Vi håller på och renoverar övervåningen i huset. Har tidigare varit fyra sovrum, två små badrum (dusch i ena, toalett i andra) och en liten köksdel, har hyrts ut under en period av tidigare ägaren. Nu blir det istället tre sovrum, ett större badrum och två walk-in closets.

Men ”vårt” nya sovrum är svårhanterat. Så här ser det ut på planeringsstadiet:
Planlösning för övervåning med tre sovrum, ett större badrum och två walk-in closets, visande chevronmönstrat golv och placeringen av fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går inte att placera sängen med ryggen mot fönstrena utan att det blir för trångt mot badrummet, så den måste nog placeras här (ursäkta har inte exakta mått till handa, men sängen är hyfsat skalenlig och innermåttet på badrummet är 295x224 för referens):
Planskiss över övervåning med chevronparkett, visar tre rum, ett badrum och planerad sängplacering i rött.
Skapa konto

Obs att formen på väggen till garderoben uppe till höger inte är given, om den går att placera på något smartare sätt.

Golvet blir chevron från chevronparquet i denna kulör:
Trämönster i ekimitation, ljusbrun kulör, namngiven "202 Norr Mälarstrand".
Skapa konto

Jag skulle kunna tänka mig något i stil med detta (obs att vi har snedtak, så exakt så kan det det inte bli):
Modernt sovrum med träpanel, plattformsäng och inbyggd belysning. Stora fönster med gardiner och en stol syns också.
Skapa konto

Kommer nog att sätta någon form av indirekt belysning runt taket för att få lite hotell-känsla. Kan absolut tänka mig någon form av trä-design-panel på en eller flera av väggarna. Jag skulle nog kunna tänka mig helt vit, men det ger nog inte frugan OK till. Vill gärna ha det väldigt avskalat — men det måste finnas (1) en stor TV i sovrummet och (2) ett annat måste är min Nespresso-maskin. Kommer inte upp ur sängen utan kaffe i kroppen.
Nespresso-maskin med en kopp espresso i glas, en del av sovrumsrenoveringen för bekvämlighet och stil.
Skapa konto

Alla tankar, tips osv ör mycket välkomna!

Vad ska man ha på väggarna? Tips på bra designpanel? Vilka väggar ska man ha dem på? Hur hanterar man TV:n givet planlösningen? Skulle ni placera sängen där jag ritat in den ovan? Hur gör man med två fönster som uppenbart är designade att sitta i vardera rum, som nu hamnar i samma? Blir det konstigt att ha kvar fönsterbrädorna? Kommer det se så knasigt ut att man tom ska byta ut dem?

T
FÖr att svara på den här frågan behöver man nog vet vad du anser vara "lyxigt" och vad som ger hotellkänsla men jag kan komma med lite inspel.

Hotellrum är ju ofta gjorda för att vara lite generiska i färgval och inte sticka ut, ha lättstädade ytor och inte så mycket saker. Inga blommor som ska skötas eller riskera vatten som spills ut. En säng, sängbord, ett litet skrivbord med stol och en tv, kanske en fåtölj och sedan mattor på golven. Belysning för olika lägen, städning, läsbelysning och annan allmänbelysning. Ofta finns en spegel någonstans med.

Möbler är gärna i någon träfanerad variant i mellan- eller mörkbrunt och tyger i diskreta mönster eller enfärgat.

I ert fall så skulle jag nog sätta en hög och smal spegel på väggen till vänster innanför dörren, ett litet skrivbord med stol i "smygen" som blir vid klädkammaren och TV på väggen över den, kaffemaskin och liten lampa på skrivbordet.
Ta bort fönsterbänkarna och ställ en liten fåtölj framför fönstren och ha tjocka gardiner från golv till tak, med en tunn gardin innanför.

Säng med hel ram under så det blir en kant att städa mot, och inte ben så det blir damm under sängen att dammsuga bort (sen behöver man ändå städa under den emellanåt). Små sängbord/byråer på var sida sängen med en lampa på. Kanske ytterligare läslampor ovanför sängen (i mitten som riktas "utåt" för att inte störa sängkamraten)
På väggen mot hallen en större tavla med något landskap, gärna med belysning.

