Har skaffat en infrapanel för att fästa i taket, men infästningen på panelen är gjord för att fästa i väggen.
Har suttit och klurat i några veckor på hur man ska fästa den i taket utan att det finns risk för att den glider ut sitt fäste. De ideér jag har kommit på involverar för komplexa och mycket job för lite väsen.
Vad sägs om att hänga upp den på fyra skruva som det är tänkt och sen sätta en kloss eller liknande som stopp på en sidan som hindrar den från att flytta sig och glida ur skruvhuvudena?
Det tänkte jag också på, men det blir ganska fult om klossen blir större än själva panelen. Den måste skruvas in utanför panelen, eller är det bara jag som är obyggteknisk...
Ja den måste ju sitta utanför panelen men så värst stor behöver den väl inte va? Räcker kanske egentligen med en skruv som hindrar den från att kunna röra sig i den riktning som spåren i upphängningen är i. Sen är det kanske snyggare med en list i samma bredd som panelen. Kan ju också skaffa dig en bit aluminium eller plåt profil för att matcha panelen bättre.
Försökte mig på detta i helgen. Fy, det var katastrof. Att bara haka fast panelen i taket med 4 skruva var ju helt omöjligt. Det var otynpligt och tungt och att linjera så att alla fura skruva haman i hålen och sen låsa den... Sen ska den ner igen för att jag ska montera lite kablar och annar pill. Iaf, jag gav upp upp 20 försök.
Ska till bauhaus och skaffa lite u -profiler och fixa lite hakar på panelen då att den kan glida in i u-profilen... so much for cheap DIY...
Försökte mig på detta i helgen. Fy, det var katastrof. Att bara haka fast panelen i taket med 4 skruva var ju helt omöjligt. Det var otynpligt och tungt och att linjera så att alla fura skruva haman i hålen och sen låsa den... Sen ska den ner igen för att jag ska montera lite kablar och annar pill. Iaf, jag gav upp upp 20 försök.
Ska till bauhaus och skaffa lite u -profiler och fixa lite hakar på panelen då att den kan glida in i u-profilen... so much for cheap DIY...
Nu har man fått upp panelen. Köpte U-profiler och fick modifiera panelens fästbeslag lite och sen gick det bra att få upp den. Fint tips med magnet, ett stort "men" ... dem förlorar sin kraft med åren. Sen om det tar 10 år eller 20 år är en annan sak. Vill ogärna gå under den och vara rädd för att den faller pladask i nyllet en dag.
Jag ska ta ner den igen för att fästa lite kablar ska fota hur jag gjorde.
En fråga, jag ska dra en installationskabel längst väggenhörna. Jag har kakel på väggarna i tvättstugan och jag vet inte riktigt hur man ska fästa kabeln i väggen. Vad använder man? Vart sätter man fästena? I väggen eller tak? Jag tror inte manb ska använda skruvklammer...
Tänkte på det, men det är en EKK och är hyperstyv samt är en installationskabel. Dem ska väl klamras fast? Jämför med en vanlig lampsladd. Ja... vill bara göra det rätt, klagar på folk som gör fel och man vill inte begå dubbelmoral så att säga. =)
Det är nog första gången jag hör någon kalla EKK för hyperstyv. Ofta vill man inte ha EKK synligt klamrad just för att den anses sladdrig och svår att få snyggt klamrad. Är du säker på att det verkligen är EKK?.
Hur som helst är det inget fel att lägga EKK i en kabelkanal.
Det är nog första gången jag hör någon kalla EKK för hyperstyv. Ofta vill man inte ha EKK synligt klamrad just för att den anses sladdrig och svår att få snyggt klamrad. Är du säker på att det verkligen är EKK?.
Hur som helst är det inget fel att lägga EKK i en kabelkanal.
Haha! Hallå! tror du man har hanterat fotbollslängder av kablar eller? =) Har inte satt upp så många installationskablar i sitt liv. Det finns säkert värre =). Om man vill få det snyggt, vad ska man använda istället för EKK då den är sladdrig? Nu har man 25m av EKK men då har man lite alternativ vid nästa tillfälle.
Så bytte från EKK till RKK och skaffade kabelkanaler (Bra kabekanaler från Schneider, annars lossnar dem efter 1 dag).
Funderade ut hur man skulle fästa den på nytt och och natt kl.5 då fen.
Jackade ur fästena på panelen och skaffade u-profiler. Upp med skiten och sen slida in skiten. Lite meckigt, men inte meckigt som att försöka fästa panelen med 4 skruvar och få mjölksyra.
Jag har absolut ingen erfarenhet av infrapanel så jag har ingen aning om hur bra dem värmer, hur den upplevs förutom att det är varm när man går under den, etc.. samt hur mycket energi den drar. Får se om några dagar.
Tur att panelen är appstyrd, hade varit ett helvete att gå upp och ner på en stol för att justera temperaturen.