personstarthumb-up

Hur ska det se ut efter att en entreprenör grävt?

8k läst  28 svar

1. M
    Medlem Nivå 9
    Tja!

Har fått fiber installerat, ingick grävning till tomtgräns.
    Entreprenören som grävde utanför tomtgräns erbjöd sig att gräva ända in till huset för 175:-/meter+moms.
    Har inte skrivit några papper eller kontrakt.
    De gick in med fibern genom grindhålet där vi hade plattor innan då det är stenmur runt övriga tomten.
    De gjorde detta förra veckan o lämnade det såhär. Fick fakturan idag.
    Har inte ringt o pratat med de än men plattorna är uppbrutna o ligger bredvid, det ligger stenar lite överallt o det krävs rätt mkt jobb innan man kan plantera gräs igen.
    Är detta normalt?
    Jag hade räknat med att få det planerat o i ordning att så gräs på men har som sagt inget kontrakt utan bara en muntlig överenskommelse mellan min sambo och föraren av grävmaskinen.
    Kan man inte förvänta sig mer? IMG_4668.JPG IMG_4668.JPG IMG_4668.JPG IMG_4669.JPG IMG_4671.JPG IMG_4672.JPG IMG_4673.JPG IMG_4675.JPG

maxmsm gillar
  2. M
    Medlem · Nivå 6
    Allt beror på vad som är överenskommet. Han stod säkert och svor över att du inte tagit bort plattorna och busken innan han kom

Men nej, grävare brukar inte återställa plattor, de lämnar inte gärna hytten.

Som tur är löser du detta nog själv med en spade en kratta och lite jord samt gräsfrön på en eftermiddag.

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    För 175:-/meter så tror jag inte att man ska förvänta sig något annat än lite grovåterställning. Finplanering och att så gräs kan inte rymmas i en sådan budget.

Men jag kan möjligen vara med på att de borde kunnat lämna lite mindre stök efter sig, åtminstone fått ihop lite stenar i en hög på ett bra ställe, inte tagit sönder plattor och sånt.

4. A
    Medlem · Nivå 15
    Det där var inte vackert, lite bättre ska det vara även med grovåterställning. Däremot så kan det vara besvärlig mark med sten och rötter, tillsammans med regn, då blir det mera efterarbete för fastighetsägaren. Är det bara gräsmatta och matjord samt torrt kan det bli näst in till klart att så in gräs.
    Men det viktigaste är att vid projektering om grävning ingår, eller som här överenskommelse med grävare, ta en genomgång av förutsättningarna. Återställa plattor, sten, asfalt, etc, ingår nästan aldrig utan de flyttas undan och gräsyta får en grovåterställning där finplanering och sådd görs av fastighetsägaren.

5. B
    Medlem · Nivå 15
    Exakt vad parterna i detta fall har avtalat eller medgett i förväg vet inte jag. Men man kan hålla för troligt att entreprenören på förhand meddelat sig icke ta ansvar för plattläggning och hårdgjorda ytor.. Att busken strök med skulle jag tillskriva bristande förberedelse. En sådan ska ska inte komma som en överraskning för en uppdragsgivare (därmed inte sagt att någon av parterna är helt fri från skuld).

MEN - A och O är att entreprenören återfyller med schaktmassor i ursprunglig ordning. .Det ska han inte behöva undanslingra sig. Man lägger inte upp fraktionerna i en enda röra!

Sista fotot kanske jag missbedömer. Men OM källarfönstret har fått glasrutan inslagen av grävaren är det självklart på vederbörandes ansvar.

gbgustaf gillar
  6. A
    Medlem Nivå 4
    Hej, tyvärr så är det så det brukar se ut efter framförallt fiberschakt då det oftast görs en grovåterställning på tomtmarkerna.

I ditt fall så är det en tjänst du köpt vid sidan av utav gräventreprenören och det borde ligga i deras intresse att lämna ett bra jobb efter sig och borde ha frågat dig hur du ville ha det och lämnat pris där efter.

Men enligt bilderna så ser det ut att vara ungefär vad man får för 175 kr/metern, all sten borde visserligen kanske lagts i en hög på ett samlat ställe.

7. Tokslut
    Medlem Nivå 8
    i mitt kontrakt står det tydligt att inget gräs/stenläggning eller liknande fixas efter grävning när de lägger fibern (avtal in i huset, 100m på tomt och fast pris 23.900kr)

8. P
    Medlem Nivå 8
    När drog in fiber meddelade entreprenören (Akea) att om ett avtale inte specificerade något annat så ingick alltid fullständig återställning på tomtmark. Eftersom vi på området bad om det så skrevs det ändå in i avtalet utan ökning av priset.

Om de har rätt så skulle alltså fullständig återställning gälla om det inte finns något annat avtal.

9. B
    Medlem · Nivå 15
    Jag har sett flera förbluffande byggen av fibernät, och förstår inte hur nätägarna vågar låta entreprenörer (och ibland villaägarna själva) mer eller mindre okontrollerad slå igen sina slarviga schakt. Om det ser ut på detta sätt på YTAN; hur ser då då inte ut intill den sårbara fiberkanalen?

Nej, inte ens "grovåterställning" betyder att man gör lite hursomhelst.

10. A
    Medlem · Nivå 15
    Det är just det problemet med att stenar kommer ytligt att man öser igen närmast fiberducten med mjukt material. Är det då mycket sten i marken blir det mycket sten som hamnar ytligt.
    Skulle det göras optimalt skulle man behöva köra bort sten och tillföra ny jord för att kompensera. Många grävare har inte de resurserna och ingår ofta inte i begreppet grovåterställning. En del av detta slipper man om man kan ploga ned fiberducten med nackdelen att märkbandet blir svårare att få till ovanför fiberducten. Och sedan rullar de över det plogade spåret med minigrävarens larvfötter.

11. G
    Medlem Nivå 1
    Min lev på fiber handgrävde 20m gräsmatta i kvadratiska bitar som enkelt lades åter efter att kabeln lagts ner. De rev även en cementerad mur, vilken även den murades upp igen, även om det tog en tid...

12. A
    Medlem · Nivå 15
    Kunde man inte tunnla under muren? Eller fanns det speciella omständigheter som omöjliggjorde det.

13. B
    Medlem Nivå 3
    Ser inte kul ut. Min leverantör hade några östländare med hacka och spade. De la upp gräset i rutor på presenning och det blev inte så djupt men långt ifrån lika stökigt som hos dig. Se till att inte betala utan påtala att du vill ha det bättre och att det var vad du trodde ingick. Sen blir det antagligen någon form av förlikning. Tror inte de är sugna på att komma tillbaka och gräva utan det blir ditt jobb med lite mindre utgift bara.

14. T
    Medlem Nivå 1
    Verkar vara ganska olika villkor på olika ställen/entreprenörer. När vi installerade fiber förra sommaren så grävde de fram till huset och borrade sig in i källaren. De snyggade till efter sig, behövde inte göra någonting själv. De grävde i och för sig bara ca 10 meter över en grusuppfart. Det ingick i fiberinstallationen som kostade cirka 20000 kr.

15. Polacoloco
    Husägare Nivå 5
    Skulle va intressant att se hur det såg ut innan de började gräva. Så som det ser ut nu hade jag aldrig accepterat. Då hade jag hellre själv tagit fram spaden och grävt diket själv. Hos oss ingick grovåterställning. De la vackert tillbaka gräs och plattor som de var tvinga att lyfta. De hade en liten smidig grävare som gick genom våran grind som är en meter bred. Över förväntan.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: