Byggahus.se

Hur såga till MDF för köksluckor?

  1. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    Det börja närma sig att ta tag i köket och jag funderar över olika lösningar. Vi har en plan vilket involverar att göra egna lådfronter till Ikeas lådsystem. För enkelhetens skull tänkte vi göra dem i MDF. Förenklat är tanken är att såga till en rektangel och sedan limma på en tunnare MDF på den som en ram.

    Nu till mina funderingar. Skulle ett alternativ till min konstruktion kunna vara att istället såga ut själva spegeln ut mitt stycke MDF. På baksidan fräsa ut en fals och sedan limma fast en tunnare MDF som själva spegeln på baksidan?

    Jag skulle vilja såga ut allt själv om det är ändå kommer kosta lika mkt som att låta en snickare göra det plus att jag har kvar maskinerna. Måste jag investera i en bordssåg eller vilka verktyg fungerar också?

    Tacksam för lite tips och råd
     
  2. eriobe
    Självbyggare Nivå 5
    Jag skulle tro att båda varianterna funkar. Den första varianten är nog enklare eftersom du då kan såga raka bitar. Det är alltid svårare att såga ut en ram med invändiga raka hörn, om du förstår hur jag menar.

    Bordssåg är kanske enklast men den bra cirkelsåg borde funka det också

    /Erik
     
  3. bygga_bo
    Medlem · Nivå 12
    Det första alternativet är klart enklast, och du kan tillverka dina luckor ganska effektivt. Jag antar att dina fronter har samma bredd, eller i varje fall att du har ett flertal fronter med samma bredd. Det brukar ju vara så...

    Börja i så fall med att kapa upp dina skivor till "stommen" i lådfronten på längden så att de är ca 10 mm bredare än fronten. Sen sågar du till remsor till ramarna i måtten "ram + 5 mm" och "2*ram+ 10 mm", kapar dem i rätt storlek och limmar fast dem på den långa skivan till stommen enligt principskissen nedan (du får in betydligt fler lådfronter än på bilden, jag orkade bara inte rita dit dem). När limmet har torkat sågar du till dina fronter (de gröna strecken).

    Fördelen med att göra på detta sättet är att du inte behöver stå och limma på ramarna lucka för lucka. Vidare kommer skarven på lådfrontens kant att bli helt perfekt eftersom du sågar genom både spegel och stomme i ett svep - det sparar en del efterbearbetning (tyvärr behöver de ändå förberedas för målning...).

    Tilläggsmåtten jag angav ovan kan du se som riktmärken, det går att dra ner på spillet om du håller tungan rätt i mun. Men MDF är ganska billigt, så jaga inte mygg med en kanon...

    Tänk också på hur du skall göra med avrundningen på ramens innerkanter innan du limmar dit dem. Om du vill ha en front som klarar av att man stöter till den bör du bryta kanten med en avrundningsfräs, och det behöver du göra innan du monterar dit ramen eftersom du inte kommer åt med kullagerfräs när de sitter på plats - frässtålet med kullager är helt enkelt för djupt. Det smyger sig också i hörnorna på ramens insida - frässtålet når inte in i hörnet. Om du vill ha synliga delar i ramen är det bara att fräsa av hela sidorna med en avrundningsfräs innan du limmar dit dem (enklast). Om du inte vill ha dem synliga så fräser du bara en del av mitten på ramens delar (lite pilligare, men det går att lösa). Frontens ytterkanter fräser du luckan är tillsågad och klar.

    När det gäller val av såg hade satsat på en (sänk)såg med skena av god kvalitet. Att hantera fullstora MDF-skivor på en liten bordssåg är ingen hit. En stor "bordssåg" (justersåg eller formatsåg) kostar inte bara skjortan, de tar upp ett (dubbel)garage med. Själv har jag en Festool TS55 med skenor i lite olika längder och den kan jag rekommendera. Det finns förstås andra alternativ (tex Makita och Mafell) - kolla i verktygsforumet där det har diskuterats flitigt...
     
    • Laddar…
  4. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    bygga_bo: stort tack för ditt värdefulla inlägg. Smått genialiskt att göra enligt din skiss. Så får det bli. Är ändå sugen på en sänksåg. :)

    Bra tips också om att de klarar stötar bättre om jag avrundar kanterna. De originalluckor vi ska spar har en spegel med en profil fräst på insidan. Får se om vi gör något liknande eller bara rundar av. Saken är den att vi ska behålla en serveringsgång samt skafferi och städskrubb där luckor och dörrar har detta utseende. Men i övriga köket ska vi byta ut allt det gamla och försöka skapa en platsbyggd känsla. Vi ska bara ha lådor dessutom. Frågan är då om det blir snyggare med skarpa kanter eller om det kna fungera med en fräst profilerad kant. Vi får väl prova oss fram.
     
  5. eriobe
    Självbyggare Nivå 5
    En liten avrundning är nog ändå att föredra. Jag brukar ibland använda 45 graders stålet men bara ta ytterst lite. Då blir kanten jämn och fin, samtidigt som den ser rak ut.
     
  6. bygga_bo
    Medlem · Nivå 12
    Det var så lite så...

    Personligen hade jag nog siktat på att replikera de befintliga luckorna för att få ett enhetligt utseende. Men beroende på layouten i köket går det kanske att ta lite genvägar... och sen handlar det förstås också om hur mycket arbete man vill lägga ner på det hela, vilket bara du själv kan avgöra.

    MDF är bra på många sätt, men kanterna blir sköra om man inte bryter dem på något sätt. Personligen gillar jag raka linjer och skarpa kanter, men jag skulle aldrig våga lämna en MDF-kant helt orörd. Det räcker med en ganska liten avrundning för att råda bot på den värsta faran.

    Jag håller med eriobe att en 45-graders avfasning kan bli riktigt snyggt. Om du väljer att göra en ram med synliga delar (dvs avfasade kanter även i skarvarna) är det bara att tuta och köra. Men om du väljer en ram med osynliga delar (dvs inga avfasade kanter i skarvarna) är det lite enklare med en avrundad kant. I praktiken kommer du att behöva spackla lite i innerhörnen om du vill ha det "perfekt", och då är det enklare att få ett resultat som accepteras av ögat med en rund kant när man slipar eftersom den inte är lika "väldefinierad" som en 45-graders kant. En rent praktisk aspekt alltså...
     
  7. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    Ok, här krävs lite eftertänksamhet tillsammans med frugan det märker jag. I de skåp och dörrar vi ska behålla är ramens delar inte synliga. Och jag hade nog tänkt mig något liknande för lådfronterna. Men att spackla till en "perfekt" kan låter inte som något för varken mig eller frun. Tåls att flura på.
     
  8. Lagavulin
    Medlem Nivå 8
    Radie 2 eller 3mm brukar sitta fint.
     
  9. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    Jag fortsätter min tråd. Snart har vi kommit till fasen i köksprojektet att sätta upp stommarna och bygga en egen "ram" och fronter. Inspirationen har vi hämtat härifrån. Scrolla ner en bit för att hitta byggandet av köket.

    Sambon började prata ombjörkplywood till fronterna istället för MDF. Själva ramen som bildar spegeln har vi redan bestämt ska vara furu, inte mdf just med tanke på känsligheten för kantstötar. Vi har ingen erfarenhet av att arbeta med varken MDF eller Plywooden och hoppas på att få lite input från er.

    Till ramverket, dvs det som omgärdar alla fronter, tänkte vi använda någon standardlist, dvs planhyvlat. På Bauhaus har de 15 och 22 mm tjocka. Krauta har nog 21 mm också. Men de tjocklekar vi hittat på MDF matchar inte riktigt 21 mm. Eftersom vi ska ha en del som utgör själva fronten och en annan som utgör ramen så ska de tillsammans vara lika tjocka som "ramverket". Men det får ju kanske inte bli för klent heller.

