Vill byta ut denna gamla strömbrytare, då den blivit sliten och ful med åren.

Kommit fram till att det är en dubbel trapp brytare
Dess funktioner är
1. Lampa trapp kopplad det trapp funktion

2 Lampa rum tänder bara lampan i detta rum finns ingen annan brytare

Dom nya brytarna har ju inte samma symboler.
Vilka symboler ersätter vad

Varför är den svarta byglad till annan plint

Undanber mig nedlåtande kommentarer från Experter

/Peter

• Dubbel trappbrytarschema med pilar och ledningar märkta för “Lampa Trapp” och “Lampa Rum”, svart byglad kabel, och fråga om brun ledning (Fas 2?).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten dubbel trappströmbrytare i metallram, med synliga ledningar, hålls i en hand framför en beige vägg.
    Skapa konto
  • Gammal dubbel trappbrytare med sliten yta, vit brytare och skruvar synliga. Rödmålade detaljer och nummer på plintarna.
    Skapa konto
1. Vad har du för symboler på den nya strömbrytaren ??
2. För att lampan i rummet ska fungera.

nisse123 nisse123 skrev:
Har inte skaffat någon brytare ännu, hade köpt fel vid tidigare tillfälle och fått hem en kors kopplare enkel

Vill först få bekräftat att det är en dubbel trapp jag skall köpa
Finns kronbrytare också med det ska vara fel sort om jag förstått det hela rätt

Inköp kommer göras 25-03-18, hinner inte innan !

Jobbar natt 25-03-17 och behöver ställa om dygnet innan

Panor82 Panor82 skrev:
Kolla siffrorna för funktion bl.a. GK100 har nämnt det tidigare:
[länk]
Tack !

Enl det så är det en dubbel trapp jag ska köpa

Det får jag lösa på tisdag 25-03-18.

Gör ju inte så mycket annat då än att vila efter natt passet

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Blir detta rätt ??
eller har jag tänkt fel nånstans ?

• Elektrisk komponent med märkningen "BILTEMA 46-908 LB60018" med färgmarkerade ledningsvägar.
    Skapa konto
L-terminalerna på gammal brytare motsvarar L3 och 1 på biltemabrytaren.

"Pil-ut-terminalerna" på gammal brytare motsvarar 2 och 3 samt L1 och L2 på biltemabrytaren.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
För övrigt väldigt dålig märkning då L1-L2-L3 generellt syftar på fas 1 - 3 i elsammanhang. Men det är väl ungefär vad man förväntar sig med en Biltemaprodukt…

W Willmanh skrev:
För övrigt väldigt dålig märkning då L1-L2-L3 generellt syftar på fas 1 - 3 i elsammanhang. Men det är väl ungefär vad man förväntar sig med en Biltemaprodukt…
Ok så bara för jag köper en Schindler eller vad dom nu heter, för det 3 dubbla priset så blir det en bättre produkt, det var det mest oseriösa svar jag fått hittills

P Peter Walfridsson skrev:
Vill byta ut denna gamla strömbrytare, då den blivit sliten och ful med åren.

Kommit fram till att det är en dubbel trapp brytare
Dess funktioner är
1. Lampa trapp kopplad det trapp funktion

2 Lampa rum tänder bara lampan i detta rum finns ingen annan brytare

Dom nya brytarna har ju inte samma symboler.
Vilka symboler ersätter vad

Varför är den svarta byglad till annan plint

Undanber mig nedlåtande kommentarer från Experter

/Peter
Den där trappkopplingen är kopplad enligt sparkopplingprincipen, alltså fas i bägge trappbrytarna, grön mellantråd och brun är kombinerad mellantråd/tändtråd,

Översikt över trappkoppling och sparkoppling, med fas, nolla och jord markerade, samt illustrationer av tändtrådars koppling mellan lampor och uttag.
Skapa konto

Ok så bara för jag köper en Schindler eller vad dom nu heter, för det 3 dubbla priset så blir det en bättre produkt, det var det mest oseriösa svar jag fått hittills
Det är kvalitetsskillnader, billighetsbrytare/-uttag/etc har ofta skörare plast (spricker lättare), mjukare metall (gängorna går lätt sönder), oftast lite mer svårjobbade, etc.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Blir detta rätt ??
eller har jag tänkt fel nånstans ?
Det blir rätt.
Och den gröna på 1 är den som ska gå till lampan i rummet, den andra till trappen.

Och det är lampan i trappan som är trappkopplad, och med s.k sparkoppling.
Den gröna är mellantråd, den går till den andra strömbrytaren som också kan tända/släcka lampan i trappan. Den bruna är tändtråd = går till lampan (antingen via en dosa, eller via den andra strömbrytaren)

Det var bra att du tog bilder innan du började koppla loss. Det är alltför vanligt att när det startas en tråd med dessa frågor så är alla ledare redan bortkopplade och den som håller på har ingen aning om hur det var, utan tror att det räcker med färgerna för att reda ut allt.
Min mobil har världens tråkigaste bildarkiv, det är bara en massa bilder på kablar, kopplingar, plintar osv. Jag jobbar ju med sånt här hela tiden, och har lärt mig den hårda vägen vad värdefullt det är att ha någon bild från innan man börjar riva ner saker och ting.

Den där brytarens beteckningar på ingångarna är faktiskt bedrövlig.
Inte sååå oseriöst, det är nog en bättre produkt ...
Kanske inte 3 ggr bättre, men lite bättre är jag rätt säker på att den är.

Edit:
En bild från telefonen som jag tog förra veckan, jag hade börjat skriva loss ett par ledare innan jag kom på att jag nog skulle ta en bild.
Det var minst sagt värdefullt när jag skulle återmontera efter jag mätt klart.
Elektrisk kopplingsdosa med flera anslutna kablar i olika färger och gröna kabelanslutningar.
Skapa konto

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Den där trappkopplingen är kopplad enligt sparkopplingprincipen, alltså fas i bägge trappbrytarna, grön mellantråd och brun är kombinerad mellantråd/tändtråd,

[bild]

Det är kvalitetsskillnader, billighetsbrytare/-uttag/etc har ofta skörare plast (spricker lättare), mjukare metall (gängorna går lätt sönder), oftast lite mer svårjobbade, etc.
Tack för svar, det funkar nu, anledning till att jag valde biltema är den enkla anledningen att dom hade det jag sökte och jag har inte haft några problem med deras grejor

Mikael_L
Ja jag hukar inte att montera deras grejer, ifall kunden redan har det.
Jag kräver väl att det är CE-märkt, det är ungefär det.

Ja någon gång kan jag vara så negativ att det kan kallas att jag nekar, ifall det jag ska montera t.ex. är så svåranvänt och tidskrävande att det blir billigare att jag istället väljer ett material jag själv har.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.