Hur ska ett tak vara invändigt?

4k läst  7 svar

1. G
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Vi har lagt dit ett nytt tak med hjälp av ett byggaföretag av större karaktären, och likaså fakturorna. Att byta ett tak gick på runt 250 tusen kronor, och då är huset 10 x 7,5 meter.

Vi har alltså lagt betongtegel på taket med råspont och papptak och står nu inne i huset och tittar på råsponten :)

Vi tog nu inför vårt fortsatta byggarbete in priser från en rad olika företag och under resans gång har jag från ett företag fått höra att man närmast råsponten ska ha masonit, sedan luftspalt, isolering (20 plus gärna extra isolering på 4,5 cm), plast och därefter gipsskiva. Stämmer detta?

Den byggfirma vi har anlitat säger plast, isolering, plast, gips.

Hjälp mig snälla!!! Hur ska det vara? Hur mycket isolering ska vi sätta dit, 20 cm plus 4,5 cm?

Föredrar ett varmt hus men vill ogärna ha fukt och mögelskador :)

//Generellt

2. J
    Medlem Nivå 15
    Du har nästan rätt, först ska det vara luftspalt, sedan träfiberskiva, isolering, eventuellt plast och sedan gips.

Byggfirman har riktigt ordentligt fel, så fel så att jag tycker att du ska byta firma om du har möjlighet. De verkar ju fullständigt okunniga om väldigt grundläggande saker.

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Hjälp !!!!
    Frågan är om det ens är ide att försöka lära dom vad som är det rätta...

4. G
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar! En fråga igen, luftspalt, hur mycket ska det vara?

Jag ska allt försöka lära dem, kommer övervaka och kontrollera och klaga om det blir fel :)

5. J
    Medlem Nivå 15
    Tror man brukar säga minst 25 mm, men lite mer skadar inte.

6. F
    Medlem Nivå 2
    Tror att kravet vid nybyggnation är 45 mm men 22 mm räcker nog bra vid utrymmes kris.

7. 1
    Medlem Nivå 1
    Lagom luftspalt 38mm, du använder helt enkelt en ströläkt den är sågad 25x38. Sätt 3 alt 4 läkt mellan varje takstol, sedan massonite på det. Därefter isolering till uk. takstol, sedan åldersbeständig plast. På takstolarna spikas sedan "gles" 28x70 på c/c 300 alt 400, däremellan dras eventuell el. Yttersta lagret är gips.

8. R
    Medlem Nivå 1
    Får jag bara fråga, betalade ni 250 000 kr för att byta takpannor eller bytte dem råspont, papp och läkt också?
    ///Ronny

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: