Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag glömde koppla isär i höstas, så när frosten kom stod det vatten i röret och kopplingen hoppade isär. Ingen egentlig skada skedd - men idag när det var dags att åtgärda gick det inte att få ihop.
I normala fall trär man konan(?) B över röret C, för in i A och drar åt med D. Men idag gick det inte att trä konan över röret. Jag provade att slipa lite på rörspetsens ytterkant men det hjälpte inte.
Jag vet inte riktigt vad som har hänt. Konan kanske trycktes ihop en aning när jag skulle montera isär - A, B och D satt ihop när jag började och jag råkade skruva åt fel håll med skiftnyckeln först. Eller så är det kanske temperaturen, de gånger detta har hänt tidigare har jag åtgärdat det under kallare väderlek. Idag är det 25 grader varmt.
Jag brukar inte ta isär det som finns på övre bilden, det finns en till koppling längre ned som jag öppnar för att tömma:
Logga in
Skapa konto
Vad göra?
- Slipa lite till på rörspetsen?
- Köpa en ny kona? Var? Vad kan den tänkas heta? Jag hittar ingenting som ser ut som den gör när jag letar.
- Köpa mer omfattande reservdelar?
Redigerat:
Beställ en ny kona 12mm från FPL med RSK: 1868160
OBS - Jag skrev fel RSK alldeles nyss om du hann se det...
Tex Ahlsell lagerför dessa. Jag betalar långt under tian för en på jobbet. Har du någon kontakt med en röris så är det lättast att denna tar hem en åt tig.
Annars blir det dyr frakt.
Hemmatema:

OBS - Jag skrev fel RSK alldeles nyss om du hann se det...
Tex Ahlsell lagerför dessa. Jag betalar långt under tian för en på jobbet. Har du någon kontakt med en röris så är det lättast att denna tar hem en åt tig.
Annars blir det dyr frakt.
Hemmatema:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto

Redigerat:
Bästa svaret
Här hittar jag den betydligt billigare och mera "skäligt" för att bara handla en ynka kona:
https://www.vvsobygg.se/konor-12-x-g15-fpl-klamrings-kopplingar.html
https://www.vvsobygg.se/konor-12-x-g15-fpl-klamrings-kopplingar.html
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byggnadshöjd kolonistuga, hur får vi den att gå ihop?
Frågor och svar om arkitektur -
Verktyg för att klämma / fästa ihop rep? (skärmdumpar i tråden)
Verktyg & Maskiner -
Bygga/få ihop hängmatta med björkstockar. Hur få den stadig?
Socialt & Projekt -
Snickra ihop en tavelram. Fästa boarden bakom?
Möbelsnickeri -
Får man bygga attefall ihop med huvudbyggnaden?
Bygglov