Byggahus.se
C
Entrédörren består av dubbla glasade pardörrar - ett yttre par (som öppnas utåt) och ett inre par (som öppnas inåt). Innerparet är mest för att hålla värmen på plats och är inte låsbar.
Några tips på hur man säkrar upp dessa mot inbrott på lämpligt sätt?

Grundläggande är förstås godkända lås och kantreglar på yttre dörren, men jag skulle vilja ta det ett steg längre då detta inte blir direkt jätterobust.

Letade efter en spanjolett med ändreglar som i övrigt fungerar som ett vanligt dörrlås, dvs med fallregel, men det verkar bara finnas med antingen fallregel (=flerpunktslås) eller med ändreglar (=spanjolett)(?)

En annan tanke var att sätta någon sorts gallergrind mellan dörrparen, men innerdörren ställer ju till det där. Idealiskt sett skulle gångdörrs-halvan kunna skjutas åt sidan in mellan regeldörrarna, ungefär som en skjutdörr på en duschkabin. Någon som sett något liknande? Någon sorts saxgrind kanske?

Jag kom att tänka på Extendor Security Grilles
En skjutdörr som trycks ihop när den öppnas och kanske får plats mellan din ytter- och innerdörr.
hqdefault.jpg

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
thomas33 thomas33 skrev:
En skjutdörr som trycks ihop när den öppnas och kanske får plats mellan din ytter- och innerdörr.
Japp, det är detta som kallas saxgrind om jag förstått det rätt. Intressant alternativ, skall kolla närmare på denna. Lite avgörande är förstås hur mycket plats den tar i "öppet" läge.

Saxgrindar är rätt rangliga det är som i en gammal hiss fast rangligare eftersom det är en pardörr vilken torde vara större öppning att täcka.
Är det smala dörrar där du måste öppna båda för passage eller är det ett passivt dörrblad som alltid är stängt och att aktivt ni passerar igenom?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
1 123abc skrev:
Är det smala dörrar där du måste öppna båda för passage eller är det ett passivt dörrblad som alltid är stängt och att aktivt ni passerar igenom?
För vanlig passage används bara ena dörren. Dock uppstår vid jämna mellanrum behov av att öppna även det passiva dörrbladet. Så jag kan tänka mig en lösning där grinden eller vad det nu må vara normalt "stuvas" bakom det passiva dörrbladet. Men det måste vara möjligt att öppna även denna del vid de tillfällen man behöver öppna båda dörrarna, även om det är OK att det är lite omständigare.

En vanlig grind som viks på mitten kanske skulle fungera rent utrymmesmässigt, men problemet är då hur man stänger innerdörrsparet efter sig när man har stängt grinden.

P.s. jo, att en saxgrind blir lite ranglig är jag medveten om. Men det känns som att man skulle kunna överleva detta om den ger ett godkänt skydd. Vilket jag förvisso misstänker blir svårt.

L
Förlåt att jag bryter mig in och ställer en OT-fråga till dig cpalm, men jag blev nyfiken när jag läste om att du har dubbla (pardörrar). Jag har nämligen idag en oisolerad gammal glasad enkeldörr som ytterdörr på ett K-märkt hus, men noterar att det finns plats i karmen att montera en innerdörr just för att det ska isolera bättre. Dock har jag funderat över om detta blir bökigt och opraktiskt, alltså helt enkelt om det är så man gör. Men nu när jag hör att du har det så, får jag fråga hur du tycker att det fungerar? Förutom för alltså just det här med saxdörr mm. Har dina isolerande innerdörrar tillkommit senare än det yttre paret? Förlåt som sagt för OT!

C
L Lärospånet skrev:
Förlåt att jag bryter mig in och ställer en OT-fråga till dig cpalm, men jag blev nyfiken när jag läste om att du har dubbla (pardörrar).
Inget problem!
Vi har nyligen köpt detta hus, så jag har inte några djupare erfarenheter att dela med mig av från just dessa dörrar. Å andra sidan så är jag uppväxt i en lägenhet med dubbla pardörrar. Skulle gärna bjudit på en bild, men inser att jag inte har någon på dörrarna och vi är inte på plats nu. Får fixa det senare.

