Mitt önskemål är att få golvet betongrent för att antingen flytspackla (för klinker) eller impregnera betongen men i vilket fall ska färgen på något sätt bort.

Golvet är i en källare. Huset från -64. Det verkar vara målat med flera lager. Oklart villen typ av färg. Jag har inte full koll på det.

Jag har läst runt lite på forumet och på nätet i stort och testat olika metoder.

Började med en betongslipmaskin från Ramirent, testade olika skivor och höll på i en helg men stora "öar" av färg bestod.

Vinkelslip fungerade ungefär lika dåligt men har endast testat ett par olika skivor. Jag har aldrig hanterat vinkelslip tidigare så det kändes sisådär...

Jag har testat att skrapa manuellt vilket fungerar på vissa områden men är djävulskt jobbigt. Känner inte att jag kan gå på hela ytan på det sättet.

Nästa steg är värmepistol + skrapa för hand men sen är det slut på idéer. Jag har redan lagt ner åtskilliga timmar på detta och är inte sugen på att lägga ner en arbetsvecka för att få golvet rent.

Hur skulle ni gjort?
Hur mycket behöver bort för att jag kan flytspackla med gott samvete?
Hela ytan om ca 15 kvm ser ut som på bilderna

• Slitet källargolv med flera lager färg, blått och grönt synligt, betong delvis exponerad. Färgskrapning och borttagning av lager är pågående.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet källargolv med färgrester i blått och grönt, synliga fläckar av bar betong omgiven av målade områden.
    Skapa konto
  • Betonggolv i källare med fläckar av blå och grön färg som delvis har slitits bort, visar oregelbundna färgöar på ytan.
    Skapa konto
Färgborttagningsmedel är väl det enda du missat kanske. Luktar apa men är effektivt på vissa färger iaf.

Farstatjej90
Hmm jag tror du satsade på fel. Min erfarenhet är att man ska gå på max direkt. Har man ont i huvudet och det står en till två panodil så tar man ju två. Inte en och sen en till om det inte hjälper. Jag kör alltid max direkt.
Tror den här slipen jag länkade hade varit något helt annat än den du fick tag på faktiskt.....

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
C
Har du testat Olfa XSR-600 skrapa eller liknande?
Är förvisso tveksam till att den biter på det där, men överlägset bästa skrapan för ändamålet enligt min åsikt. Använder den med de långa bladen BSF-6B.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hmm jag tror du satsade på fel. Min erfarenhet är att man ska gå på max direkt. Har man ont i huvudet och det står en till två panodil så tar man ju två. Inte en och sen en till om det inte hjälper. Jag kör alltid max direkt.
Tror den här slipen jag länkade hade varit något helt annat än den du fick tag på faktiskt.....
Fattar vad du menar, men gick på råd från den lokala färgbutiken. Jag ska se över möjligheten att hyra en mer rejäl pjäs.

C
P Ptkristo skrev:
Provade den jag hade hemma. Något i den stilen.
Ja, nä, en sån där skrapa funkar inte, det går inte alls att jämföra. Skall du skrapa det där måste du använda en skjuvande skrapa om du skall ha någon som helst framgång.

C cpalm skrev:
Ja, nä, en sån där skrapa funkar inte, det går inte alls att jämföra. Skall du skrapa det där måste du använda en skjuvande skrapa om du skall ha någon som helst framgång.
Ok, vad menas med en skjuvande skrapa?

C
P Ptkristo skrev:
Ok, vad menas med en skjuvande skrapa?
Alltså att du skjuter skrapan (typ som ett stämjärn) istället för att dra den mot underlaget.

Har precis tillbringat helgen att slipa bort limrester o ojämnheter från 55kvm källargolv. Hyrde en likadan betongslip som du länkade till o hade en klinga för limresterna + diamantklinga för ojämnheterna. Funkade faktiskt lite sådär med den rackaren, tror den är för lätt så blir inte bra tryck.

Det mest effektiva var att köra med en handhållen betongslip (flex LD 15-10 125 R) med diamantklinga kopplad till en rejäl industridammsugare. Samma koncept skulle garanterat funka för dig men det dammar väldigt mycket. Diamantklinga köpte jag här https://www.jula.se/catalog/verktyg...deller/sliprondeller/diamantslipskiva-015155/ .

Den maskinen du haft löser problemet en betongfräs som den @Farstatjej90 länkade är inte rätt väg att gå

Farstatjej90
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Den maskinen du haft löser problemet en betongfräs som den @Farstatjej90 länkade är inte rätt väg att gå
Maskinen har ju redan varit där och inte löst problemet? 🤔

Man behöver ha rätt segment och lite teknik oxå man kan inte bara nöta på färgen utan att "rensa" segmenten på ren betong med jämna mellanrum, vilka segment användes ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.