Träpanel på väggen vid sängen, inklusive snedtaket och sen en dämpad sand/cappuchino-färg på övriga väggar. Snickerier runt fönster, dörrar, socklar etc i liknande mörka färgskala som skrivbord, sängstomme, sängbord.

Se till att ha uttag och att kunna styra belysning från flera platser.

Matta på golvet, antingen heltäckningsmatta eller en som ligger på den större ytan med langetterad kant.

För allmänbelysning, en plafond som kan ge städbelysning men även dimras ner. En dimringsbar "inbyggd" belysning i mötet mellan snedtak och tak som byggs in i samma trä som väggen.

Vill man ha lite mer sittplats och/eller förvaring så kan en bänk sättas vid fotänden av sängen för att lägga överkast på under natten eller ha extra kuddar etc i.

Det som jag tycker utmärker hotellrum är den enhetliga möbleringen med samma träslag i alla möbler och sobra färger. Inget vitt eller utstickande klara färger.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Här är två bilder från ett hotell i Japan som jag tyckte var väldigt fint, som du kanske kan få några idéer från. Det hade ungefär sådan belysning du tänker dig. Tvn var infälld i en panel i väggen. Det som slog mig var att de använder så många olika träslag i ett och samma rum, det är ju ovanligt att vi gör i Sverige. Förmodligen var något av dem bambu.

Hotellrum i Japan med infälld TV, olika träslag, modern belysning, soffor och ett bord med tekanna. En person står vid en skjutdörr.
Skapa konto

Tre sängar i ett elegant japanskt hotellrum med mjuk belysning och varierande träslag.
Skapa konto

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
T Testarn skrev:
FÖr att svara på den här frågan behöver man nog vet vad du anser vara "lyxigt" och vad som ger hotellkänsla men jag kan komma med lite inspel.

Hotellrum är ju ofta gjorda för att vara lite generiska i färgval och inte sticka ut, ha lättstädade ytor och inte så mycket saker. Inga blommor som ska skötas eller riskera vatten som spills ut. En säng, sängbord, ett litet skrivbord med stol och en tv, kanske en fåtölj och sedan mattor på golven. Belysning för olika lägen, städning, läsbelysning och annan allmänbelysning. Ofta finns en spegel någonstans med.

Möbler är gärna i någon träfanerad variant i mellan- eller mörkbrunt och tyger i diskreta mönster eller enfärgat.

I ert fall så skulle jag nog sätta en hög och smal spegel på väggen till vänster innanför dörren, ett litet skrivbord med stol i "smygen" som blir vid klädkammaren och TV på väggen över den, kaffemaskin och liten lampa på skrivbordet.
Ta bort fönsterbänkarna och ställ en liten fåtölj framför fönstren och ha tjocka gardiner från golv till tak, med en tunn gardin innanför.

Säng med hel ram under så det blir en kant att städa mot, och inte ben så det blir damm under sängen att dammsuga bort (sen behöver man ändå städa under den emellanåt). Små sängbord/byråer på var sida sängen med en lampa på. Kanske ytterligare läslampor ovanför sängen (i mitten som riktas "utåt" för att inte störa sängkamraten)
På väggen mot hallen en större tavla med något landskap, gärna med belysning.

Träpanel på väggen vid sängen, inklusive snedtaket och sen en dämpad sand/cappuchino-färg på övriga väggar. Snickerier runt fönster, dörrar, socklar etc i liknande mörka färgskala som skrivbord, sängstomme, sängbord.

Se till att ha uttag och att kunna styra belysning från flera platser.

Matta på golvet, antingen heltäckningsmatta eller en som ligger på den större ytan med langetterad kant.

För allmänbelysning, en plafond som kan ge städbelysning men även dimras ner. En dimringsbar "inbyggd" belysning i mötet mellan snedtak och tak som byggs in i samma trä som väggen.

Vill man ha lite mer sittplats och/eller förvaring så kan en bänk sättas vid fotänden av sängen för att lägga överkast på under natten eller ha extra kuddar etc i.

Det som jag tycker utmärker hotellrum är den enhetliga möbleringen med samma träslag i alla möbler och sobra färger. Inget vitt eller utstickande klara färger.
Tusen tack! Väldigt många bra tips.

Bra fråga, när jag funderar på vad jag menar med hotellkänsla tror jag nyckeln är precis som du säger, att det ska vara avskalat. Ett rum man bara är i. Till skillnad från ett "vanligt" sovrum blir det ju ett rum som inte har massa förvaring, typ bokhyllor, garderober och byråer.

Och vad är lyxigt? Bra materialval är ju viktigt. I ett sovrum blir ju bäddningen väldigt viktig, blir nog att köpa fler 800tc jättestora lakan så att det går att 'binda in' hela sängen. Idag står den på ben, skulle nog fälla in underdelen i träskivor som matchar med golvet och ha en ram precis som du tipsar om. Under ramen, om en sarg skjuter ut lite, kan man ju också ju också ha en led-belysning ner mot marken. Möjligtvis akustikpaneler på väggen bakom sängen och matchande träpaneler längs snedtaket?

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Här är två bilder från ett hotell i Japan som jag tyckte var väldigt fint, som du kanske kan få några idéer från. Det hade ungefär sådan belysning du tänker dig. Tvn var infälld i en panel i väggen. Det som slog mig var att de använder så många olika träslag i ett och samma rum, det är ju ovanligt att vi gör i Sverige. Förmodligen var något av dem bambu.

[bild]

[bild]
Ser väldigt härligt ut! De där ska jag analysera. Behöver nog sätta mig och rita lite. :)

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Har skissat lite på denna design! Vad tror ni? Tacksam för all input! Vad mer ska göras?

T
Om du har täckt in alla dina behov/krav så är det väl inte mer att säga :)

Ser att du har dragit ut väggen till vänster om dörren för att få in TV på den väggen och använder den volymen från insidan i klädkammaren - bra tänkt - och att du har en yta för kaffemaskin etc längs fönsterväggen. Det kommer att styra lite hur du får hantera gardiner men inget omöjligt som jag ser det.

Det som inte syns på modellen är hur du tänkt kring belysning men det antar jag at du har en plan för?

Nu är det "bara" att hitta träpaneler och möbler som uppfyller känslan av "lyx" och hotellinredning och köra på.

Lycka till!

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Om du har täckt in alla dina behov/krav så är det väl inte mer att säga :)

Ser att du har dragit ut väggen till vänster om dörren för att få in TV på den väggen och använder den volymen från insidan i klädkammaren - bra tänkt - och att du har en yta för kaffemaskin etc längs fönsterväggen. Det kommer att styra lite hur du får hantera gardiner men inget omöjligt som jag ser det.

Det som inte syns på modellen är hur du tänkt kring belysning men det antar jag at du har en plan för?

Nu är det "bara" att hitta träpaneler och möbler som uppfyller känslan av "lyx" och hotellinredning och köra på.

Lycka till!
Tack!

Materialvalet är något jag funderat mycket på.
-Jag kikar på akustik- och fanerpaneler från Venö som Bauhaus exempelvis säljer. De kostar ca. 800:- för 2,4x0,6. Funderar även på att klä in underredet av sängen själv i detta material.
-På grund av snedtaket är utbudet på stommar m.m. till garderoben klart begränsat. Nuvarande ritning bygger på IKEAs Metod-stomme (överskåp till kyl+frys när djupet är 60cm och vanliga överskåp när djupet är 40cm, tillhörande lådor och lådfronter. Dessa förknippas ju absolut med kök -- men skulle de inte fungera helt OK även i en garderob?
-Ljuset är jag inte i mål med. Men tänker mig i vart fall inbyggd dragning till sänglampor och indirekta led-slingor runt trädetaljerna.

Några saker jag funderar på:

-Jag är osäker på hur jag ska göra med gardinen. Vi kommer ha IKEAs automatiska rullgardin. Men funderar på att bygga ut för vanliga gardiner ungefär enligt denna bild. Typ bara gips in en 45x45 i taket en bit ut från väggen och ha en stång längs taket bakom den.
Ett sovrum med en stor säng i ljusa färger, träpanel bakom sängen, och gardiner vid ett fönster. Minimalistisk inredning och inbyggd belysning.
Skapa konto

Elementskyddet kommer ut 20 cm.
Visualisering av ett rum med två fönster, träparkett och elementskydd i rottingdesign, sett uppifrån.
Skapa konto

Frågan är -- mörkläggningen får man ju från Ikeas rullgardrin -- men blir det konstigt att dra ut en vanlig gardin typ 24 cm från väggen så att den kommer utanför elementskyddet och växter på det?

