Byggahus.se

Hur säkert är det att ha larm utan vanligt telefon abonnemang?

1. Amatörsnickaren
    Medlem · Stockholm · 472 inlägg

Amatörsnickaren

Medlem
    Jag kommer under året förhoppningsvis att installera fiber (Telia - se diskussioner kring detta i en av mina andra trådar om någon är intresserad) och tänkte då skippa trådansluten Telefon helt och hållet (alla ringer ändå mig på mobilen sedan flera år tillbaka och har den mest för ADSL).

Ett problem med detta är dock larm - mitt nuvarande larm (gammalt Securitasägt larm som jag säkert betalt för 10 ggr om vid det här laget) tänkte jag säga upp och skaffa något nyare och bättre som jag sedan kan koppla till valfri operatör.

Enligt olika artiklar (t.e.x http://www.dn.se/nyheter/sverige/tjuvarnas-nya-metod-gor-dyra-larm-vardelosa/) börjar dock de smartare tjuvarna använda GSM störsändare för att blockera GSM moduler i larmen...

Ser själv följande möjligheter att gå vidare med detta:

• Behåll telefonanslutningen bara för larmets skull - dyrt :mad:
    • Hoppas att tjuvarna inte använder "störsändare" (de kan ju inte heller rimligen veta om jag har GSM anslutet larm så de borde inte härja i lugn och ro när det börjar låta i sirener etc) :eek:
    • Skaffa IP-telefoni - går kanske att få utan "fast kostnad" men hur pålitligt är det för larmbruk och fungerar verkligen alla larm med detta (finns ju IP telefonilösningar som skall fungera med "vanliga telefoner")? :x
    • Skaffa ett larm som både har GSM sändare och kan sända email - men stöder väktarbolag larm via "email" eller enbart via telefon? :x

Hur tänker andra kring detta?

2. V
    Medlem · Norrbotten · 596 inlägg

VikHe

Medlem
    Det finns både lösa larmsändare som skickar larm primärt via Ethernet, och GPRS som backup.
    Eller ett nytt larm som har detta inbyggt, tex SPC. Dock är (eller har i alla fall varit) antalet larmcentraler som kan ta emot SPCns IP-protokoll något begränsat, men det kan ha blivit fler nu.

• Laddar…
  3. E
    Medlem · Örebro · 446 inlägg

emde

Medlem
    Jag skulle säga att enbart ha larmet som tjuter och då gärna med en riktig dekal på huset räcker. Vanliga tjuven vet inte hur du har ditt larm kopplat, de lär inte våga chansa. Visst, de kanske går in, men de stannar inte överdrivet länge.
    Är det däremot en riktigt avancerad tjuv så spelar det ingen roll. De går in ändå och behöver de störa ut larmet gör de det. Men är du en random villaägare behöver du inte oroa dig. Du har nog inget en sådan tjuv är ute efter.

4. Amatörsnickaren

Amatörsnickaren

Medlem
    Nej jag har inte direkt några dyra målningar etc så du har kanske rätt - det är kanske bara Lidingöborna som behöver oroa sig för sådana tjuvar...

5. currenthill
    Medlem · Uppsala · 158 inlägg

currenthill

Medlem
    Jag kör brett genom SMS, e-post och sirener (Inferno). Allt är anslutet till UPS.

6. Enk Projektet
    Medlem · Uppsala · 5 893 inlägg

Enk Projektet

Medlem
    Håller med fullständigt....
    Ett larm kanske håller pundare borta om ens det.....
    Med tanke på hur lång tid ett inbrott pågår vs vaktbolag/polis kommer dit så kvittar det om dom ändå vill gå in....

7. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 11 158 inlägg

Demmpa

Husägare
    Det var inbrott i ett apotek för någon natt sedan i grannkommunen, polisen var på plats efter ca 10 minuter, då var tjuvarna långt borta. Dessa tio minuter är ungefär vad det tar för polisen att gå/springa till bilen i garaget i polishuset och köra nästan en mil till apoteket.

8. E

emde

Medlem
    Skillnaden mellan larm och inte larm är två enligt mig.
    1. Du håller borta ett visst klientel. En hel del av buset väljer hus som inte har larm.
    2. Om de går in så är de inte inne många minuter om du har larm. Även om det normalt tar en liten stund så vet buset om att väktaren eller polisen kan vara i närheten. Grannar och liknande kan höra sirenerna. Det gör att de inte stannar så länge. Har du inte larm kan de i lugn och ro söka igenom hela huset och vända upp och ner på det.

9. D09
    Medlem · västra götaland · 9 392 inlägg

D09

Medlem
    Busar är påhittiga

Kan hända att dom klipper strömmen ifall man har elskåp på utsidan, så batteribackup är att föredra.

Bäst tror jag är att ha bra kameror så man fångar bra bilder på tjuvarna.
    Då ökar chansen att dom faktiskt grips.

Allmänheten brukar gilla att leka polis och hjälpa till med att sprida bilder på tjuvar.

Finns bra grejor till vettiga priser som larmar direkt till din mobil med video etc som du sedan kan skicka till polisen, så vet dom vilka dom ska hålla utkik efter.

Men fast abonnemang bara för larmets skull, njae.

Gsm med kontantkort isåfall.

Redigerat 31 dec 2013 19:36
  10. A
    Medlem · Norrbotten · 178 inlägg

AndHay

Medlem
    Hej.

Jag har installerat rätt många Dualtech DALM5000: http://www.dualtech.se/Dualtech_Product_Ip_Alarm.aspx?itemID=35

Den kan kommunicera seriellt med många larmleverantörer eller via 8 ingångar. I vårt fall så sätter vi en heartbeat på 30 sekunder mot larmmottagaren. 3 uteblivna heartbeat genererar ett kommunikationsfel som resulterar i en åtgärd utifrån kundens önskemål. Den kommunicerar primärt via din ethernetanslutning och sekundärt via mobilnätet. Kan även skicka SMS. Riktigt driftsäker tycker jag. Det finns säkert många andra med liknande teknik.

Att spara teleabonnemanget för larm känns onödigt och lite gammeldags. Allt kan störas ut, en teleledning klippas av. Med någon form av ledningsövervakning så har du lite koll och får en indikering om något händer. Men som andra tidigare sagt så skall någon hinna dit också.

MVH

Anders

• Laddar…
  11. E

emde

Medlem
    Skulle inte rekommendera det. Rätt var det är så är du utan pengar på det eller inte fyllt på.
    Universal Telecom har ett bra abonnemang. Noll kronor i månadsavgift och bara betalar för det man använder.

12. P
    Medlem · Västra Götaland · 356 inlägg

pezlin

Medlem
    Det finns även kontantkort med autopåfyllning så att man slipper oroa sig för om man har pengar på kortet.

13. Amatörsnickaren

Amatörsnickaren

Medlem
    Tack för alla svar och synpunkter. Att skaffa ett larm med IP baserad "uppringare" (med möjlighet till både trådad och GSM) är nog rätt väg att gå. Borde vara säkert nog då jag inte har så stora värden eller bor i ett exklusivt område. Går att använda både för att meddela mig själv, grannar eller om man får för sig det mot ett bevakningsbolag.

14. Erikoolio
    Medlem · Stockholms Län · 365 inlägg

Erikoolio

Medlem
    Rätt tänkt tycker jag.
    Kolla t.ex. Agility3 med IP+GSM-modul eller DSC med EVL-3 + GSM/GPRS

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.