Vill byta ut denna gamla strömbrytare, då den blivit sliten och ful med åren.
Kommit fram till att det är en dubbel trapp brytare
Dess funktioner är
1. Lampa trapp kopplad det trapp funktion
2 Lampa rum tänder bara lampan i detta rum finns ingen annan brytare
Dom nya brytarna har ju inte samma symboler.
Vilka symboler ersätter vad
Varför är den svarta byglad till annan plint
Undanber mig nedlåtande kommentarer från Experter
/Peter
Dess funktioner är
/Peter
Har inte skaffat någon brytare ännu, hade köpt fel vid tidigare tillfälle och fått hem en kors kopplare enkelnisse123 skrev:
Vill först få bekräftat att det är en dubbel trapp jag skall köpa
Finns kronbrytare också med det ska vara fel sort om jag förstått det hela rätt
Inköp kommer göras 25-03-18, hinner inte innan !
Jobbar natt 25-03-17 och behöver ställa om dygnet innan

Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 395 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 395 inlägg
Kolla siffrorna för funktion bl.a. GK100 har nämnt det tidigare:
https://www.byggahus.se/forum/threads/nummer-pa-stroembrytare.290462/post-2651390
https://www.byggahus.se/forum/threads/nummer-pa-stroembrytare.290462/post-2651390
Ok så bara för jag köper en Schindler eller vad dom nu heter, för det 3 dubbla priset så blir det en bättre produkt, det var det mest oseriösa svar jag fått hittillsW Willmanh skrev:
Den där trappkopplingen är kopplad enligt sparkopplingprincipen, alltså fas i bägge trappbrytarna, grön mellantråd och brun är kombinerad mellantråd/tändtråd,P Peter Walfridsson skrev:Vill byta ut denna gamla strömbrytare, då den blivit sliten och ful med åren.
Dess funktioner är
/Peter

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är kvalitetsskillnader, billighetsbrytare/-uttag/etc har ofta skörare plast (spricker lättare), mjukare metall (gängorna går lätt sönder), oftast lite mer svårjobbade, etc.P Peter Walfridsson skrev:
Det blir rätt.P Peter Walfridsson skrev:
Och den gröna på 1 är den som ska gå till lampan i rummet, den andra till trappen.
Och det är lampan i trappan som är trappkopplad, och med s.k sparkoppling.
Den gröna är mellantråd, den går till den andra strömbrytaren som också kan tända/släcka lampan i trappan. Den bruna är tändtråd = går till lampan (antingen via en dosa, eller via den andra strömbrytaren)
Det var bra att du tog bilder innan du började koppla loss. Det är alltför vanligt att när det startas en tråd med dessa frågor så är alla ledare redan bortkopplade och den som håller på har ingen aning om hur det var, utan tror att det räcker med färgerna för att reda ut allt.
Min mobil har världens tråkigaste bildarkiv, det är bara en massa bilder på kablar, kopplingar, plintar osv. Jag jobbar ju med sånt här hela tiden, och har lärt mig den hårda vägen vad värdefullt det är att ha någon bild från innan man börjar riva ner saker och ting.
Den där brytarens beteckningar på ingångarna är faktiskt bedrövlig.
Inte sååå oseriöst, det är nog en bättre produkt ...P Peter Walfridsson skrev:
Kanske inte 3 ggr bättre, men lite bättre är jag rätt säker på att den är.
Edit:
En bild från telefonen som jag tog förra veckan, jag hade börjat skriva loss ett par ledare innan jag kom på att jag nog skulle ta en bild.
Det var minst sagt värdefullt när jag skulle återmontera efter jag mätt klart.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för svar, det funkar nu, anledning till att jag valde biltema är den enkla anledningen att dom hade det jag sökte och jag har inte haft några problem med deras grejorDemmpa skrev:
Den där trappkopplingen är kopplad enligt sparkopplingprincipen, alltså fas i bägge trappbrytarna, grön mellantråd och brun är kombinerad mellantråd/tändtråd,
[bild]
Det är kvalitetsskillnader, billighetsbrytare/-uttag/etc har ofta skörare plast (spricker lättare), mjukare metall (gängorna går lätt sönder), oftast lite mer svårjobbade, etc.
Ja jag hukar inte att montera deras grejer, ifall kunden redan har det.
Jag kräver väl att det är CE-märkt, det är ungefär det.
Ja någon gång kan jag vara så negativ att det kan kallas att jag nekar, ifall det jag ska montera t.ex. är så svåranvänt och tidskrävande att det blir billigare att jag istället väljer ett material jag själv har.
Jag kräver väl att det är CE-märkt, det är ungefär det.
Ja någon gång kan jag vara så negativ att det kan kallas att jag nekar, ifall det jag ska montera t.ex. är så svåranvänt och tidskrävande att det blir billigare att jag istället väljer ett material jag själv har.
Klicka här för att svara