Byggahus.se

Hur sätta upp spegel?

28k läst  8 svar

1. H
    Medlem Nivå 7
    Har en rund spegel på drygt 40 cm i diameter som skall upp på en betongvägg. Frågan är hur jag enklast skall sätta upp den? Kan jag använda mig av något snabbhärdande lim, eller skall spricker spegeln när limmet härdar? Eller skall jag helt enkelt använda mig av någon form av spegelupphängning som jag köper?
    Helst hade jag velat att man inte såg upphängningen, utan att den var dold, det var då jag kom o tänka på lim.

Tack på förhand.

/hedde

2. M
    Medlem Nivå 1
    Silikon funkar bra. Vaktbolagen använder det när de ska laga inbrottsskador tillfälligt. sitter som tusan.
    Tejpa upp spegeln temporärt medan silikonet härdar. Använd förslagsvis silvertejp.

3. GzO
    Medlem Nivå 6
    Det finns särskilt spegellim för ändamålet. Du bör vara försiktig om du använder annat, vissa medel kan lösa upp själva spegelytan.

4. FlitigaLisa
    Medlem Nivå 9
    Limmet ska vara vattenbaserat, det är mycket viktigt. För andra lim "äter upp" baksidan på spegeln och själva "speglet" försvinner där limmet är. Vi fäste nyligen upp en stor spegel på insidan på ena wc-dörren och använde SikaBond AT från Sika. Det var mycket hit och dit vilket lim det skulle vara och till slut ringde tjejen i affären upp deras säljare och jag fick prata med honom. Detta lim har en härdningstid på ca 2 dygn och vi ville ju inte ha wc-dörren liggande så länge (tre tonåringar huserar i det badrummmet och ingen skulle väl sitta där inne på 2 dygn i så fall...), så vi satte en ram av dubbelhäftande tape i ytterkant, den höll uppe spegeln medan limmet härdade. Säljare sa att det nog skulle räcka med tapen men en dörr är ju inte direkt stilla så det fick bli båda delarna. Inte vill man ju att spegeln ska ramla ner! Nu sitter den stenhårt fast sedan 3 veckor.

5. jeppeknaster
    Medlem Nivå 11
    Tesa har dubbelhäftande tape för speglar. Ska sätta upp en 120x85cm med detta. Kolla på din bygghandel.

6. saturnus
    Medlem Nivå 11
    dubbelhäftande tejp, är det inte sådant man sätter fast foton med..............till en spegel hade jag inte ens provat, den väger för mycket, så den kommer att kasa nedåt av vikten. Jag har satt speglar med vanlig silicon, utan problem...men spegeln går knappast att få av hel igen. Men det går om man får in en nylonlina emellan, så man kan "såga" av siliconen, men med 2-komponent är spegeln definitivt "limmad"

7. FlitigaLisa
    Medlem Nivå 9
    Precis som det finns olika lim finns det olika dubbelhäftande tape; den du fäster foton med är för just foton! Jag menar rejäl dubbelhäftande tape och gärna sådan som är för speglar (för det finns). Just 2-komponent lim kanske funkar men då måste den vara vattenbaserad och jag undrar om det finns men jag kan ha fel där. Kan inte nog trycka på just vattenbaserat för om du fått upp spegeln och baksidan börjar lösas upp av limmet, ja då blir det inte kul...

8. saturnus
    Medlem Nivå 11
    Jag försökte vara lite ironisk, Flitiga Lisa. Jo visst finns det annan dubbelhäftande tejp med, men jag tänker på sådan man har till mattor = 50mm bred. Och den vill gärna kleta med tiden och då håller den inte måttet. Säkrast är nog ändå dom där plastbitarna som man spikade upp de tidigare så populära spegelväggarna med.

9. bigsnucke
    Medlem Nivå 7
    Numera finns det ju tejp som klarar att fästa en elefant i taket om ett sådant behov skulle uppstå... För en simpel spegel tror jag den här tejpen duger.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka