Hej!
Blir snart tokig på detta. Hur får jag panelen att stå ca10-20mm från grunden/kantbalken med bibehållen ventilation?
Tips på hur man löser detta på ett bra vis?

Anledningen är att jag starkt ogillar långa utstick av panelen visuellt.

Handritade skisser av två alternativ för montering av ytterpanel med distanser, spikreglar, vindskiva, droppbleck och albalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Distans 8mm
2. Spikregel 28-34x70
3. Vindskiva ”Träfiber”
4. Droppbleck
5. Albabalk
6. Stående ytterpanel, Lockläkt ”slamfärgad”

Stort tack!

Redigerat:
Kommer även en dropplist underkant panel.

För lite utstick ser också väldigt lustigt ut i mina ögon. Allt under typ 5cm kommer se ok ut, räknat från framkant på panelen. Känns som att alternativ två är enklare i så fall. Spikläkt + panel bör bli 43mm

Okarlsson Okarlsson skrev:
För lite utstick ser också väldigt lustigt ut i mina ögon. Allt under typ 5cm kommer se ok ut, räknat från framkant på panelen. Känns som att alternativ två är enklare i så fall. Spikläkt + panel bör bli 43mm
Tack för svar! Underpanel + Lockläkt är minst 44mm

Med en spikregel på 34, så hamnar utsida Lockläkt hela 86mm ifrån grunden.

Detta ska byggas i närhet till andra äldre byggnader där panel ligger jämsides vertikalt med torpargrund.

Alternativ två fungerar, kanske kan lägga puts 15-30mm på kantbalken?

Redigerat:
W Wallawhoa skrev:
Tack för svar! Underpanel + Lockläkt är minst 44mm

Med en spikregel på 34, så hamnar utsida Lockläkt hela 86mm ifrån grunden.

Detta ska byggas i närhet till andra äldre byggnader där panel ligger jämsides vertikalt med torpargrund.

Alternativ två fungerar, kanske kan lägga puts 15-30mm på kantbalken?
Vad ska du ha för panel? Med en tunn lockläkt kommer det inte upplevas som "väggen".

Okarlsson Okarlsson skrev:
Vad ska du ha för panel? Med en tunn lockläkt kommer det inte upplevas som "väggen".
lockläckts panel, klassisk.

Närbild på klassisk lockläkts panel på en rödmålad villa med synlig sockeldetalj och grusad mark.
Skapa konto

Närbild på klassisk lockläkts panel på en rödmålad villa med synlig sockeldetalj och grusad mark.
Skapa konto

så här har XN villan lyckats få det, dock vet jag inte hur dom gjort.

https://xnvillan.se/inspiration/minienergihus-i-1800-talsstil/

• Rödmålad lockläktspanel på en vägg med två vita fönster och en grön bänk framför.
    Skapa konto
Redigerat:
Om du har en klassisk lockläkt så är det springor mellan underpanelbrädorna, då behöver du knappast 8 mm distansen (1) under spikregeln; luften cirkulerar ändå. Där vinner du 8 mm (och arbete, tid och pengar),

B b8q skrev:
Om du har en klassisk lockläkt så är det springor mellan underpanelbrädorna, då behöver du knappast 8 mm distansen (1) under spikregeln; luften cirkulerar ändå. Där vinner du 8 mm (och arbete, tid och pengar),
Tack för svar! Det tror jag också, speciellt med slamfärg. Men hade gärna velat ha grunden ut till minst bakkant dropplist på panelen

Möjligt att XN-villan kört alternativ 2 och dessutom satt en sockelskiva utanpå sockeln för att i sin tur bygga ut den?

B b8q skrev:
Möjligt att XN-villan kört alternativ 2 och dessutom satt en sockelskiva utanpå sockeln för att i sin tur bygga ut den?
Ja svårt att se, med försänkningarna i dropplisten och spikraden ovanför. Antagligen en cellplastskiva dom limmat på

Så antar jag att man skruvat dropplisten direkt i stommen. Förstår ändå inte varför den inte är skruvad i underkant panel och att man lämnat en distans till panelen.

Borde vara som att be om problem med vatten där

Redigerat:
W Wallawhoa skrev:
Ja svårt att se, med försänkningarna i dropplisten och spikraden ovanför. Antagligen en cellplastskiva dom limmat på

Så antar jag att man skruvat dropplisten direkt i stommen. Förstår ändå inte varför den inte är skruvad i underkant panel och att man lämnat en distans till panelen.

Borde vara som att be om problem med vatten där
Nu tror jag problemet är löst på ett sätt jag gillar! Visar en skiss senare för den som går i liknande tankar.

Handritad skiss av väggkonstruktion med cellglas-skiva, spikregel, och isolering markerad.
Skapa konto

Lösningen blir sågad cellglas-skiva som putsas på utsidan. Hade säkert gått bra med cellplast också men föredrar glas av flera anledningar.
Tar bort distanserna bakom spikregeln, med tanke på att det är just slamfärg. Annars ska det vara distanser på mer än 8mm

Bör kanske nämna att isoleringen i plattan består av 500mm skumglas, så känns bra med glasskiva utvändigt

Tack allihop!

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Börjar vackla på min grund, någon som har tips hur man får ut panelen jäms grund med platta på mark?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.