Byggahus.se

Hur sätta fönsterbleck på detta fönster?

1. J
    Medlem · Norrbotten · 220 inlägg

JeppeKa

Medlem
    Hej jag har köpt ett fast tre-glas fönster från Effektfönster i trä/alu och monterat in det i mitt garage, det jag inte riktigt förstår är hur fönsterblecket ska monteras, jag trodde att detta fönster skulle ha (som andra fönster jag satt) ett spår att trycka in blecket i men det har det inte. Det har däremot ett "inbyggt" fönsterbleck som dock inte täcker hela fönstrets bredd. Är det någon som har en idé om hur jag ska montera ett fönster bleck på detta?

mvh Jesper
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20170727_110033.jpg
    IMG_20170727_110040.jpg

2. J
    Medlem · Västra Götaland · 310 inlägg

Joh_81

Medlem
    Det finns inte ett nedåtriktat spår under den nedre aluminiumlisten? Plåten kan i så fall stickas in i den. (Fast vad ska man få skruva fast plåten i..?)

3. L
    Medlem · Halland · 5 441 inlägg

lordi

Medlem
    Kanske är som Joh_81 skrev. På PVC-fönster brukar det vara ett spår i underkant som man sticker upp plåten i. Sen borrar man utifrån och skruvar/popnitar fast. Kanske är en liknande lösning som gäller här

4. J

JeppeKa

Medlem
    När ni säger den nedre listen menar ni då själva karmen på fönstret och att blecket ev. ska stickas upp där?

5. L
    Medlem · Halland · 5 441 inlägg

lordi

Medlem
    Japp. Känn om det finns ett spår i underkant på karmen

6. J

JeppeKa

Medlem
    Ah okej jo där finns ett spår men jag tycker lutningen på blecket blir väldigt liten då eftersom det hamnar så långt ner men det kanske går?

7. A
    Medlem · 7 inlägg

Alb1990

Medlem
    Hej!

Kollade också på dessa fönster.

La du förnsterblecket i spåret under fönstret då eller?

8. J

JeppeKa

Medlem
    Jag la det under "läppen" på fönstret. Kan ta en bild imorgon på hur det blev.

9. A
    Medlem · 7 inlägg

Alb1990

Medlem
    Tack! Det vore snällt. Funderar nämligen på att köpa några därav undrade jag..

10. J
    Husägare · Gävleborgslän · 293 inlägg

Johnsvi

Husägare
    Jag brukar regla 2 cm större/högre hål när det ska vara pvc fönster, eller fönster med spår i underkant så blir det lite lättare att få dit plåten. Nu är det iofs gjort och det brukar gå bra ändå, men ett tips till nästa gång :)

11. H
    Anonym

henke_benke

Anonym
    då tar du och klipper så att lutningen blir bra

12. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 904 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Jag har en bild på ett fönster, visserligen PVC-dito.
    Där har jag fönsterbleck utan den lilla "läppen" som normalt går in i ett spår i karmen.
    Blecken är monterade mot karmens nederkant, med en sträng med vit silikon under som tätning (Eller om det var utefog)och skruvade in i karmen.
    Det har fungerat bra nu i sju år.
    upload_2018-2-8_23-21-54.jpeg

13. J

JeppeKa

Medlem
    Så här gjorde jag. Om det är helt korrekt eller inte vet jag ej men det fick bli så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.