Byggahus.se

Hur scanna och få automatisk uppladdning till molntjänst?

1. B
    Medlem · Nivå 6
    Skulle vilja ha en trådlös scanner som automatiskt laddade upp det scannade till den molntjänst jag använder.

Hur gör jag det så att jag slipper ha en dator igång? Helst av allt skulle man bara behöva slå på scannern och så gjorde den allt själv. Ett par olika förval för olika mappar vore suveränt!

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    En dator måste naturligtvis vara inblandad, hur du än vänder dig.
    Men det finns kanske skannrar med inbyggd dator, och inbyggd Internet-access.

Tala om när du hittat en.

Förresten, hur tänker du när det gäller datasäkerhet?

3. G
    Medlem Nivå 4
    Vilken molntjänst använder du då? Många multifunktionsskrivare brukar kunna scanna till epost, eller till ftpserver. Det klassar i alla fall jag som "molnet".

4. K
    Medlem Nivå 8
    Så länge det är en modern nätverksskanner behövs ingen dator utan det kan lösas via t ex en mobil. Det finns t ex lösningar som Brother iPrins&Scan och Epson Connect.

Vilken molntjänst använder du?

/Krille

5. M
    Medlem · Nivå 11
    Min skrivare/scanner klarar sig fint utan dator. Jag kan skanna direkt till en e-postadress, vet inte hur det är med någon av molntjänsterna dock.

6. B
    Medlem · Nivå 6
    Använder OneDrive. Kanske blir det bäst och enklast om skrivaren automatiskt mailar min Hotmail, och jag trycker på knappen 'skicka bilagor till onedrive' när jag kollar mailen. Då behöver skrivaren inte kunna logga på mitt konto, vilket ju borde vara säkrast.

Mitt trådlösa nät är nästan alltid på, men om man slår av scanner-skrivaren, kan den då automatiskt logga på wifi'n med lösenord eller måste scannern alltid vara på?
    (Har erfarenhet av en brother-skrivare som funkade fint i början men så slutade den kunna logga på mitt trådlösa nät och nu ska den kastas och ingen ny brother kommer att köpas.)

Angående datasäkerhet så tycker jag att skrivaren ska vara lika säker som datorn, dvs den bör köra WPA2-PSK på ett lika bra sätt som en pc.

7. E
    Medlem · Nivå 5
    Epson har multifunktionsenheter som kan scanna direkt till molnlagring, däremot inte just onedrive: Epson Scan to Cloud.

Gissar att andra tillverkare erbjuder något liknande. Känner däremot inte till någon fristående scanner som fixar detta, men det är möjligt att det finns.

8. M
    Medlem · Nivå 6
  9. B
    Medlem · Nivå 6
    Typiskt... En brother som fixar direkt uppladdning till SkyDrive och många andra via en Brother datatjänst som man registrerar sig hos. Så lösenord ligger inte lagrat i maskinen utan någon annanstans.

Och den kan ladda ner, spara och skriva ut också. Vet inte riktigt om jag vill ge lösenordet till Brother... Någon som har bra input angående brothers web-connect, eller om större företag använder den?

För mig ÄR det faktiskt en säkerhetsfråga: Tänk om någon tar vktiga delar av mitt digitala liv som gisslan och vill ha $$ för att ge mig det tillbaka?

10. H
    Medlem Nivå 9
    • Laddar…
  11. B
    Medlem · Nivå 6
    Jo, enklast att scanna rakt in i datorn om den alltid är på -men det är den inte. Däremot kan man anta att scannern kommer användas titt som tätt. Vår familj är lite "gjutjärns-" rent teknikmässigt på flera områden. Fast vi trivs med att ha det så.

12. H
    Medlem Nivå 9
    Fördelen med att ta filen i datorn är att bilderna är sparade, du kan redigera innan du lägger upp den, förminska storleken på filen om du så önskar (då behövs iochförsig ett program) du kan välja om filen skall bara visa, eller om de som skall titta på filen även skall ha möjlighet att redigera filen. Det är vad jag tycker. :)

13. C
    Medlem · Nivå 17
    Jag har en lite äldre Brother MFC skrivare/scanner och med denna krävs iallafall att en dator är igång med Brothers programvara för att kunna scanna till e-post/moln/etc. Alla inställningar görs då i programmet som skickar över menyalternativen som skall visas på scannern. När man väljer ett alternativ skickar scannern en signal till datorn som gör allt jobb med att starta scanningen och ta hand om resultatet.

Så bara för att det står att skrivaren har funktionen så är det inte alls säkert att den klarar av det på egen hand.

14. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    • Laddar…
  15. K
    Medlem Nivå 8
    Nu vet jag inte vilka typer av dokument ni skannar och hur många sidor det rör sig. Själv "skannar" jag bara några dokument i månaden och använder istället kameran i telefonen och då lagras bilderna/dokumenten direkt i Onedrive och jag kan sortera dem där i mappar om det behövs.

Fast det kan ju vara rätt besvärligt om det är många dokument eller sidor som ni skannar.

/Krille

• Laddar…