Hej, vi har två golvfästen som håller en tung duschvägg men de har varit dåligt limmat/silikon innan vi flyttade in. Det ser ut som det vara våtrumssilikon rund om och detta har lossnat. Idén är att göre rent det från smuts och hår och använda silikon igen? Eller något annat? Märke eller exempel?
Väggen är 594x2002x8 mm glass (räknat 24 kg) och högst upp finns det också en vinkel-väggfäste som kanske är fel installerat men kan inte hitta en bra bruksanvisning till den. Kan justera om det behövs men vill förstår mekaniken,
Vi får inte borra i golvet (badrum och följer inte branschens regler?) och vi har golvvärme under. Vi har haft en rörmokare som gjorde rent området och lagt en tunn lager på golvfästet men tyvärr funkade det inte efter ett par dagar efter jag tog bort härdningsstödet. Hantverkaren ska komma tillbaka och fixa detta.
Vad är det bästa sätt att hålla golvfästen på plats och ska jag/hantverkaren justera armen?
Väggen är 594x2002x8 mm glass (räknat 24 kg) och högst upp finns det också en vinkel-väggfäste som kanske är fel installerat men kan inte hitta en bra bruksanvisning till den. Kan justera om det behövs men vill förstår mekaniken,
Vi får inte borra i golvet (badrum och följer inte branschens regler?) och vi har golvvärme under. Vi har haft en rörmokare som gjorde rent området och lagt en tunn lager på golvfästet men tyvärr funkade det inte efter ett par dagar efter jag tog bort härdningsstödet. Hantverkaren ska komma tillbaka och fixa detta.
Vad är det bästa sätt att hålla golvfästen på plats och ska jag/hantverkaren justera armen?
I min värld fäster man inget med en sträng silikon, utan fästet borde lossas ett och ett och fästas med ordentligt konstruktionslim typ pl400 eller pl600 på hela ytan undertill mot golvet. Borde gå att skjuta in fästena med glaset kvar om man lyfter lite.
Eller inte alls. Ser nu att jag läste fel, och att det eventuellt bara är fogen som lossat 😂 Då är frågan om det bara är kosmetiskt med fogen eller om du vill få fästena att sitta bättre.
Aceton brukar vara bra för att få bort tvålrester och få det torrt och rent.
Armen är det svårt att råda om utan att sett i verkligheten.
Eller inte alls. Ser nu att jag läste fel, och att det eventuellt bara är fogen som lossat 😂 Då är frågan om det bara är kosmetiskt med fogen eller om du vill få fästena att sitta bättre.
Aceton brukar vara bra för att få bort tvålrester och få det torrt och rent.
Armen är det svårt att råda om utan att sett i verkligheten.
Redigerat:
Ja tänkte fästena borde sitta lite närmare kanten - syns inte i bilden men det är en minitrappa (ett par mm). Tänkte också barn som bara dra i väggen eller om det finns en risk att skivan kan ramla ner/väggfästena kan lossna.
Tänkte som Maxi Bond (Bostik) Våtrumslim eller KIILTO 29.
Ska använda aceton tack!
Tänkte som Maxi Bond (Bostik) Våtrumslim eller KIILTO 29.
Ska använda aceton tack!
Klicka här för att svara