2 773 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Hur renoverar jag innerväggen?
Hej alla byggare.
Jag har rivit ner all gammal masonit från väggarna i ett rum som vi håller på att renovera. Själva väggen bakom är grov spontad panel som jag gärna vill ha kvar eftersom den är perfekt att ha när man ska fästa saker på väggen. Nu är det tyvärr så att den inte är helt jämn. Huset är från 1941 så väggen har väl rört sig med åren. Jag har planerat att sätta upp 12mm spånskiva utanpå men hur gör jag enklast för att få väggen jämn så inte spånskivan sviktar. Det är inte mycket ojämnt och jag vill inte ta bort panelen så jag kommer in till reglarna? Kan man spackla eller lägga något material innanför spånskivan eller har ni något tips? Mvh
Jag har rivit ner all gammal masonit från väggarna i ett rum som vi håller på att renovera. Själva väggen bakom är grov spontad panel som jag gärna vill ha kvar eftersom den är perfekt att ha när man ska fästa saker på väggen. Nu är det tyvärr så att den inte är helt jämn. Huset är från 1941 så väggen har väl rört sig med åren. Jag har planerat att sätta upp 12mm spånskiva utanpå men hur gör jag enklast för att få väggen jämn så inte spånskivan sviktar. Det är inte mycket ojämnt och jag vill inte ta bort panelen så jag kommer in till reglarna? Kan man spackla eller lägga något material innanför spånskivan eller har ni något tips? Mvh
Vill inte använda gips alls. Tycker inte det fyller någon funktion. Det är inte så mycket ojämnt men nog för att jag inte vill dra skivorna direkt på väggen. Jag tror att jag ska regla upp väggen och på så vis blir det lättare med eldragningen också.. och så sätter jag spånskivan på reglarna. vad tror ni om det?
Ja det tycker jag också men jag blev nedröstad av sambon. Sen vill jag ha fler vägguttag och gärna ha dem infällda. Jag vet många som har målat och tapetserat direkt på spånskiva och så har jag hört att man ska ha gips för att det är mer lättarbetat och brandsäkert.. Men finns det någon direkt anledning?
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
kebabpizza skrev:Ja det tycker jag också men jag blev nedröstad av sambon. Sen vill jag ha fler vägguttag och gärna ha dem infällda. Jag vet många som har målat och tapetserat direkt på spånskiva och så har jag hört att man ska ha gips för att det är mer lättarbetat och brandsäkert.. Men finns det någon direkt anledning?
Mer ljudisolerat....
Vill du ha mer el i väggen och måste regla upp så försvinner ju allt bra med att ha spontant bakom! Då når du ju ändå inte in till sponten med skruvar t.ex?
Kan man verkligen tapetsera på spån?:-/ blir inte det typ som att sätta tapet på osb? Att den lossnar efter ett par år!?
Jag vet då flera som har satt tapet direkt på spån och det verkar ha gått bra. Huvudsaken att man rollar både tapet och spånskivan med tapetklister. Visst kan jag sätta gips utanpå spånskivan men om det är onödigt så känns det ju som sagt.. onödigt
Ja du har rätt i att vitsen försvinner lite med panelen bakom om man reglar men om jag måste fästa något tungt så kan jag ju använda långa skruvar och nå in i panelen ändå. Sen är det mycket jobb att ta bort panelen.
Jag känner ett par som har tapetserat på spån och det ser rätt så trist ut i skarvarna. Tapeterna har dragit sig så att det har bildats veck och i vissa fall sprickor i nästan varje skarv. Använder man gips är det betydligt lättare att få till ett bra resultat som håller sig snyggt länge.
Är det av några byggnadsvårdsskäl som du vill undvika gips så bör du också låta bli spånet och istället sätta upp treetex. Det är inte i närheten lika bra som gips men åtminstone bättre än spån och framförallt lite mer "autentiskt".
Om väggarna svänger fram och tillbaka så kan du utgå från den delen av väggen som sticket ut mest och lägga ca 5cm breda remsor av masonit från golv till tak med 60cm avstånd så att remsorna linjerar med den utstickande delen av väggen. Då har du mer eller mindre gjorde en egen regelvägg med cc60. Gips håller för att "sväva i luften" mellan dessa reglar och när du vill hänga upp något på väggarna gäller det bara att använda tillräckligt långa skruv för att nå igenom tomrummet och in i råsponten.
Är det av några byggnadsvårdsskäl som du vill undvika gips så bör du också låta bli spånet och istället sätta upp treetex. Det är inte i närheten lika bra som gips men åtminstone bättre än spån och framförallt lite mer "autentiskt".
Om väggarna svänger fram och tillbaka så kan du utgå från den delen av väggen som sticket ut mest och lägga ca 5cm breda remsor av masonit från golv till tak med 60cm avstånd så att remsorna linjerar med den utstickande delen av väggen. Då har du mer eller mindre gjorde en egen regelvägg med cc60. Gips håller för att "sväva i luften" mellan dessa reglar och när du vill hänga upp något på väggarna gäller det bara att använda tillräckligt långa skruv för att nå igenom tomrummet och in i råsponten.
Tack för bra tips!!! Nu ska jag bara besluta vad som är bäst.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Renoverar gammal innerdörr - spackel/fog?
Byggnadsvård -
Osäker på var jag ska sluta! Renoverar ouppvärmt anslutet garage 70’s
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur renoverar/målar jag grunden?
Fasad -
Hur renoverar jag skorstenen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur renoverar/fräschar jag upp gamla fönster snabbast och enklast?
Fönster & Dörrar