Någon som har bra tips gällande hur jag borde beskära denna hagtornshäck? Ta av mycket där uppe? Verkar inte blivit skött av tidigare ägare. Ska man ta av några stammar långt ner så den kan växa sig fylligare?
Jag skulle ta typ var fjärde grov stam nertill under 4 år tills alla är borta. Under tiden får man försöka klippa resten i A-form, dvs. smalare upptill än nedtill så att de nya skotten får ljus.
Har man inga problem med att det blir fri insyn i 8 år så kan man förstås göra som Claes föreslog men många ogillar det och släpper upp häcken för fort så den inte blir tät.
Jag skulle ta typ var fjärde grov stam nertill under 4 år tills alla är borta. Under tiden får man försöka klippa resten i A-form, dvs. smalare upptill än nedtill så att de nya skotten får ljus.
Åh, detta var min tanke också! Lite rädd att de låga skuggas mycket. Men jag vill ju gärna behålla insyn också. Det får jag prova! Visst är det lämpligt att göra nu på vårvintern?
Har du sett något exempel på den där partiella beskärningen över många år? Den har ju funnits som forumförslag i många år men jag hart aldrig sett den användas i verkligheten. Funkar det? Erfarenheter?
Jag använde det för att få ordning på två häckar där jag bodde tidigare, båda misskötta genom att bara toppas så att det var kala stammar nertill och kvastar upptill. Den ena var Forsythia men den andra kommer jag inte ihåg namnet på längre.
Var det enbart friväxande saker (så gör jag också med sådana buskar) eller också formklippt häck?
Jag är som du ser lite skeptisk, kanske felaktigt, till att en formklippt häck verkligen blir snygg efter alla de där åren det tar att komma igenom att klippa var fjärde planta/stam under fyra påföljande år. Jag är helt enkelt rädd för att de beskurna plantorna blir utkonkurrerade (vatten, ljus, näring) av de som inte beskurits och att det bara blir en lång plåga utan snyggt slutresultat.
Man ska alltså beskära samtliga plantor, inte var fjärde planta utan ung. var fjärde stam på varje planta. Ledsen om jag var otydlig.
De nya skotten blev ofta närmare en meter höga under sommaren, lite beroende på hur många skott det blev på varje planta men ofta blev det nog 3-5 skott för varje avsågad stam, och alla överlevde väl inte men efter de där fyra åren så var det många tunnare stammar i stället för några få grova. Sen fick man ju fortsätta att beskära på ung. samma sätt för att de inte skulle bli för höga men det var ju betydligt mindre slitsamt att använda sekatören än att såga igenom 5 cm.
Häckarna var inte helt formklippta eftersom jag tyckte det passade bättre med bara lite formad, men någorlunda rak utsida men lite ojämnt (mer naturligt) upptill. Forsythian klipptes också efter blomningen för att hålla den lagom hög och bred, men inte jämnt toppad utan de längsta grenarna klipptes till ung. en halvmeter under önskad höjd.
Man ska alltså beskära samtliga plantor, inte var fjärde planta utan ung. var fjärde stam på varje planta. Ledsen om jag var otydlig.
De nya skotten blev ofta närmare en meter höga under sommaren, lite beroende på hur många skott det blev på varje planta men ofta blev det nog 3-5 skott för varje avsågad stam, och alla överlevde väl inte men efter de där fyra åren så var det många tunnare stammar i stället för några få grova. Sen fick man ju fortsätta att beskära på ung. samma sätt för att de inte skulle bli för höga men det var ju betydligt mindre slitsamt att använda sekatören än att såga igenom 5 cm.
Häckarna var inte helt formklippta eftersom jag tyckte det passade bättre med bara lite formad, men någorlunda rak utsida men lite ojämnt (mer naturligt) upptill. Forsythian klipptes också efter blomningen för att hålla den lagom hög och bred, men inte jämnt toppad utan de längsta grenarna klipptes till ung. en halvmeter under önskad höjd.
Måste bara dubbelkolla då jag själv inte har så bra koll. Jag tänkte det som att ta ner var fjärde stam långt ner (30-40 cm?)? Vissa av plantorna har flera förgreningar nere men en del har bara en tjock stam.
Stammarna är lite varierande i storlek, förgrening och tjocklek. Hur ska jag tänka kring dessa när det gäller vilka och hur många som ska tas ner lågt? Hur mkt av ”riset” upptill borde jag klippa ner? Ska man tänka A-form redan nu eller klippa det när de har blad?
Måste bara dubbelkolla då jag själv inte har så bra koll. Jag tänkte det som att ta ner var fjärde stam långt ner (30-40 cm?)? Vissa av plantorna har flera förgreningar nere men en del har bara en tjock stam.
Om det finns flera stammar ända ner så ta så långt ner det går, ung. 5-10 cm över mark om det går.
När det gäller den längst till vänster på första bilden i inlägg 13, som har en stam som grenar sig högt upp, skulle jag ta av ena grenen precis vid delningen samt beskära den kvarvarande hårt för att hoppas att det skulle tvinga fram skott långt ner på stammen så att det nästa år gick att beskära hyfsat nära marken.
När det gäller den fjärde från vänster så skulle jag ta av den tjocka grenen som går åt höger och då vid klykan.
Låna gärna en trädgårdsbok där även beskärning tas upp på biblioteket. Min kunskap när jag satte gång var någon årgång av Allt om Trädgård och några allmänna trädgårdsböcker för att sen lära mig allt eftersom vad som fungerade.
Sen är det svårt att ha ihjäl hagtorn så man får nya försök om det första inte blev bra. Men undvik att såga helt horisontellt så att regnvatten kan bli stående på snittytan men samtidigt försök hålla snittet så nära tvärs grenen/stammen som det går för att minimera snittytan.
Hur mkt av ”riset” upptill borde jag klippa ner? Ska man tänka A-form redan nu eller klippa det när de har blad?
Jag skulle toppa dem nu när man ändå håller på för att de inte ska bli alldeles för höga, trots att det leder till kvastbildning. A-form är bra om det går.