Hej

Jag har renoverat hemma och flyttat köket till ett intilliggande rum. Jag behöver därför sätta en ventilation i det gamla köksrummet eftersom det nu är ett sovrum. Jag tänkte sätta en spaltventil, är det något speciellt jag bör tänka på? Ska jag sätta den i fönsterkarmen eller direkt på fönsterramen? Bifogar bild på det aktuella fönstret.

Har även en annan fundering gällande ventilation. Om jag vill förlänga ventilationen från gammal kökets från luft till det nya, försämras utsuget pga att det förlängs? Hoppas ni förstår min knackiga förklaring.

Mvh
Walter

• Fönster med vit karm, föremål på fönsterbrädan och en radiator under. En stege står framför väggen i ett sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för typ av bostad? Egen villa, bostadsrätt?

L Lilllen skrev:
Vad är det för typ av bostad? Egen villa, bostadsrätt?
Det är en bostadsrätt, behöver göra detta för att få en godkänd ovk. Han sa att det räcker med en spaltventil.

W Walter Walter skrev:
Hej

Jag har renoverat hemma och flyttat köket till ett intilliggande rum. Jag behöver därför sätta en ventilation i det gamla köksrummet eftersom det nu är ett sovrum. Jag tänkte sätta en spaltventil, är det något speciellt jag bör tänka på? Ska jag sätta den i fönsterkarmen eller direkt på fönsterramen? Bifogar bild på det aktuella fönstret.

Har även en annan fundering gällande ventilation. Om jag vill förlänga ventilationen från gammal kökets från luft till det nya, försämras utsuget pga att det förlängs? Hoppas ni förstår min knackiga förklaring.

Mvh
Walter
Spaltventil bör sitta i fönstrets underdel i karm för att tilluften skall göra nytta annars rör sig luftströmmen för högt i rummet. Förlängning kan göras. Korta avstånd (några m) 100mm längre 125mm

H Håbbe01 skrev:
Spaltventil bör sitta i fönstrets underdel i karm för att tilluften skall göra nytta annars rör sig luftströmmen för högt i rummet. Förlängning kan göras. Korta avstånd (några m) 100mm längre 125mm
Tack, ska jag tänka på storleken på spaltventilen? Går man efter kvm, på storleken?

Hur många meter pratar vi om max?

Har sett flera fönster där spaltventilerna sitter högst upp på fönsterkarmen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag sätter spaltventil i fönsterbågen om det finns plats, lätt att haka av bågen och gör jobbet lättare, om ni har kopplade fönster täta runt håltagningen.
Placering enligt Google, högt upp, öppning uppåt och ovan radiator pm möjligt.

W Walter Walter skrev:
Tack, ska jag tänka på storleken på spaltventilen? Går man efter kvm, på storleken?

Hur många meter pratar vi om max?
Brukar inte finnas mycke o välja på ta en som passar in. 100mm typ 5-8m . Vet inte vad de har i andra änden. Självdrag=125mm

Tack för alla svar. Beställde hem en spaltventil som jag tänkte borra upp i fönsterkarmen.

Mvh
Walter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.