Byggahus.se
Hej!

Vi har precis köpt ett hus, ett Sjödalshus byggt 1980. 1-plans med källare, träfasad med stående panel. Där har jag nu börjat renovera sovrummet på bottenvåningen, och eftersom det sitter sockeluttag på ytterväggarna tänkte jag att jag skulle åtgärda detta när jag ändå är där och river. Allt är i princip utrivet nu; tak, golv och väggar. Dock stötte jag på lite patrull när jag fick bort gipsskivorna på ytterväggen, och märkte att de satt gips -> diffspärr -> plywood. Där under vet jag inte vad som finns, då jag inte vill riva ner plasten (som ju fortsätter in i de angränsande rummen, vilket även plyfan och gipset gör) innan jag vet om det verkligen behövs.

Är det någon som vet hur väggen ser ut i genomskärning?

Jag har mätt och grejat lite, och väggen är ca. 250mm tjock, vilket gör att jag tror att den är uppbyggd på följande vis, på ett ungefär:

vagg_genomskarning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom jag inte haft ner någon utvändig panel, eller tagit bort diffspärr+plyfa invändigt så vet jag såklart inte exakt. Låter det som en rimlig uppbyggnad på ett Sjödalshus byggt 1980?

Jag gissar att de satt sockeluttag för att inte punktera diffspärren med dosorna när de byggde. Detta vill ju jag också undvika såklart. Det lättaste jag kan komma på vore att täta plasten (förra ägarna har ju punkterat lite överallt med tavlor etc., plus gipsskivornas skruvar) och sätta dit ett installationsutrymme utanpå, sen ny plyfa och gips på det.

Det jag har kunnat läsa mig till här på forumet är att man inte ska ha plasten mer än 1/3 in i väggen, men då jag inte vet riktigt hur väggen ser ut innanför plyfan så vet jag ju inte hur mycket jag vågar bygga på väggen. Om jag gissat rätt och det sitter 145mm isolering idag, borde jag ju kunna lägga på 45 mm isolering innanför plasten för att få till ett installationsutrymme? 145+45 = 190, vilket gör att plasten hamnar ca. 1/4 in i väggen, eller?

Finns det några andra, bättre, alternativ? Jag kan ju alltid rulla undan plasten, ta ner plyfan, dra elen och sen sätta tillbaks allt igen, och se till att täta plasten ordentligt igen. Detta känns dock som ett sämre alternativ? Nackdelen med alternativ 1 är ju att rummen krymper lite, vilket jag såklart inte vill. Det blir även mer jobb runt fönster och med element (rören kommer upp genom golvspånskivorna, som är limmade i mellanbjälklaget, detta lärde jag mig den hårda vägen :surprised:). I det rummet jag är nu ligger rören ganska lösa under golvet, vilket gör att de går att flytta ut enkelt för att kompensera för en tjockare vägg, men i nästa rum kanske det inte är så bra. Och jag vill ju inte behöva riva upp golvspånskivorna och slipa bort det som fastnat i limmet i varenda rum om jag kan undvika det. Det har jag provat nu. :)

Som vanligt blir det en roman när jag ska fråga något enkelt, men hoppas någon orkar läsa. :)

Tack på förhand!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.