-Angående elementskyddet -- nu har jag skissat på en rottingvariant. Skulle vara samma skivor från Venö/Bauhaus från vilka man sågar ut öppningar från elementen där jag kan montera rottingväven.

Men hur tossigt är det med elementskydd till att börja med från uppvärmningsperspektiv? Jag själv älskar ju svalt i sovrummet, och har fönster öppna så länge det går. Men man behöver ju inte bygga något knasigt för det. Någon som har erfarenhet av elementskydd? Letar sig värmen ut? Först var jag inne på att hav springor högst upp, men blir lite osäker, kanske trycker ut värmen åt "rätt håll" om lådan är ganska försluten med stora öppningar mitt på?

Redigerat:
T
Metodstommar borde fungera, det är ju bara en låda men kolla att eventuell indredning som du vill använda har samma hålmönster för att sätta inredning som PAX (eller vad garderoberna heter nu för tiden?)
Bygger du en kornisch för gardinstång så kan du kanske integrera belysning i den?
Jag tror dock inte på att sätta den så långt från väggen som 24 cm, då kanske den ska gå hela vägen längs väggen och ända upp i taket men det kan se knepigt ut... svårt att säga. (då kan inte belysning integreras heller)
Hur mycket utrymme finns till vänster för gardiner att hänga utanför elementskydd och innanför dörren?
Angående elementskydd så vill du absolut ha springor i toppen för att släppa ut varm luft - annars tappar du mycket effekt av elementet. Det räcker inte med nätad front. (Det är iaf min bestämda uppfattning)

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Walle85
Beroende på hur stor TVn måste vara och hur hög sängen är så skulle du kunna bygga en ihålig sänggavel vid fotändan och sänka ner TVn i, sen hissa upp den och locket på sänggaveln när ni vill se på TV. Men blir ju lite avgränsade i rummet med en högre gavel vid fötterna.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Beroende på hur stor TVn måste vara och hur hög sängen är så skulle du kunna bygga en ihålig sänggavel vid fotändan och sänka ner TVn i, sen hissa upp den och locket på sänggaveln när ni vill se på TV. Men blir ju lite avgränsade i rummet med en högre gavel vid fötterna.
Jag har sett sådana lösningar några gånger tidigare men då var det riktiga hemmabyggen, men nu när man googlar så ser jag att såväl Netonnet som Bauhaus har "TV-lifts" off-the-shelf. Coolt! Har man den vid fotändan så kan TV:n också vara mycket mindre än om den är 4m från huvudkudden.
Motoriserat TV-stativ i trä, placerat vid fotändan av en säng, visas på Bauhaus webbplats. Produktinformation och pris anges.
Skapa konto

Var faktiskt först inne på att ha typ en bänk vid fotändan och ha en fast monterad TV där, sen har jag snöat in lite på att ha en stor The Frame på väggen. Men ska absolut fundera på detta tredje alternativ. Kanske får lägga fram ett par koncept åt frugan!

T Testarn skrev:
Metodstommar borde fungera, det är ju bara en låda men kolla att eventuell indredning som du vill använda har samma hålmönster för att sätta inredning som PAX (eller vad garderoberna heter nu för tiden?)
Bygger du en kornisch för gardinstång så kan du kanske integrera belysning i den?
Jag tror dock inte på att sätta den så långt från väggen som 24 cm, då kanske den ska gå hela vägen längs väggen och ända upp i taket men det kan se knepigt ut... svårt att säga. (då kan inte belysning integreras heller)
Hur mycket utrymme finns till vänster för gardiner att hänga utanför elementskydd och innanför dörren?
Angående elementskydd så vill du absolut ha springor i toppen för att släppa ut varm luft - annars tappar du mycket effekt av elementet. Det räcker inte med nätad front. (Det är iaf min bestämda uppfattning)
Håller med om kornischen, känns vågat med 24cm om inte annat. Kan få konstiga effekter. 10-12 borde man nog komma undan med och om man drar för de gardinerna får de helt enkelt falla över elementskyddet och växter som står på det.

