Byggahus.se

Hur ska jag fästa stolpar i befintlig altan

1. L
    Medlem Nivå 1
    Har en färdig altan och behöver sätta ett staket runt om, hur skall jag fästa stolparna på bästa sätt? Nej jag kan inte ta bort någon bräda eller gjuta från mark utan jag behöver ett tips för att kunna fästa dom direkt på trallen. Har på sidorna fäst spalje med stolpskor direkt på trallen 1,70 högt men känner att det inte är så stabilt. Nu ska jag ha 90 staket runt om resten.
    Kommer jag att kunna använda stolpskor även på resten, det kanske blir bättre eftersom staketet blir lägre? Eller finns nåt tips till mig som inte innefattar att behöva lossa på något eller gjuta något på utsidan av hela altanen?

2. Talvan
    Medlem Nivå 5
    Tätt med stolp och sedan räcke som stabilisera kanske snedstag också

3. T
    Medlem · Nivå 9
    Stolpskor är fula så varför går det inte att ta bort brädor?

4. S
    Medlem · Nivå 12
    Måste man ta bort brädor då? Om du har rejäla underliggare som det går att skruva i så kanske det räcker att såga upp hål för stolpar och sänka ner och skruva fast utifrån om det finns möjlighet.

5. L
    Medlem Nivå 1
    Vill helst inte ta bort några brädor, är glad att jag ens fick gjort en hel altan själv :) borde såklart tänkt på detta tidigare. Fick dessutom rätta till en del missberäkningar på yttersidorna som jag hade tänkt fel på, en annan anledning till varför jag helst inte skruvar upp det igen. Tänkte att det borde finnas ett lättare sätt att få det hyfsat stabilt. :p

6. L
    Medlem Nivå 1
  7. Immobil
    Medlem · Nivå 16
    Bulta fast stolparna i sidan på de befintliga med franska skruvar eller bult + mutter.

8. L
    Medlem Nivå 1
    Du menar att jag har alla stolparna på utsidan av altanen då? Blir det snyggt tro?

9. Immobil
    Medlem · Nivå 16
    Det kan det nog bli. Ännu snyggare, om du kapar av de två liggande trallbrädorna vid stolparna.

10. F
    Medlem · Nivå 10
    jacka ur halva stolpbredden nere i och fäst dom i sidan av altanen. Ta ur jacket så långt så att nedre kant av stolpen går jämt av med brädkanten.
    stolpe.png

11. L
    Medlem Nivå 1
    Ja det kan ju faktiskt vara en tanke :D, då bör jag kanske använda mig av 95 stolpar istället och inte 70 som jag hade tänkt (och använt på sidorna)

12. F
    Medlem · Nivå 10
    95 blir bättre i sånt fall. Å andra sidan när jag ser bilden hade jag fortsatt i samma stil som du redan börjat med stolpskor. Tror inte det börjar se bra ut om du helt ändrar stil på resten av räcket.

13. L
    Medlem Nivå 1
    Ja du har nog en poäng i det, blir nog snyggare att köra vidare i samma stil, kände bara att det inte blev så stabilt men det kanske blir bättre när det inte är så högt, har tänkt att bygga en ganska stor trappa i mitten också så själva staketet kommer ju inte att vara en helsida.

14. P
    Medlem · Nivå 12
    Jag hade gjort som Stefan skrev, jacka ur för ett hål och sänk ner stolpen och skruva den i kjolen (y)

15. M
    Husägare · Nivå 7
    Jag hade nog också sågat upp ett hål för stolpen, ganska enkelt med multisåg/multiverktyg eller sticksåg. Sedan låtit stolpen gå ner en rejäl bit under däcket, och sedan (det ser ju ut som man kan komma in under däcket ganska enkelt) satt en snedsträva i nedre änden på stolpen (under däcket alltså) upp/in mot huset och fäst i en regel längre in. Då får du ett räcke som känns väldigt stadigt/tål att luta sig mot.

Nu har du ju tack och lov ganska glest mellan ribben, men jag tror ändå det är risk att det där börjar luta eller ge sig i en rejäl storm. :-/