Byggahus.se

Hur ser jag enklas vilken rörkoppling det är?

1. Y
    Medlem · Nivå 18
    (Hydrojet. borrhål. hydrofor)

Jag har länge tappat tryck på sugsidan och imorses var jag utan vatten och pumpen gick konstant.

Imorgon ska jag dra upp sugslangen, kolla om den relativt nya backventilen i änden fungerar, annars är det ledningen däremellan.

Är beredd på att få byta backventil, eller dra en ny provisorisk ledning mellan brunnen och pumpen.
    - Något jag aldrig gjort innan.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    brunn.jpg

Kan jag se vad för storlekar det är utan att ha isär saker, eller måste man ha isär och mäta diametern likt som på skruvar?
    * Är inte van med vvs-benämningar... 25R 32R osv...
    * Jag har för mig att jag mätte 37mm utvändigt på slangen.

Sen är jag tveksam att backventilen mellan hydrofor och pump håller riktigt tätt. Det lät lite i den tomma hydroforen när jag lossade luftskruv på pumpen.
    - frågan är om jag vågar riva i dom gamla grejerna för att lyckas byta.
    pump.jpg

Målet är att bara få det att funka tillfälligt sen överväger jag att göra ett helbyte till djuppump,hydropress och nya ledningar.

2. P-plats
    Medlem · Nivå 15
  3. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Hoppas du inte har 27mm PEM, då blir det specialkoppling på det! 20 - 25 - 32 - 40 är standard.

Nja, nästan P-plats ;)

tabell.png

4. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Mellan brunn och pump har du järnrör inmurat där nånstans ?

5. Y
    Medlem · Nivå 18
    Japp, ca 4-5meter gammalt järnrör ingjutet i golvet, sen utanför grunden har dom skarvat på slang resten av resan ner i brunnen.

Tanken är att borra/hacka ett nytt hål i golvet för att kunna dra ny matning med slang hela vägen.
    (våren/Sommaren)

Grävmaskinföraren som jag planerade jobbet med sa något i stil med att sådana skarvningar kunde reagera mot varandra. gjutjärn och något annat material och han trodde det var skarven som läckte.

Vilketsom, nu ska jag bara få fart på det provisoriskt igen. Jag är lite bekymrad inför momentet att skruva ihop saker så att det inte läcker, dvs hur man tätar gängor rätt. Får kolla youtube. :)

• Laddar…
  6. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Använd lin och Locher pasta

7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Täta gängor är ganska lätt. Börja med att ta rätt på vad som ska bytas och vilka dimensioner det är!

8. Y
    Medlem · Nivå 18
    Jag vill lossa röret till höger ifrån 90graders vinkeln. Hade ni satt verktyget på punk 1 och 2 och försökt delat där emellan... eller 2 och 3?

1 och 2 låser är väl dom två som nyper fast slangen. Men om dessa sitter fast, då kan jag väl inte snurra på 2an för att få loss den från 3an...

DSC_0295.jpg

9. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Du får lossa muttern 1 och hålla emot på 2, bara att ta i lite till.

10. Y
    Medlem · Nivå 18
    Yes. Då har jag fått upp slangen, backventilen i botten verkade hålla tätt så då bör det ju vara läcka mellan brunn och pump i gamla ledningen.

Gällande 90 vinken:
    • blev jag förvånad att det inte var gängtejp/lin.
    • Ytterdiametern på gängan är 44,6mm
    • Slangens ytterdiameter är 33,45mm (igår mätte jag en annan slang som jag trodde blev över av denna)

TA PRK
    DSC_0297.jpg

Så har jag lossat och vänt pumpen mot dörren. Jag antar att en sådan koppling är standard eller ska jag mäta något?

Jag kommer behöva köpa
    • 12meter 33,45mm slang
    • 90 vinkel med invändig gänga och anslutning för slang.
    • 90 vinkel med slang+slang
    • pumphuskoppling, slang för ena änden.

DSC_0298.jpg

// Är lite nyfiken på hur mycket vatten som har försvunnit ut i byggnaden om den stått och pumpat många gånger i timmen i några år, haha. Snart kan man väl läsa om att min byggnad försvann i ett slukhål.

Redigerat 21 feb 2015 15:18
  11. Y
    Medlem · Nivå 18
    Kollade Julas sortiment, och gissar då att jag har PEM 32 slang. Och 32mm kopplingar.

• PRK-vinkelkoppling 90° 32x32 mm
    • Funderar även på deras Botten-/backventil med nätbur, kostade inte mycket iaf.
    • PEM-rör 32

Men.. Dom hade ingen anslutning mot hydroforen.. Däremot kunde jag kanske ta en rak koppling rakt in i huset. Gängan på koppling mot pumpen är 32,7mm
    • Rak PRK-koppling 32xR32

Jag brukar dock inte mäta fel med skjutmått, tvekar på kasta mig iväg och handla då.

Redigerat 21 feb 2015 15:47
  12. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Välj PEM32 och passande PRK-kopplingar du verkar ha en äldre dimension på gamla slangen där. Och ta bort flänsen på pumpen den är mest för att kunna byta ut gamla ringpumpar med sån gjutfläns på. Och det är säkert R25 in på din pump men det mäter du enkelt upp.

Men var ska du sätta detta: * Rak PRK-förminskning 20xR15?

13. Y
    Medlem · Nivå 18
    Jag trodde det var den dimension som var på rinkabyrörs pumpar, men så var jag ute och mätte och upptäckte att det var större på min. Han inte redigera inlägget innan du läste det.

• 2st PRK-vinkelkoppling 90° 32x32 mm
    • 1st Rulle PEM-rör 32
    • 1st Rak PRK-koppling 32xR32
    • 1st rulle gängtejp... eller sådan gängtätningssats med lin och pasta
    (1384kr..halvkända fabrikat vilket känns lite trist men..)

Jag antar att jag ska ta gängtejp på den raka kopplingens gänga in i pumpen.
    Ska jag även gängtejpa på den 90 böjen som sin på bild, som jag tänkt sätta ytterligare 90 på?
    • Borrhålslang -> 90krök -> 90krök -> slang -> 90krök -> slang -> rak -> pump
    (jag vill inte lossa gamla 90 och sätta rak direkt, är rädd för att jag gör fel och hängande slangen åker ner i brunnen)

Redigerat 21 feb 2015 16:02
  14. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Det är nog bra om du börjar jobba med lin-pasta vid såna här jobb det blir rejält och bra. Och måttet du tog på pumpanslutningen tyder på R25 kolla tex tabellen från krilleman tidigare.

Om du lossar kopplingen #2 från PRK-vinkeln kan du använda en ny plastdel där och sätta en bit slang mellan dina vinklar om det passar eller skaffa nya vinkeln med utvändig gänga som då ersätter 2 på bilden.

15. Y
    Medlem · Nivå 18
    Vad vinner jag på att byta metall mellandelen mot en i plast? (jula har inga lösa plastdelar så då får jag avvakta till måndag)

Om jag köper en PRK-vinkel och tar bort plasten i ena änden och bara gängar på (med lin) den på gamla PRK vinkelns #2 del så borde det väl gå, eller?