    Vad säger ni som kan? Vilka dimensioner är vettigt att bygga med? Är plyfan att föredra framför MDF för att bygga egna fronter? Allt ska målas med linoljefärg ska väl sägas också.

    Sen en annan sak: måste det vara björkplyfa eller går annan också bra? Det viktigaste är att det inte blir ful struktur.

    Väldigt tacksam för hjälp och tips.
     
    Redigerat 15 sep 2010 13:51
  10. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    Ingen vänlig själ som kan ge input i saken?
     
  11. eriobe
    Självbyggare Nivå 5
    Hej
    Jag har också platsbyggt ett kök som påminner en del om det kök du länkar till. Jag valde att använda planhyvlad furu som ramar till köksskåpen. Dessa fasade jag sedan av med handöverfräsen och kexade fast med lim. Det blev jättebra. Jag klöv bitarna till samma tjocklek som lådfronterna på bordscirkelsågen. Om du inte har en sådan såg kanske du kan köpa en list som är aningens tunnare och använda dig utav lämpliga distanser. Det kommer säkerligen att hålla ändå.

    När det gäller plywood är den superbra på alla sätt och vis, utom möjligen på kanterna. Den är ju skiktlimmad, vilket kommer att synas när du målar. Det finns kanske någon här ute som kan ge mer tips om att stänga kanter med lim eller spackel. Där är jag inte så duktig.

    MDF är känsligt, visst. Men det är ju inte så superkänsligt trots allt. Det tål viss nötning, normalslitage utan problem.

    Hoppas det gav dig något

    När det gäller linoljefärg på MDF så funkar det säkert bra. Men jag antar att du är ute efter en trästruktur, vilket ju MDF helt saknar. Du får nog välja här. Antingen enklare lösning med MDF och utan trästruktur- eller plywood med linoljefärg som ger struktur, men problem med snygga kanter.

    mvh Erik
     
    Redigerat 21 sep 2010 15:30
  12. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    Tack Erik för superbra information. Jag är nog inne på att leva med att det blir 1 mm nivåskillnad mellan ramen och själva fronten. De kommer ju inte att sitta supertajt ihop så jag tror inte att den där mm syns särskilt väl.

    Kanten på plyfan hade jag inte alls tänkt på men du har en poäng. Å andra sidan så är det ju bara vid öppet läge kanten verkligen syns, vilket inte gör så mkt för mig. Men kanske kan jag stänga den med shellack, det har vi gott om hemma. Som det känns nu iaf så överväger trästrukturen. Fasade du kanterna på själva ramen som sitter på fronten (om du nu ens har en ram på fronterna)?

    Är det verkligen nödvändigt att kexa ihop ramen? Går det inte bara att limma och spackla skarvarna och måla över? Hur menade du att du fasade av? I skarvarna eller längs kanterna?

    MVH
     
  13. eriobe
    Självbyggare Nivå 5
    Jag byggde upp skåpsidorna utav spånskivor och för att få en fin kant utåt använde jag planhyvlad furu. För att slippa skruva och spackla valde jag att kexa.

    Kanterna på furun var det jag fasade av - dels för att jag tycker att det är snyggare men främst för att det passar mot de gamla skåpen.

    När det gäller kanten på plyfan tror jag inte att du behöver shellack.
     
  14. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    Ok, bra. Hur gjorde du för att fästa det planhyvlade mot dina "stommar"? Vi kör som sagt med Ikeas som ju är 18 mm tjocka. Vi hade tänkt oss planhyvlat 43 mm, men det lämnar inte mkt kvar att sätta mellan stommarna att fäste emot. Kan det räcka att limma det planhyvlade mot stommarna?

    Vi har ju tänkt oss fronter med en spegel. Ska vi följa hur de gamla dörrarna ser ut så borde vi fräsa en avrundning i ramen som bildar spegeln. Men jag vet inte hur bra det blir egentligen. Får se hur vi gör.
     
  15. eriobe
    Självbyggare Nivå 5
    det var där jag använde kexen