26 418 läst · 331 svar
26k läst
331 svar
Hur sätta pris på parkering i bostadsrätt
Sida 1 av 23
Jag är ordf. i en brf centralt belägen i Karlstad. 65 lägenheter. Föreningen bildades 1943.
På 65 lägenheter har vi 18 parkeringar med motorvärmare. Hyran för en parker i få plats är 125kr/mån. Marknadsmässigt pris för en liknade parkering i Karlstad är 500kr/mån.
Jag anser att vårt pris dvs. 125kr är otroligt lågt och orättvist mot den majoritet boende i huset som inte har en parkering. 125kr för en minoritet kan väl ändå inte vara att se till alla boendes intresse?
När jag som ordf. Föreslår att priset ska höjas blir övriga i styrelsen arga och säger att avgiften för parkeringen ska bara täcka kostnaden för parkeringen.
Är detta rimligt?
På 65 lägenheter har vi 18 parkeringar med motorvärmare. Hyran för en parker i få plats är 125kr/mån. Marknadsmässigt pris för en liknade parkering i Karlstad är 500kr/mån.
Jag anser att vårt pris dvs. 125kr är otroligt lågt och orättvist mot den majoritet boende i huset som inte har en parkering. 125kr för en minoritet kan väl ändå inte vara att se till alla boendes intresse?
När jag som ordf. Föreslår att priset ska höjas blir övriga i styrelsen arga och säger att avgiften för parkeringen ska bara täcka kostnaden för parkeringen.
Är detta rimligt?

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 758 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 758 inlägg
Det kan väl vara något som är lämpligt att diskutera på årsmötet, t.ex. som en inlämnad motion. Men det kan ju se bättre ut om någon annan lämnar in motionen än ordföranden.
Det finns nog inga krav på att avgiften bara ska täcka kostnaden för parkeringen. Här är avgiften betydligt högre än kostnaden, men billigare än för kommersiella garage resp. gatuparkering.
Det finns nog inga krav på att avgiften bara ska täcka kostnaden för parkeringen. Här är avgiften betydligt högre än kostnaden, men billigare än för kommersiella garage resp. gatuparkering.
Jag förstår. Men ur ett etiskt perspektiv är det ju fel att 18 personer har kraftigt subventionerade p platser medan 45 personer inte har någon.BirgitS skrev:
Det kan väl vara något som är lämpligt att diskutera på årsmötet, t.ex. som en inlämnad motion. Men det kan ju se bättre ut om någon annan lämnar in motionen än ordföranden.
Jag förstår. Men ur ett etiskt perspektiv är det ju fel att 18 personer har kraftigt subventionerade p platser medan 45 personer inte har någon.J Josth skrev:
Hade de 18 betalat tex 400kr så hade ju föreningen dragit in pengar som alla i föreningen haft glädje av.
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 064 inlägg
Det finns så många definitioner av rättvisa...
Ett typiskt vänsterperspektiv är att man köar till platserna och sen när man köat sig till en plats så får man njuta av privilegiet att ha den till låg avgift. Ett typiskt högerperspektiv är att man höjer avgiften till den nivå att efterfrågan möter utbudet, alltså en marknadslösning. Mer eller mindre utpräglad. Och sen finns det ju lotterimetoden, att man har platsen en viss tid, t ex tre år och sen lottas den ut bland de som är intresserade. Ingen brukar gillar denna lösning, en då kallad folkpartilösning.
Ett typiskt vänsterperspektiv är att man köar till platserna och sen när man köat sig till en plats så får man njuta av privilegiet att ha den till låg avgift. Ett typiskt högerperspektiv är att man höjer avgiften till den nivå att efterfrågan möter utbudet, alltså en marknadslösning. Mer eller mindre utpräglad. Och sen finns det ju lotterimetoden, att man har platsen en viss tid, t ex tre år och sen lottas den ut bland de som är intresserade. Ingen brukar gillar denna lösning, en då kallad folkpartilösning.
Redigerat:
Att en förening ska se till alla intresse är knappast kontroversiellt och att blanda in vänster/högerperspektiv ser jag inte vitsen med. En gyllene medelväg borde med all rimlighet vara att titta på vad det marknadsmässiga priset är för orten och kanske sedan läggs priset strax under.Claes Sörmland skrev:
Det finns så många definitioner av rättvisa...
Ett typiskt vänsterperspektiv är att man köar till platserna och sen när man köat sig till en plats så får man njuta av privilegiet att ha den till låg avgift. Ett typiskt högerperspektiv är att man höjer avgiften till den nivå att efterfrågan möter utbudet, alltså en marknadslösning. Mer eller mindre utpräglad. Och sen finns det ju lotterimetoden, att man har platsen en viss tid, t ex tre år och sen lottas den ut bland de som är intresserade. Ingen brukar gilla denna lösning, en då kallad folkpartilösning.
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 064 inlägg
Jag menar bara att det blir en fråga om rättvisa och definitionen av den. Det är väldigt djupt rotat i just grundläggande känslor som ligger till grunden för politisk ideologi. Jag har försökt argumentera som du och låt oss säga att det inte har fallit i god jord hos de som gillar kösystemet och ser det som rättvist. Kösystemet är mycket använt i vårt samhälle för att fördela privilegier så det kan knappast anses vara till föga för alla medlemmarnas intresse.S superfoot74 skrev:
Ställ det mot att höja avgiften för alla medlemmar så har du 47 ja-röster på årsmötet.
Kösystemet är inte en fråga här😊. Det är priset på hyra av platsen.Claes Sörmland skrev:
Jag menar bara att det blir en fråga om rättvisa och definitionen av den. Det är väldigt djupt rotat i just grundläggande känslor som ligger till grunden för politisk ideologi. Jag har försökt argumentera som du och låt oss säga att det inte har fallit i god jord hos de som gillar kösystemet och ser det som rättvist.
Eller har en auktion varje år. Dom i föreningen som tycker det är värt mest får en plats. Övriga får dra nytta av oxfille på.årliga grillfesten.
Dom som orkar gå till en gratis P 5 min bort gör det, och om gatuparkering är billigare än föreningens 0m bort parkering så blir det väl troligtvis inte mycket dyrare än så...
Dom som orkar gå till en gratis P 5 min bort gör det, och om gatuparkering är billigare än föreningens 0m bort parkering så blir det väl troligtvis inte mycket dyrare än så...
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 064 inlägg
Jag tycker kanske att en gyllene medelväg är att föredra.Attitudeswe skrev:
Eller har en auktion varje år. Dom i föreningen som tycker det är värt mest får en plats. Övriga får dra nytta av oxfille på.årliga grillfesten.