Jag har en HAN-läsare kopplad till mina nya elmätare (hemma och på landet) så jag kan se förbrukningen i detalj.
Sedan det kom igång har jag sparat förbrukningsvärdena timvis i en databas.

Nu vill jag veta hur den nya effekttariffen beräknas (exakt formel) så att jag kan se hur det kommer att slå för mig givet flera års sparade data i denna databas.
Men det verkar som om de el-leverantörer jag har mörkar själva beräkningssättet på sina hemsidor, bara allmänt svensson-snack där de försöker förklara vad skillnaden mellan energi och effekt är etc. ☹️
Funkar kanske för gemene man men för en elektronik-ingenjör som mig är det bara bludder. Inga exakta besked alls.

Det jag hittat är från Ellevio där man specificerat hur beräkningen görs.
Men jag har Vattenfall på landet och EON hemma och jag har gått bet på att hitta deras beräkningssätt på deras respektive siter.

Är det någon här som vet?

Ellevio verkar göra så här:
1) Leta reda på dygnets maxtimme med begränsningen att natt-värden mellan kl 22 och 06 skall halveras.
2) Selektera de 3 högsta dygns-maxtimmarna under månaden och beräkna medelvärdet.
3) Multiplicera detta med effekttariffen (någonstans runt 85 SEK) så blir det månadens debitering.

Men eftersom det tydligen skall stå elbolagen fritt att göra något annat så måste man kolla upp varje bolag för sig. 🤬
Vansinne! Om myndigheterna inför ett krav på effekttariffer så borde de väl i rimlighetens namn också bestämma hur det skall beräknas!

Så jag undrar nu hur Vattenfall resp EON kommer att beräkna detta?
Är det någon här som vet?

• Haha
returen
  • Laddar…
Varken Vattenfall eller EON har inte infört effektavgift, och har således ingen beräkningsmetod än.

• Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
Har du frågat aktuellt bolag?

Här har Mälarenergi smygstartat i vissa områden med följande förutsättningar
Elnätsavgiftens tre delar: fast månadsavgift, överföringsavgift/kWh beroende på använd mängd el, och effektavgift/kW baserad på högsta timvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I mitt fall blir det billigare med effektavgift den dag den kommer utan att anpassa något mot idag.
Tabell som visar elförbrukning och kostnader från Mälarenergi 2024, med kolumner för månader, kWh, effekttoppar och avgifter, både utan och med effektavgift.

Som nämnt i alla tidigare svar så har varken Vattenfall eller Eon någon modell för effektavgift. Det hjälper således inte att fråga.

• Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det hjälper således inte att fråga.
Jag hade redan frågat tidigare och det kom ett svar efter några dagar att de inte visste ännu hur det skulle bli....

• Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Mitt svar var riktat till Torp-Anders.

F
B Bo Berglund skrev:
Jag hade redan frågat tidigare och det kom ett svar efter några dagar att de inte visste ännu hur det skulle bli....
Är det viktigt att ha det svaret… hur det kommer att bli? Det ligger helt utanför din ”circle of influence” att påverka att, eller hur det blir och du kommer garanterat att få reda på tider och priser/kW i god tid när dom inför det.

B Bo Berglund skrev:
Mälarenergi kör detta begränsat i ett par områden för utvärdering, min gissning är att metoden behålls.

Förstår din iver att få veta, alltid bättre än att få ett lass skit i knät och stå oförberedd.
Knepigt att vissa bolag är så saktfärdiga med att ta tag i detta och även att informera sina kunder, okunskap och gissningar skapar endast en massa oro.

D Daniel 109 skrev:
Även om de inte har infört metoden lär de ju ha tänkt ut något som rimligen borde stå klart att informeras om eller rent av införas redan nu, men det kanske är så illa med framförhållning som det verkar?

De behöver inte införa något nu. Det är lämpligt att vänta med information om hur modellen ser ut tills man bestämt sig helt. Dessutom är det bättre att informera närmare införandet.

• Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Tänk vad lätt det skulle vara om du inte envisades med att ALDRIG citera.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Man får inte citera när det inte behövs. Vilket inte behövdes i det här fallet.

F
D Daniel 109 skrev:
Man får inte citera när det inte behövs. Vilket inte behövdes i det här fallet.
Lider du av en mildare autism? Uppenbarligen så behövdes det då du tydligen var tvungen att förtydliga vem du skrev till.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Och min fråga riktade jag till trådstartaren..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.