Byggahus.se

Hur ser avloppsingång ut under diskhon för diskmaskin samt elfråga.

1. S
    Medlem · 5 inlägg

Safaa

Medlem
    Hej!
    Vi bor i hyresrätt hos Familjebostäder i GBG och vill installera diskmaskin. Det ska givetvis utföras på fackmannamässigt sätt och jag måste kolla att vi har allt förberett för installation. Helst vill jag ha papper från ett proffs till försäkringsbolaget om något mot all förmodan skulle gå fel och det blir vattenskada. Räcker nedanstående för att en fackman ska godkänna?
    Vattentillförsel: Kranen verkar ha vattenavstängning och neråt sticker det ut en slang som ska in i diskmaskinen för vattentillförsel. Så det borde vara komplett, eller hur?
    Avlopp: Se bild. Vart ska avloppsslangen från diskmaskinen in? Om det inte finns, kan vi byta ut rören som syns på bilden själva till något passande?
    El: Vårt närmsta eluttag blir från spisen längre bort eller från belysning över diskhon. Se bild. I vilket fall som helst behövs jordad skarvsladd som förlängning då diskmaskinens egna sladd inte kommer räcka. Går det att koppla det till ett jordat grenuttag ifall vi väljer spisens vägguttag eller är det riskfyllt på något vis? Uppfyller det kraven för fackmannamässigt utförande?
    Tack på förhand för era svar!
    Safaa

2. F
    Husägare · Skåne · 1 031 inlägg

fredrik.johansson

Husägare
    Finns det någon plats under diskbänken att ställa maskinen på, eller är det en bänkmaskin du tänkt dig?

3. S
    Medlem · 5 inlägg

Safaa

Medlem
    Hej! Det blir en standard 60 cm diskmaskin under diskbänken. Hyresgäst innan oss verkar ha haft det då skåpet som står där nu har märken undertill och i väggen efter en diskmaskin så vi tänkte göra detsamma och lämna det i skicket det är i nu om/när vi flyttar.

4. Centano
    Husägare · Västra Götaland · 345 inlägg

Centano

Husägare
    Vattnet till diskmaskinen ser inte ut att vara pluggad. Ni bör fixa det innan någon råkar öppna vredet på blandaren. Blir rätt så blött då...

Skarvsladd till diskmaskinen är kanske inte den bästa lösningen utan bättre att låta en elektriker dra fram ett separat uttag till diskmaskinen.

5. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 539 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Så här ungefär skall det se ut. Dvs, diskmaskinsavloppet in ovanför vattenlåset:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-7-18_12-19-40.png

Och som synes sitter här ett vägguttag under diskbänken.
    Diskmaskinen är till höger, utom bild.

6. S
    Medlem · 5 inlägg

Safaa

Medlem
    Tack! Fick du lägga till ingång för avloppsslangen ller bytte du ut hela systemet?

7. T
    Medlem · 2 264 inlägg

tergo

Medlem
    på första bilden mitt i sticker där ju upp två stycken uttag för diskmaskinsavlopp

8. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 539 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Nej detta är en standarduppsättning, som jag köpte.

Helt riktigt!

9. S
    Medlem · 5 inlägg

Safaa

Medlem
    Aha! Menar du de jag markerat på bilden här med rosa?:

10. B
    Medlem · Stockholms län · 20 056 inlägg

BirgitS

Medlem
    Precis

11. A
    Medlem · Stockholm · 6 836 inlägg

Andy78

Medlem
  12. T
    Medlem · 2 264 inlägg

tergo

Medlem
    ja men kolla det bakre först ser ev ut till att vara kapad , lite svårt att se på bilden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.