Tror även jag ska köra några spår uppe på elementskivan med överhandsfräsen.

Redigerat:
Du ville ha något avskalat, men här kommer istället förslag på hur man gör ett sovrum till något att längta till. Mitt tips för ett sovrum är varma färger på väggarna, och färg även i taket. Till det en tjock heltäckningsmatta och textilier som tillsammans bidrar till att skapa en ombonad känsla och nedtonad ljudmiljö. Någonstans kan du ha en projektor som projicerar en stjärnhimmel och en klocka som projicerar tiden mot väggen/taket är praktiskt. Där du bygger in tv:n, gör plats för en smal garderob där du kan förvara kläderna eller morgonrocken, ser deppigt ut att ha de framme. Ta även ut svängarna lite när det kommer till sängkläderna. Kammad egyptisk bomullsatin, dyrt men har du en gång provat vill du inte ha något annat. Och sist men inte minst. När bytte ni säng senast? Att investera i en riktigt bra säng är ett av de bästa besluten jag tagit.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Du ville ha något avskalat, men här kommer istället förslag på hur man gör ett sovrum till något att längta till. Mitt tips för ett sovrum är varma färger på väggarna, och färg även i taket. Till det en tjock heltäckningsmatta och textilier som tillsammans bidrar till att skapa en ombonad känsla och nedtonad ljudmiljö. Någonstans kan du ha en projektor som projicerar en stjärnhimmel och en klocka som projicerar tiden mot väggen/taket är praktiskt. Där du bygger in tv:n, gör plats för en smal garderob där du kan förvara kläderna eller morgonrocken, ser deppigt ut att ha de framme. Ta även ut svängarna lite när det kommer till sängkläderna. Kammad egyptisk bomullsatin, dyrt men har du en gång provat vill du inte ha något annat. Och sist men inte minst. När bytte ni säng senast? Att investera i en riktigt bra säng är ett av de bästa besluten jag tagit.
1. Herregud, självklart har jag egyptiska lakan, något annat skulle inte komma på fråga! 😅
Skärmdump av en beställningsöversikt från en webbutik med egyptiska bomullslakan och örngott, med detaljer om kvantitet och returdatum.
Skapa konto

Har du någon bra tips på en leverantör så tas det tacksamt emot, de jag köpte från Amazon var inte helt perfekta trots "800tc". Väldigt bra julklapps tips för övrigt, riktigt fina lakan uppskattas. Köpte tidigare från en europeisk sajt som jag inte kan hitta längre, men då njöt man verkligen varje gång det åkte på.

2. Bra fråga om sängen. Vi har haft den i 8-9 år sedan. Köpte från typ soffadirekt, och var på väg att skicka tillbaka den direkt för den var helt otroligt mjuk, och jag har alltid velat ha en hård säng för ryggen. Om man la en 3 kgs hantel mitt i sängen, så sjönk hantelns ovansida mer än 10cm under ytterkanterna. Men sängen blev kvar (var ett helt enormt stort paket, sängen är 75cm hög) och nu har vi faktiskt helt fastnat i den (inte bokstavligt). Så den får vara kvar ett tag till. Däremot skulle nog bäddmadrassen bytas, särskilt eftersom den börjar bli nopprig. Tack!

3. Inte såld på färger. Kanske är för att jag är så introvert -- men vill inte ha för många intryck. Tanken med inbyggnadsgarderoben är att inget ska behöva ligga framme.

T
M Messier1994 skrev:
Håller med om kornischen, känns vågat med 24cm om inte annat. Kan få konstiga effekter. 10-12 borde man nog komma undan med och om man drar för de gardinerna får de helt enkelt falla över elementskyddet och växter som står på det.

Tror även jag ska köra några spår uppe på elementskivan med överhandsfräsen.
Tror inte att det tekniskt är ett problem att bygga en kornisch som hänger ut 24 cm, det är mer en utseendefråga för mig.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.