Jag har låtit sprutlackera gamla luckor för mitt 50-talskök. Tidigare ägaren hade andra luckor så alla hål efter gångjärn o dyl i stommen är borta. Jag blir fundersam över hur brickorna som handtagen griper fast i ska sitta. Kant i kant i framkant (då kommer de upp en bit, jag har gjort så på bild 1) eller ska de runda kanten och synas på framsidan? Någon som vet? Tack!!

• Närbild av vitmålad skåplucka i 50-talsstil med monterad metallbricka för handtag, kant i kant vid framkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en metallbricka för handtag på ett renoverat 50-talskök.
    Skapa konto
  • En närbild på en vitmålad kökslucka där en metallbricka för handtag är delvis monterad, synlig frågeställning om placering.
    Skapa konto
Är lite mer komplicerat än att bara skruva fast.
”Brickan” kallas slutbleck, ska fällas in i skåpsidan. Görs med stämjärn eller fräsverktyg.
Nivån ska vara som i din första bild men slutblecket ska sitta infällt i omgivande trä.

Bifogar en bild som kanske bättre visar hur slutblecket ska sitta.
Infällt slutbleck i skåpsida redo för montering av dörrlås eller beslag.
Skapa konto

hscn hscn skrev:
Är lite mer komplicerat än att bara skruva fast.
”Brickan” kallas slutbleck, ska fällas in i skåpsidan. Görs med stämjärn eller fräsverktyg.
Nivån ska vara som i din första bild men slutblecket ska sitta infällt i omgivande trä.

Bifogar en bild som kanske bättre visar hur slutblecket ska sitta.
[bild]
Aha! Men oj! Jag förstår. Då har jag gjort väldigt fel. Mitt slutbläck ser dock inte likadant ut som det på din bild. Men jag gissar att samma sak gäller för mina slutbläck…

Tack!

L LeeM skrev:
Aha! Men oj! Jag förstår. Då har jag gjort väldigt fel. Mitt slutbläck ser dock inte likadant ut som det på din bild. Men jag gissar att samma sak gäller för mina slutbläck…

Tack!
Hittade ingen bild på exakt lika, men samma sak gäller.

hscn hscn skrev:
Hittade ingen bild på exakt lika, men samma sak gäller.
Tack så mycket!!✨

Såhär sitter mina slutbleck i garderober från 1960. Det är original snabelhandtag på dörren.
Vintage slutbleck i garderob med vitmålade kanter och ett brunaktigt, delvis synligt hyllmaterial ovanför.
Skapa konto
Original slutbleck och snabelhandtag på en garderobsdörr från 1960.
Skapa konto

• Gilla
LeeM
  • Laddar…
T Anna75 skrev:
Såhär sitter mina slutbleck i garderober från 1960. Det är original snabelhandtag på dörren.
[bild] [bild]
Åh!! Tack!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.