Innerdörren är inte isolerad, utan principen är att den skapar en isolerande luftspalt mellan yttre och inre dörren precis som ett gammalt innerfönster. Min uppfattning är att de är av ganska stor betydelse för värmeekonomin. Innerdörren ansluter i vårt fall också stilmässigt mot övriga innerdörrar och panel i huset. Ytterdörren har en liten annan stil.

Allt tyder på att båda dörrarna tillkommit vid samma tidpunkt, däremot är hela dörrpartiet sannolikt bytt någon gång i husets historia, så det är nog inte jättegammalt. Sekelskifte kanske om man får komma med en vild gissning.

Bökigt? Nej, vi har inte upplevt det så. Innerdörren har ett "snäpplås" så det är bara att putta upp den om man kommer utifrån med händerna fulla. På sommaren kan man lämna dem öppna. Däremot minns jag att gångsidan på innerdörrarna i lägenheten alltid stod öppen, det var en mer traditionell variant med vanligt dörrhandtag och den hallen var inte heller lika rymlig. Så visst finns det en praktisk aspekt.

On topic så har jag funderat lite mer och kommit på att man kanske kan montera galler på distanser på insidan av innerdörrarna, så när innerdörrarna stängs sluter gallret mot stålkarmen med bakkantsbeslag i yttersidorna. Sedan i mitten där dörrarna möts sätter man kantregel på passiva grindhalvan och lås på gångsidan. Någon som sett en sådan konstruktion i praktiken?

C
Gjorde en enkel ritning för att visualisera hur jag tänker. Vad tror ni?
Gallergrind 1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Borde fungera, med ett hakregellås likt de som används till altandörrar.

L
C cpalm skrev:
Inget problem!
Vi har nyligen köpt detta hus, så jag har inte några djupare erfarenheter att dela med mig av från just dessa dörrar. Å andra sidan så är jag uppväxt i en lägenhet med dubbla pardörrar. Skulle gärna bjudit på en bild, men inser att jag inte har någon på dörrarna och vi är inte på plats nu. Får fixa det senare.

Innerdörren är inte isolerad, utan principen är att den skapar en isolerande luftspalt mellan yttre och inre dörren precis som ett gammalt innerfönster. Min uppfattning är att de är av ganska stor betydelse för värmeekonomin. Innerdörren ansluter i vårt fall också stilmässigt mot övriga innerdörrar och panel i huset. Ytterdörren har en liten annan stil.

Allt tyder på att båda dörrarna tillkommit vid samma tidpunkt, däremot är hela dörrpartiet sannolikt bytt någon gång i husets historia, så det är nog inte jättegammalt. Sekelskifte kanske om man får komma med en vild gissning.

Bökigt? Nej, vi har inte upplevt det så. Innerdörren har ett "snäpplås" så det är bara att putta upp den om man kommer utifrån med händerna fulla. På sommaren kan man lämna dem öppna. Däremot minns jag att gångsidan på innerdörrarna i lägenheten alltid stod öppen, det var en mer traditionell variant med vanligt dörrhandtag och den hallen var inte heller lika rymlig. Så visst finns det en praktisk aspekt.

On topic så har jag funderat lite mer och kommit på att man kanske kan montera galler på distanser på insidan av innerdörrarna, så när innerdörrarna stängs sluter gallret mot stålkarmen med bakkantsbeslag i yttersidorna. Sedan i mitten där dörrarna möts sätter man kantregel på passiva grindhalvan och lås på gångsidan. Någon som sett en sådan konstruktion i praktiken?
Tack för vänligt och utförligt svar! Det vore jättefint med bild, om du hinner, jag vill inte ta för mycket syre från det egentliga ämnet här och en bild kan nog besvara några följdfunderingar jag har.

ONT så ser din lösning på galler intressant ut, en fundering bara som uppstår när jag granskar din skiss, är vid själva mötet av de två gallren i dörröppningens mitt - kan de två gallren sluta tillräckligt tätt i stängt läge för att låsmekanismen ska fungera som avsett? Vad jag har sett i liknande fall krävs det en mittpost för detta. Som jag uppfattar det går din konstruktion bara att låsa och låsa upp utifrån, alltså genom att öppna de yttre pardörrarna först. Har jag fel? Och skulle det i så fall kunna innebära säkerhetsmässiga problem?

Redigerat:
C cpalm skrev:
Gjorde en enkel ritning för att visualisera hur jag tänker. Vad tror ni?
[bild]
Är innerdörrarna bättre dörrar än ytterdörrarna eller varför vill du låsa riktigt på innerdörrarna istället för ytterdörrarna?
Då det är pardörrar är det bättre att låsa de utåtgående ytterdörrarna än de inåtgående innerdörrarna.

Om du verkligen vill ha en saxgrind så köp en sådan, de är lätta att montera, det enda att tänka på är att de tar ca 25-30cm av öppningen om du inte har tillräcklig med utrymme kvar så åker du på att montera ner grinden om du ska igenom med något lite bredare.
Kontrollera att saxgrinden har en bra låsning samt att den inte kräver en skena i golvet så slipper du något att snubbla på och infräst skena vid en ytterdörr fylls ständigt med stenar och skräp man drar in.
En vikbar gallergrind fungerar inte om du ska stänga innerdörrarna.

Redigerat:
C
1 123abc skrev:
Är innerdörrarna bättre dörrar än ytterdörrarna eller varför vill du låsa riktigt på innerdörrarna istället för ytterdörrarna?
Inner- och ytterdörrarna är nog ungefär lika dåliga. Den enkla anledningen till att jag satte grindhalvorna på innerdörrarna är att det annars inte går att låsa grinden när man stängt ytterdörren vid utpassage.

Saxgrind var bara en ytterligare ett tankeexperiment. Precis som du skriver finns det nackdelar och utrymmet den tar i "öppet" läge känns som en showstopper.

Släng gärna ur er alternativa idéer och förbättringsförslag!

C
L Lärospånet skrev:
ONT så ser din lösning på galler intressant ut, en fundering bara som uppstår när jag granskar din skiss, är vid själva mötet av de två gallren i dörröppningens mitt - kan de två gallren sluta tillräckligt tätt i stängt läge för att låsmekanismen ska fungera som avsett? Vad jag har sett i liknande fall krävs det en mittpost för detta. Som jag uppfattar det går din konstruktion bara att låsa och låsa upp utifrån, alltså genom att öppna de yttre pardörrarna först. Har jag fel? Och skulle det i så fall kunna innebära säkerhetsmässiga problem?
Ja, jag hoppas på det, men jag vet inte hur mycket spel som behövs för att det skall gå att öppna och stänga utan att grindhalvorna tar i varandra. I princip så blir ju den passiva grindhalvan mer eller mindre en stolpe då den normalt kommer att vara reglad i stängt läge.

Ja, det kommer ju inte att gå att låsa/låsa upp grinden inifrån. Det är helt klart en nackdel. Men jag kan leva med att det blir en ren "bortalösning". Får sätta ett hyfsat lås på ytterdörren för "hemmaskyddet". Om man skulle råka låsa in någon finns det ytterligare tre entrédörrar + en altandörr(!) så jag känner mig inte så jätteorolig för det :)

C
En liten visualisering av överlappet som skapas:
Gallergrind 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker att man kan lösa det genom att göra den passiva halvan av gallret lite bredare och gånghalvan lite smalare. Inget problem med att dörrarna måste öppnas/stängas i rätt ordning då det är så redan nu med överfalsningen.

Skall mäta upp dörrarna ordentligt i helgen så att jag kan göra en måttriktig ritning och kvantifiera dessa detaljer.

Jag förstod aldrig att det var grinden du ritat mot dörrarna.
Som det är ritat så blir det snarare varsitt galler som sitter på var dörr.
För att uppnå önskad funktion med dörrarna så så krävs glidskena om de ska sitta ihop, men oavsett så kravs att gallret har en karm som lika bred som insida av öppnar innerdörr så dörrarna kan gå innanför.
Det kanske inte är önskvärt om gångdörren är smal.
Hur ser dörrmiljön ut och det runt om kring. Kanske ett jalusi är ett alternativ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.