Byggahus.se
88337978-885B-4F3A-AF79-4EE2BCE88C10.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!
Håller på att fräscha upp sonens rum men stötte på problem när jag ska sätta gips. Väggen jag ska sätta emot lutar vilket gör att min raka gipsskiva inte ligger emot. Den ligger mot väggen i överkant men det glipar 2-3cm nere vid golvet.

Hur löser jag det på bästa sätt? Ska jag sätta en rak och spackla glipan eller ska jag skära gipset med lite vinkel?

Det är första gången jag försöker mig på renovering skall tilläggas :D

Tacksam för svar!

Schubi Schubi skrev:
[bild]
Hej!
Håller på att fräscha upp sonens rum men stötte på problem när jag ska sätta gips. Väggen jag ska sätta emot lutar vilket gör att min raka gipsskiva inte ligger emot. Den ligger mot väggen i överkant men det glipar 2-3cm nere vid golvet.

Hur löser jag det på bästa sätt? Ska jag sätta en rak och spackla glipan eller ska jag skära gipset med lite vinkel?

Det är första gången jag försöker mig på renovering skall tilläggas :D

Tacksam för svar!
försöker förstå bilden
Är den upp och ner eller?

som jag förstår din text så skulle jag kapa skivan med vinkel då det viktigaste egentligen är att du bara ska täcka alla väggar med gips.

Ja den hamnade liggande av någon anledning ‍♂️

Okej, det låter vettigt!

surris
Jag förstår inte heller bilden. Men det är bara att mäta in 2-3cm och skära så du får den vinkeln.
Tips när du sätter första skivan är att den är lodrät.

Tänk på att skära bort fasningen på skivorna som möts i hörnet om du vill slippa spackla en massa. Samma sak när du ansluter mot öppning för ett fönster eller en dörr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.