vattenmelon
Frågeställning
Jag söker råd för att sänka fukthalten i ett suterrängförråd. Överväger avfuktare eller sätta fläkt i frånluftsventilen på bilden nedan.

Om förrådet
Frånluftsventilen på bilden nedan sitter i ett fuktigt, ouppvärmt och oisolerat förrådsutrymme i suterräng. En förrådsvägg ligger mot inredda delen av huset och jag är orolig över fukthalten i förrådet. Kan ligga på 90 procent delar av året.

Det finns tillufts- och en frånluftsventil, med självdrag.

Dräneringen är bra mot inredda delar av huset, men troligen dålig mot detta förråd. Jag vill inte göra om dräneringen just nu.

Temperaturen i förrådet ligger över nollan även de kalla dagarna om året.

Alternativ 1: Avfuktare
Jag funderar på att sätta in en avfuktare. Vad bör jag isåfall välja för modell? Hur ser ni på Woods SW-22FW SW-38FW? Vad kan man spekulera i för energiförbrukning en fuktig månad? Och hur ofta kommer jag behöva tömma tanken (ca 11 liter). Det finns inget avlopp där, möjligen kan jag borra hål i en vägg för att leda bort kondensvatten dagarna det är plusgrader ute.

Alternativ 2: Fläkt i frånluftsventilen
Ett alternativ vore kanske att sätta en fläkt i frånluftsventilen. Jag antar att det skulle minska fukten, men hur skulle det påverka temperaturen i förrådet? Med -5 grader ute antar jag att förrådet ganska snabbt skulle bli väsentligt kallare.

Vad tror ni om denna? https://www.amazon.se/dp/B087M4RQH3/?coliid=I3SJ7ZWTQXKMD7

Den ser ut att klara kalla dagar, "Omgivningstemperatur: -40℃~+50"

Går det att sätta varvtalsreglering på sådana här fläktar? Ett flöde på 500 kbm/timme verkar överdrivet för mina behov.

Tar gärna emot andra förslag på fläktar, som klarar låga temperaturer och går att varvtalsreglera.

• Frånluftsventil i betongvägg med mätskalan placerad strax under ventilen, tagen i ett fuktigt, ouppvärmt förrådsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.