Hur sågar man klinker

24k läst  15 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej, jag har sökt men inte hittat några bra svar på min fråga ang. vilket som är bästa sättet
    att såga klinker, är det med klinkersåg eller går det lika bra med en kakel/klnkerskärare?

Igår så testade jag att såga min klinker som är ca: 10mm tjock med en liten kakelsåg, en bordsvariant med vattenkylning. Det gick hyfsat bra det var bara en liten flis som gick av i slutet av plattan, men det kan vara
    att jag var lite snabb. Vad anser ni??

2. jeppeknaster
    Medlem Nivå 11
    Tyckte också att det kunde dra iväg nån flisa eller två vid användandet av den billiga klinkersågen från Beijer. Sen kom jag på att man kanske skulle prova vända på plattan och se om snittet blir bättre. Har dock inte hunnit prova än men du kanske kan göra det? :)

3. Johan Gunverth
    Medlem · Nivå 16
    Såga in en bit i plattan från "andra hållet" först. Bara några milllimeter. Kapa sedan från "rätt håll" som vanligt och plattan kommer att få fina kanter.

• Laddar…
  4. M
    Medlem Nivå 2
    Ok, va nice ska prova det ikväll.

• Laddar…
  5. snuttjulle
    Medlem Nivå 11
    Jag sågade mitt klinker och kakel med en billig såg och den gav inga flisor så länge man lät den jobba sig igenom utan för mycke tryck på den.

6. I
    Medlem Nivå 5
    jag hade samma problem i början när jag köpte en "billig" kap... efter att den "släta" orginal kapskivan tog slut så bytte jag till en kapskiva med små tänder... den fungerade mycket bättre, snabbare och inga flisor...

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15043850

bilden som ligger i mitten använder jag för tillfället ;)

mvh

mvh

7. T
    Medlem · Nivå 13
    Vinkelslip med kapskiva är det bästa och enklaste att använda!

8. v-g
    Medlem Nivå 13
    tank77:Syftar du på vanlig stenskiva?

9. I
    Anonym
    Såga med diamantklinga, så får ni fina snitt. Lite dyrare, men bättre.

Budgetvarianten är att såga med stenskiva i en handcirkelsåg (monterad upp-och-ner i sågbord) eller vinkelslipmaskin från framsidan. (Behöver inte skära genom.) Sen lägga plattan upp-och-ner i en hög grus och knäcka den med handslägga och ett lätt slag från baksidan. Eller hålla den upp-och-ner i handen och knacka med en murarehammare från baksidan längs skäret som en gammal murare/plattsättare gör. I båda fallen spricker den av i skäret.

10. M
    Medlem Nivå 2

Tack

Tack för alla svar, ska testa mig fram och se vad som blir bäst.

11. v-g
    Medlem Nivå 13
    Kanske man kunde köra en diamattrissa i girsågen?

12. I
    Medlem Nivå 5
    man kan säkert köra en sådan i girsågen men det kommer nog damma en hel del, klingan tappar kanske livslängd pga att det inte finns nå vatten ? ...

en riktig kap kostar inte många kronor, och dom är kanon att jobba med samtidigt som man har vatten till kylning och mot dammet...

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19752620

mvh

13. J
    Medlem Nivå 15
    Och ska plattorna bara delas rakt av är en knäckare naturligtvis snabbare och smidigare på alla sätt.

14. jeppeknaster
    Medlem Nivå 11
    Du menar en vanlig kakelskärare?
    Problemet är ju att de större plattorna (30x60 mfl)inte ryms i en normal utan man måste ha tag i en monsterversion.

15. J
    Medlem Nivå 15
    Det är ju förstås sant.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: