Hej,

Under tvättmaskinen finns en golvbrunn, i denna golvbrunn töms avloppsvattnet från tvättmaskinen. En lösning som jag inte sett förut då avlopppsslangen först är monterat mot väggen och därifrån går i en fast installation i vägg och golv som mynnar i golvbrunnen ovan vattenlåset.

Problemet jag har är att jag inte kan demontera vattenlåset. Det finns ngr skruvar men vågar inte riktigt röra dessa om det nu skulle vara ngn klämring som lossnar eller så.

Har ngn här inne sett denna lösning och denna typ av vattenlås tidigare? Det är tvärstopp just nu och allt vatten pölar ut på golvet istället…

Se gärna bilderna, tror de förklarar bättre än jag skriver.

Bild 1 är bara utrymmet där tvättmaskin står. Trångt satan…

Bild 2 är vart avloppsslangens ansluter till väggen.

Bild 3 och 4 är golvbrunnen med vattenlåset som jag inte lyckas få bort

Bild 5 är anslutningen/ngn typ av ventil som sitter i ändan av avloppsslangen

/H

• Golvbrunn och avloppsslang under tvättmaskin på mönstrat golv, obstruerad vattenlås synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättmaskinsavloppsslang ansluten till vägg ovanför golvbrunn och mönstrat klinkergolv.
    Skapa konto
  • Golvbrunn med vattenlås som är igensatt och omöjligt att demontera.
    Skapa konto
  • Närbild av öppen golvbrunn med synlig grund av avloppsrör, svår att demontera.
    Skapa konto
  • Hand i skyddshandske håller en vit avloppsslang ansluten till vägg med synlig klämring och installation.
    Skapa konto
Provat vaskrensare? Diskmedel? Kaustiksoda? Avloppsrensarvajer?

Testade maskindiskmedel och hett vatten - utan resultat.

Nästa grej blir nog propplösare. Rensvajer har jag inte testat. Är de ok att köra ner även i ett sånt här vattenlås i plast..?

/H

Bästa svaret

Skruvarna ska du inte behöva röra. Troligtvis sitter där en insats med gummipackning. Når du ner med ett par fingra i det stora hålet? Får du tag under kanten där nere så borde du kunna dra insatsen rakt uppåt.
På nyare brunnar har de varit snälla och satt ett hantag ;)

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Ok, bra att få bekräftat att jag ska hålla mig borta från skruvarna. 😄

Ska se om jag lyckas få ner ett par fingrar, stört trångt att komma åt.

Om det är som du säger en äldre modell, så känns det skumma i sammanhanget att golvbrunnen under badkaret är av en sån modell med handtag som man kan lyfta i och båda dessa bör ha varit installerade samtidigt då hela badrums-/tvättstugedelen renoverades vid samma tillfälle. Dock innan vi köpte huset…

Tack för tipsen!

/H

N ninjaholger skrev:
Ok, bra att få bekräftat att jag ska hålla mig borta från skruvarna. 😄

Ska se om jag lyckas få ner ett par fingrar, stört trångt att komma åt.

Om det är som du säger en äldre modell, så känns det skumma i sammanhanget att golvbrunnen under badkaret är av en sån modell med handtag som man kan lyfta i och båda dessa bör ha varit installerade samtidigt då hela badrums-/tvättstugedelen renoverades vid samma tillfälle. Dock innan vi köpte huset…

Tack för tipsen!

/H
Ta mitt inspel om "äldre" modell med en stor nypa salt. Vi kan nöja oss med att konstatera att det är "annan modell". Mycket möjligt att det fortfarande finns nyare modeller som saknar handtag. Att de valt två olika modeller vid den renoveringen är förmodligen bara helt relaterat att det behövdes två brunnar med lite olika funktion; Den ena med anslutning till tvättmaskin, den andra utan anslutning till tvättmaskin.

Tack för hjälpen @Stuff !

Det var bara att stoppa ner fingrarna och dra. Vågade inte riktigt ta i första omgången, men igår kväll körde jag lite mer resolut.

Nu flödar allt fint! 🥳

/H

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
N ninjaholger skrev:
Tack för hjälpen @Stuff !

Det var bara att stoppa ner fingrarna och dra. Vågade inte riktigt ta i första omgången, men igår kväll körde jag lite mer resolut.

Nu flödar allt fint! 🥳

/H
Najs!
Vassego

Jag hänger på @ninjaholger 's tråd: Olika råd om rensningsmedel bekymrar mig. Huset är inte 20 år gammalt och förmodligen med plaströr som - väl - inte ska utsättas för hetvatten, ännu mindre med kaustiksoda. Från tvättmaskinsslangen som hänger på väggen går avloppsröret under det klinkade golvet till huvudavloppet. Det är stört omöjligt att rensa detta rör. Jag har dalmatiner som rejält hårar varje dag 365 dagar om året. Korta, mjuka hår som geggar ihop sig. Eftersom jag sedan 35 år är van vid detta problem rensas tvättmaskin och torktumlare månatligen. Ändå blir det stopp. Numera bakpulver och varmt vatten - effekten blir bättre med hetvatten. Finns det något medel som inte riskerar husets rör?

Krilleman
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.