Hej!
Jag vill sänka trycket på vår hydropress något då jag personligen tycker att det känns lite högt och är rädd om våra gamla vattenledningar i gammalt hus. VVS:are installerade trycket så jag är inte oroligt för att det är farligt högt, men det är en smaksak helt enkelt.
Kan jag sänka trycket genom att endast skruva på tryckvakten? Vill helst inte hålla på och mecka med blåsan inne i hydropressen.
Bifogar bild på hur den beter sig när man samtidigt spolar lite vatten i huset.
Jag misstänker att jag måste justera både till- och fråntryck eftersom man inte vill ha allt för långt mellanrum emellan dom?
Hoppas någon kunnig vill hjälpa! Vi har haft så mycket problem med vatten sedan vi flyttade in i maj så är helt snurrig.
Jag vill sänka trycket på vår hydropress något då jag personligen tycker att det känns lite högt och är rädd om våra gamla vattenledningar i gammalt hus. VVS:are installerade trycket så jag är inte oroligt för att det är farligt högt, men det är en smaksak helt enkelt.
Kan jag sänka trycket genom att endast skruva på tryckvakten? Vill helst inte hålla på och mecka med blåsan inne i hydropressen.
Jag misstänker att jag måste justera både till- och fråntryck eftersom man inte vill ha allt för långt mellanrum emellan dom?
Hoppas någon kunnig vill hjälpa! Vi har haft så mycket problem med vatten sedan vi flyttade in i maj så är helt snurrig.
Du justerar till- respektive frånslagstrycket med tryckvakten. Sedan anpassar du lufttrycket i blåsan till c:a 0,8 * tillslagstrycket. Obs att luften ska justeras när vattentrycket är 0, så stäng av pumpen och öppna en kallvattenkran och låt trycket sjunka. När du justerat lufttrycket, så stäng kranen och starta pumpen.
Är tillslagstrycket det lägre trycket på mätaren? Ex. 3? Våran verkar röra sig från typ 3,5 till 5.HasseTeknik skrev:Du justerar till- respektive frånslagstrycket med tryckvakten. Sedan anpassar du lufttrycket i blåsan till c:a 0,8 * tillslagstrycket. Obs att luften ska justeras när vattentrycket är 0, så stäng av pumpen och öppna en kallvattenkran och låt trycket sjunka. När du justerat lufttrycket, så stäng kranen och starta pumpen.
Om man bara vill minska trycket något, hur mycket borde man sänka till då? 2,5? 2,8?
Kanske borde ta in en VVS:are för detta ändå. Verkar svårt…HasseTeknik skrev:Du justerar till- respektive frånslagstrycket med tryckvakten. Sedan anpassar du lufttrycket i blåsan till c:a 0,8 * tillslagstrycket. Obs att luften ska justeras när vattentrycket är 0, så stäng av pumpen och öppna en kallvattenkran och låt trycket sjunka. När du justerat lufttrycket, så stäng kranen och starta pumpen.
Kan någon förklara som att jag är 5 år gammal? 😊F FluxVortex skrev:Hej!
tillslag brukar vara 2bar och frånslag 4barF FluxVortex skrev:
du ligger lite högre dock inget onormalt
dina ledningar borde tåla 10bar och gör de inte det så lär det inte hjälpa att sänka trycket
Kan man meka med tryckvakten så att tillslag blir 2.5 istället för 3? Utan att behöva ändra frånslag eller hålla på och jönsa runt med luften i blåsan?returen skrev:
Kan man meka med tryckvakten så att tillslag blir 2.5 istället för 3? Utan att behöva ändra frånslag eller hålla på och jönsa runt med luften i blåsan?HasseTeknik skrev:Du justerar till- respektive frånslagstrycket med tryckvakten. Sedan anpassar du lufttrycket i blåsan till c:a 0,8 * tillslagstrycket. Obs att luften ska justeras när vattentrycket är 0, så stäng av pumpen och öppna en kallvattenkran och låt trycket sjunka. När du justerat lufttrycket, så stäng kranen och starta pumpen.
Du ska justera tillslagstryck och tryck i blåsan. Är väl inget "jönsande" utan hur man ska göra.F FluxVortex skrev:
Och du skrev att tillslagstrycket var 3,5!
