Tänkte det skulle vara kul om man ville lägga ut lite bilder på sin vedanordning? Här kan ju komma roliga bilder med kluriga lösningar komma upp. Brukar bli lite kul när man försöker göra det så smidigt som möjligt.
Själv kör jag med en Japa 2100 rätt i i ved boden via ett till transportband och sen floar den. Här även ett inmatningsbord till vedmaskinen som underlättar arbetet avsevärtp42800057ls.jpg

p42800061xa.jpg

p42100023rv.jpg

Majgårdarna
Så här ser det ut hos mig.
Jag sågar och klyver med en Japa 300
DSCN1055.jpg

Måste dock lyfta in veden och stapla den i vedboden.
En större vedbod med hål i taket skulle vart fint :)
DSCN1056.jpg

OK, ser att jag måste skaffa ett par traktorer och en skotare, åtminstone...

apersson850 skrev:
OK, ser att jag måste skaffa ett par traktorer och en skotare, åtminstone...
Ja, minst annars kan det uppstå problem med veden ;D
Hur klarar du dig utan?

Inte är det lätt, inte.
Fick av en bekant frågan om jag ville ha "en kladd" ved, som låg i skogen. Hon hade så hon klarade sig ändå, så antagligen skulle det bara ligga och ruttna upp annars. Färdigt i tremeterslängder.

Javisst, "en kladd" kan jag ju handlasta och ta på personbilssläpet, tänkte jag.

.....

Hon påstod att det skulle ha funnits en trave till, som någon förmodligen stulit, men tur var ju det, att den var väck, för det blev i alla fall ungefär 10 m³! Hade passat bättre till traktor-kran-skogskärra, men sist jag kollade stod det ingen sån på gården.
Nu är det hemkört, men det tog sju vändor att fixa det, på det viset. Tur bensinen är nästan gratis.

Annars får jag hem huvuddelen med inlejd timmerbil, kapar med diverse kedjesågar och klyver per hydraulik. För övrigt använder jag slavarbetare (far, döttrar och svärson) samt ett kemiskt universellt underverksmedel som går under handelsbenämningen "svett".

Sparar in ett årskort på gym gör jag också.

Det där med gym kör jag med. Perfekt at säga till dom som hjälper till med veden at dom borde ge mig 3000kr istället för att lägga dom på ett gym. Klart att 10m3 är nog ett slit med personilskärran. 5 lass sen var min årsved hem körd. Tog nog 5h

Känner igen det där apersson skriver om... Svärmors granne äger en del mark... Vi frågade om han hade nåt vi kunde köpa efter gudruns härkningar.... Jaa lite ska ni nog kunna få ihop sa han... Första området vi va i fick vi ihop kanske 4-5 kubik o va rätt nöjda med de... När vi fått hem det o de va klyvt travat o färdigt så frågade han om vi ville ha mer... O de tackar man ju inte nej till.... Det hela slutade med nästan 60 kubik... Har nu fått hem 15 släp som ska klyvas... Sen är det bara 15 till sen e de klart.. ::) Han va så snäll så vi fick ha de på hans gård o hämta hem därifrån allteftersom vi klyver o staplar det...

Lastbilar och sånt är en sjuka som går i min släkt. Problemet är att arbetet har fört mig några mil för långt bort för att det ska vara realistiskt. Det blir för mycket tomkörande för att det ska bli vettigt.

Mitt bidrag:
vedanl.jpg

Eftersom jag inte är i behov av någon penisförlängare kör jag med separat kap & klyv av märket Ne-Ma. Som ni märker är jag inte ett dugg avundsjuk på er som har en vedprocessor  ;) På bilden även en Huskvarna 350. Kompletteras snart med en ATV vilket underlättar en del transporter (måste bara vänja mig vid tanken att sälja min tvåhjuling först).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.