Hur ska jag beskära vinrankor?

721 läst  31 svar

1. G
    Medlem Nivå 7
    IMG_20171115_152620.jpg IMG_20171115_152610.jpg

Jag har vinrankor som är ett år, det blev inga vindruvor i år men de växte så långa som jag vill ha dem

Frågan är. Ska jag klippa ner hela längden som de växte i år eller bars nån meter? Jag har 5 rankor som vuxit ca 5 meter

2. B
    Medlem · Nivå 12
  3. G
    Medlem Nivå 7
    Jag har sett klipp osv. Frågan är om jag ska beskära första året när hela plantan är så tunn?

4. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    Bra länk från BirgitS.
    Kan annars sammanfattas med ett ord:
    Kraftigt!

När det sedan kommer druvor ska du särskilt i början ta bort de flesta klasarna, så får du mycket större druvor på det du behåller.

5. G
    Medlem Nivå 7
    Så ska jag klippa ner ända till spaljén? Och låta rankor a växa ut lika långt som i år? Vill ju att slutresultatet ska bli som det blivit i år. Alltså inte växa längre

6. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    Ja, de växer ca 5 meter nästa år också, så spara bara litegrann att det nya, tror 20-25 cm räcker.

7. G
    Medlem Nivå 7
    Tack. Så 20-25cm ovanför spaljén funkar? :)

8. B
    Medlem · Nivå 12
    Från första länken.
    Från den andra.

gnsmk gillar
  9. G
    Medlem Nivå 7
    Tack

10. D
    Medlem · Nivå 11
    Hur vill du att den ska bli? Vill du ha den så lång så låt den vara så lång. Det kanske inte optimerar skörden nästa år. Men du når den storlek du vill ha på den snabbare. Det är ju så det beskrivs i länken. Forma huvudstaden som du vill ha den. Klipp inte ner den mer än till den höjden du vill ha på den.

11. B
    Medlem · Nivå 12
    Men hur kommer den att grena sig om man bara klipper av toppen?
    Är det inte risk för att man får ett långt spröt som bara bildar sidoskott närmast toppen?

12. G
    Medlem Nivå 7
    Den är som jag vill ha den. Dvs 5 rankor 5 meter långa. Den är ett år gammal så alla rankor är tunna. Vill ju att huvudstaden blir grövre. Men det blir den väl med åren?

13. D
    Medlem · Nivå 11
    Nästa år kommer det ett nytt skott i varje bladveck. Ja den kommer att bli grövre.

14. G
    Medlem Nivå 7
    Så om jag behåller så kan jag klippa ner det som växer mer på längden? "årsskott" och få grövre och mer buskig planta?

15. D
    Medlem · Nivå 11
    Det kommer inget specifikt rankskott i toppen. Vill man ha den längre får man leda det högsta skottet vidare. Min erfarenhet är att den sista biten av toppen inte överlever vintern.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: