Hej,

Jag och min sambo funderar på att bygga ut ett glashus till vårt hus, och ytan är ca. 6000x6000. Problem är att vårt hus är ett gammalt hus och det finns inte ritning på huset, inte ens på kommunens arkiv. Nedan på bilden så finns det en ungefärlig modell om hur glashuset ska ser ut. Men det är den första gången vi ska bygga, så vi vet inte hur det ska gå till.

Ska man kontakta en arkitektbyrå eller ska man bara kontakta företaget som tillexempel bygga växthus/glashus? Isf hur då?

Som sagt det är ett gammalt hus, vi vet inte ens taklutning och takhöjd på huset. Hur ska man lösa det problemet? Vi har gjort en ungefärlig mätning själv, men jag tror inte att man kan använda de siffrorna till själv bygget.

• Ungefärlig modell av en utbyggnad av ett glashus anslutet till ett hus, visar stomme och layout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
För bygglovet behöver ni en skalenlig och riktigt gjort fasadritning samt en nybyggnadskarta där huset är inmätt.
På fasadritningen ritas utbyggnaden in från de olika vyerna. På nybyggnadskartan ritas utbyggnaden in mot referens punkterna.

Enklaste är att hitta något tex arkitektfirma som kommer ut och göra mätningar och ritningar åt er. Googla på dem eller kolla på blocket efter firmor/personer som annonserar

sir_daniel sir_daniel skrev:
För bygglovet behöver ni en skalenlig och riktigt gjort fasadritning samt en nybyggnadskarta där huset är inmätt.
På fasadritningen ritas utbyggnaden in från de olika vyerna. På nybyggnadskartan ritas utbyggnaden in mot referens punkterna.

Enklaste är att hitta något tex arkitektfirma som kommer ut och göra mätningar och ritningar åt er. Googla på dem eller kolla på blocket efter firmor/personer som annonserar
Tack snälla!!!! Då vet vi vad vi ska göra nu.

Kasta dock icke sten däruti.

• Gilla
noupe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.