Redigerat:
Många pressostater så ställer huvudskruven frånslagstrycket med skruven vid fjärdern och sedan finns ofta en mindre skruv som justerar gapet från frånslagtrycket tills det blir tillslag igen. det fins ofta instruktioner att ladda hem för just den modellen av pressostat som du använder och den mindre skruven för tillslagstrycket är inte alltid så väl synlig.
det som kan hända när du ställer avslagstrycket från 5 bar till 4 bars så kanske tillslagstrycket sjunker från 3 bar till typ 2.3 bar istället för förväntade 2.0 Bar då dessa inte alltid förskjuts lika mycket som tillslagstrycket.
Om du har lite för hög tryck i hydropressen efter övningen så kommer du märka det genom när du sedan tappar vatten så kommer vattenströmmen plötsligt tvärstoppa för att strax efter komma igång igen. Då får man gå till hydropressens bilventil och på mittstiften trycka och släppa ut en mindre pust luft på samma sätt som bilventilen på en bildäck. - prova tappa igen i några få omgångar tills vattenflödet inte avbryts kortvarigt.
---
Har man handpump/fotpump med manometer för att pumpa bildäck så kan du använda denna för att kontrollera trycket och då skall man stänga av strömmatningen till din vattenpump - öppna kallvattenkran och tappa ut så mycket vatten att det slutar att rinna - koppla in fotpumpen med manometer till hydropressens bilventil och sedan med att pumpa eller tappa ur luften att vid 2 bars påslagstryck (trycket just när pumpen startar igen) så justerar du trycket till 1,6 - 1,8 bar (jag hade legat på 1.8 Bar vid 2 bars påslagstryck) och kopplat bort luftningsslangen igen
När det är klart så slår du på vattenpumpen igen och ser att trycket stiger till avslagstrycket - tappa ur vatten med lagom flöde med kallvattenkran igen och du bör kunna se att trycket sjunker till din påslagstryck (2 bar) och höjer igen och det utan att du märker att det blir kort stopp i vattenflöde i din vattenkran.
Färdigt.
det som kan hända när du ställer avslagstrycket från 5 bar till 4 bars så kanske tillslagstrycket sjunker från 3 bar till typ 2.3 bar istället för förväntade 2.0 Bar då dessa inte alltid förskjuts lika mycket som tillslagstrycket.
Om du har lite för hög tryck i hydropressen efter övningen så kommer du märka det genom när du sedan tappar vatten så kommer vattenströmmen plötsligt tvärstoppa för att strax efter komma igång igen. Då får man gå till hydropressens bilventil och på mittstiften trycka och släppa ut en mindre pust luft på samma sätt som bilventilen på en bildäck. - prova tappa igen i några få omgångar tills vattenflödet inte avbryts kortvarigt.
---
Har man handpump/fotpump med manometer för att pumpa bildäck så kan du använda denna för att kontrollera trycket och då skall man stänga av strömmatningen till din vattenpump - öppna kallvattenkran och tappa ut så mycket vatten att det slutar att rinna - koppla in fotpumpen med manometer till hydropressens bilventil och sedan med att pumpa eller tappa ur luften att vid 2 bars påslagstryck (trycket just när pumpen startar igen) så justerar du trycket till 1,6 - 1,8 bar (jag hade legat på 1.8 Bar vid 2 bars påslagstryck) och kopplat bort luftningsslangen igen
När det är klart så slår du på vattenpumpen igen och ser att trycket stiger till avslagstrycket - tappa ur vatten med lagom flöde med kallvattenkran igen och du bör kunna se att trycket sjunker till din påslagstryck (2 bar) och höjer igen och det utan att du märker att det blir kort stopp i vattenflöde i din vattenkran.
Färdigt.
Tack!!X xxargs skrev:Många pressostater så ställer huvudskruven frånslagstrycket med skruven vid fjärdern och sedan finns ofta en mindre skruv som justerar gapet från frånslagtrycket tills det blir tillslag igen. det fins ofta instruktioner att ladda hem för just den modellen av pressostat som du använder och den mindre skruven för tillslagstrycket är inte alltid så väl synlig.
---
Färdigt.
Liknande trådar
-
Frånslagstrycket ignoreras plötsligt i hydropress
Vatten & Avlopp -
Trycket försvinner i hydropress utan vattenuttag
Vatten & Avlopp -
Har min hydropress tappat trycket? Inget vatten längre
Vatten & Avlopp -
Hur öka trycket i en airfix p hydropress
Vatten & Avlopp -
Får inte upp trycket i hydropressen