Vi har köpt en gammal skånelänga (1900) med 22000 m2 mark söder om Vellinge i Skåne. Huset är ett murat 1 1/2 stens putsat tegelhus. På insidan är det 5 cm puts och därefter har man satt frigolit! Golvet är träbjälklag.
Om tak o stolar går att rädda skall vi ha kvar dem. Självdrag.

Planen är;
Insidan: Ta bort frigolit och eventuellt komplettera med luftspalt+stålreglar+isolering(?)
Golv: Riva bort bjälklag, gräva ut, duk, makadam, duk, sand, isolering två eller tre lager och sedan golvvärme och platta på mark.
Fönster: Delvis behålla (stall/loge) men istället sätta fönster på insidan för att behålla grundutseendet.
Värmekälla: Ved, via kulvert till boningshuset.
Tak: Eventuellt behålla annars plåt.
Ventilation: Eventuellt sätta in mekanisk ventilation när nu huset kommer att bli ganska tätt. Alternativt många självdrags-ventiler. Senare rön låter ju påskina att vi ventilerar bort en god inomhusmiljö och gör luften bland annat väldigt torr vilket ökar allegier etc, och att man borde göra som förr dvs vädra lite på vinter och mycket på sommar.

Min nuvarande arkitektritade villa har en effektiv ventilation, 250 m2 boyta, frånluftsvärmeväxlare, platta på mark, golvvärme, trästomme och förvånande total elförbrukning på 22.000 kWh per år. Vi har idag 40% luftfuktighet vilket är på gränsen till dåligt. Nu bor vi dock på breddgrader där vi sällan har minusgrader - söder om Malmö. (Människor borde få betala elen relativt till vilken breddgrad man bor på...)

Fundringar.

1) Skall man ha klimatzon (diffspärr) i hela huset eller endast på inredd ovanvåning?
2) Finns det bättre lösning avseende insidan och behövs luftspalt?
3) Om man skall knacka ner all puts på utsidan - skall man näta innan man lägger på ny puts?
4) Nogon som känner till literatur på korrekt sätt att renovera murstensväggar avseende på fuktvandring, bra material på insidan, klimatzon med mera?
5) Köldbryggorna är många eftersom allt från bärande väggar till takstolar murats in i väggen. Skall man behålla dem? Blir det problem om man "tätar" huset med tanke på trä direkt mot sten/murning? Jag är certifierad energiexpert och vet hur lätt det är att få fuktskador/mögel när man tätar hus och förändrar ventilation etc.
6) Någon som känner till någon person i Södra Sverige som kan inspektera huset och ge tips och råd?
7) Någon som har mer information om dagens rön avseende ventilation. Jag efterfrågar alltså inte Boverkets råd, men vill heller inte påskina att de är fel på det.
8) Det hade varit intressant att få reda på mer hur andra villaägare har det med just luftfuktigheten i husen och vad de har för uppvärmingssystem samt vilken typ av ventilation. Se gärna min andra tråd om detta (Ventilation) och lägg in era data ni också.

Hej o tack

Jag har tidigare haft en skånelänga från slutet av 1800-talet o nu ett putsat hus från 1920 i skåne o i båda husen fick vi rådet att ta bort tilläggisoleringen (gullfiber) för att husen klarar sej utan bättre utan. Vi rådfrågade både Nääs byggnadsvård och byggnadsantikvarie i Kristianstad innan vi tog bort den, så jag tror att även du skulle klara dej utan extra isolering.
Varför ska du riva ut golvbjälklaget? Sätter du in golvvärme i ett gamalt hus får du mer fukt ut i väggarna med andra problem. Täta mot drag så känns golven varma så slipper du det jobbet.
Använd även rätt isolering så slipper du både diffspärr o mekansik ventilation.
Du skulle nog behöva någon som kan gamla hus o dom jag pratat med ger gratis rådgivning via telefon/mail. Och vill du ha besök av byggnadsantikvarien så kommer dom ut o ger råd på plats, men det kostar.

Jag rekommenderar dig också att ta kontakt med länsantikvarierna i Skåne. Vi har haft byggnadsantikvarie Jimmy Juhlin-Alftberg vid region museet i Kristianstad här och även fått råd av honom via mail. Han är mycket kunnig och engagerad och kan säkert ge dig råd som kommer att bespara er en hel del jobb och pengar. Besöket kostar pengar men rådgivningen via telefon eller mail är gratis så ta den chansen!!

Tack för era svar. Jag skall kontakta Länsantikvariet, samt att jag skulle vilja fortsätta diskussionen om golvvärme.

Om du söker här i forumet på byggnadsvård +golvvärme så har du att läsa.

Om du nu skall ha ingjuten golvvärme så varför ha sand mellan makadam och isolering? Går alldeles utmärkt att lägga cellplasten direkt mot makadamen!

Hur gick det med renoveringen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.