lim för att fästa metallskena mot betong
Golv -
Fästa dubbla reglar mellan fönsterparti och dörr i grunden?
Lösvirke & Timmerhus -
Byta fönster, blanda mellanliggande och fasta spröjs?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Hur fasta vagnstycke i limträbalken?!
Byggmaterial & Byggteknik