Hur ska det se ut efter att en entreprenör grävt?

7k läst  28 svar

1. L
    Medlem Nivå 1
    Exakt som nedan, De graävde under min häck sedan bredvid gången, Kom hem en dag och muttrade över att de inte drgit fibern. Kom ut och skulle kratta lite löv och se vid husväggen var det lite rör...
    Fast i avtalet stod det att de inte återställde gångar osv... Plus i kanten!

2. Folin
    Medlem Nivå 1
    Peab lade ner fiber på vår tomt för en månad sedan. De hade en maskin som vek upp gräsmattan och lade ner fibern och sedan lade tillbaka gräsmattan. Det syntes direkt efter jobbet som en knappt skönjbar linje i gräsmattan men är nu osynligt. De behövde lyfta på tre plattor i gången runt huset, och vi fick information innan arbetet gjordes att dessa inte skulle läggas tillbaka likadant. En anledning är att kabelskyddet på väggen vid ingångshålet gör att en platta behöver kapas eller någon annan lösning hittas. Jag är mycket nöjd med kvaliteten på det arbetet.

3. Snigla
    Allvetare Nivå 18
    Vi har inte fått nån grävning än, men när vi fick alla papper (flera aktörer i området) och jämförde det finstilta (texten).. så verkade det skilja en hel del angående just återställningen. Så man får vara noga med att kolla och eventuellt fråga om man undrar något.. innan de börjar!

Just de som skulle komma och gräva hos oss, kommer inte återställa något (alltså de gräver igen "hålet", men återställer inga rabatter/stenläggningar osv - det var så vi tolkade texten.. vi har själva inte frågat något än).

Har man en unik trädgård och är mån om hur det ser ut, skulle jag nog tro att man gör rätt i att gräva själv och återställa själv för säkerhetsskull - grävbolagen är definitivt inga trädgårdsarbetare.. så när de lägger igen nått så blir det ungefär som på bilderna i inlägget (utan att de då gjort fel så att säga, bara det att alla har ju olika jobb/kunskaper).

Säger eg inte att något är rätt eller fel, allt beror på vilka papper man signerat och vad man blivit lovad eller inte.. jag själv förväntar mig att det kommer se ut sådär hemma hos oss när de varit här.

Mikael_L gillar
  4. P
    Medlem Nivå 8
    Fördelen med att uppdraget öven innefattar återställningen är att firman är motiverad att minimera åverkan.

Här kom de med plattsättare efter, samt dressade gräsmattan 2 ggr efter de hade sått i. De valde grävfria metoder (borrning eller jordraket) överallt de kunde, utom i rena gräsmattor.

5. I
    Medlem Nivå 7
    för 170kr / metern är det precis det där du för. När det gvärs för fiber så är det grävning som är beställt, inte återställning. Sen är varje kund såklart fri att diskutera fram andra lösningar. Jag säger inte att detta är snyggt, eller försvarar det. Men om inte du som kund går igenom vad du förväntar dig eller vad du har för krav, ja då är det det där du får för 170kr. Om du desutom vet att de ska grävas för fiber, så tar man väl själv bort plattor som man är rädd om.

6. Roev08
    Medlem Nivå 4
    Har ni inget skrivet kontrakt så står ord emot ord. Strid mot fakturan, hävda att de inte har varit där!

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Tomteinlägg, tycker jag :thinking:

Vad ska man nå med att hävda att de inte varit där?
    Att de kommer och fixar till det snyggare?

"Jojo, vi ska alltså åka till ett ställe vi inte varit på och snygga till.." :D

Sen ska vi väl för sakens skull nämna att bara för att det saknas skrivna avtal så blir det inte vilda västern för det. Juridiken och domstolar har verktyg för sådant också.

Matzeball, Jambalaya och evertb gillar
  8. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 8
    20170929_102829.jpg så brukar det kunna se ut om det är lite taskigt väder

9. M
    Medlem Nivå 9
    Så du är i svalehult o gräver...

10. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 8
    Kan nog va där inte helt hundra men det är väl du?

11. M
    Medlem Nivå 9
    Japp, lite otippat att få se sitt gamla hus i en tråd om mitt nya hus

NoiseMaker gillar
  12. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 8
    Ja det va det ju det du ser mellan maskinen och killen framför är vad som är beställt som "maskinåterställning" sen beror det ju på vädret Hur bra det blir såg ut som det va lite blött på "din gammla tomt" :)

Sen för dom pengarna borde han ju lagt en halv dag hos dej så tycker man ju att han åtminstone borde hunnit räfsa lite :)

13. H
    Medlem Nivå 1
    Normalt vill de att man drar ner fiber 30-40 cm vilket medför att en liten grävare med smal rörskopa/kabelskopa är att rekommendera. Antingen hyr man en själv eller så får man handskotta med allt vad det innebär vid olika okända markförhållanden. Det sista alternativet är inte så kul om man har 10m+ grävning.

Jag hyrde och lärde mig köra minigrävare på köpet. Kul nöjje för en helg för under 2000kr. Grävde 20m och 40-50cm djupt.
    Jag visste dock att jag skulle hyra minigrävare många ggr kommande år, så i mitt fall ville jag lära mig köra.

Hade jag inte haft det behovet hade jag gjort enligt nedan:

Dock vill jag tipsa om ett smidigt alternativ för handskottaren. Köp en 20mm PEM-slang och dra fiberröret i denna. På så vis räcker det med att gräva ner den 1dm bara. En väldig skillnad mot för att handgräva ner enligt rekommenderat djup.
    Då ligger fibern skyddat och du gräver INTE av den av misstag med en trädgårdsspade i framtiden.

14. E
    Medlem Nivå 3
    Fick grävt för kommunalt avlopp för tre år sedan. När arbetet var klart var det så pass att det utan vidare gick att köra över det med gräsklippare.
    Mycket dålig återställning.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: