Byggahus.se

Hur renovera tätskikt på garagetak?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Ska byta ut markstenen mot ett trädäck på altanen på mitt garagetak. I samband med detta ska jag renovera tätskiktet. Taket är ett betongbjälklag täckt med plåt som i sin tur är belagd med kallasfalt. På detta har det legat ca 5 cm grus (genom åren rejält förorenad med jord) plus marksten under 45 år. Plåten verkar vara i gott skick förutom några ställen mot kanterna. Trädäcket kommer även fortsättningsvis att skydda mot solljus och mekanisk nötning. Taket saknar dock i princip lutning, så det kommer ligga kvar en hel del vatten vid nederbörd.

Bör jag använda takmassa, kallasfalt eller liknande för att förstärka på gamla skiktet? Eller finns det någon bättre metod? Tacksam för råd då det finns en djungel av olika produkter.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5898.JPG

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5899.JPG

2. J
    Medlem · Nivå 10
    Svetsa på riktig ytpapp är det är det bästa på ett sånt tak plåt och takmassa är inget att rekommendera.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Tack! Verkar som svetsning är något som bör lejas bort till proffs, eller finns någon produkt man kan ge sig på som glad gds:are? Kan pappen läggas direkt på gamla kallasfalten, eller måste den tas bort?