Mina lameller geggar ihop (se bild).

Har sprejat och sprejat , verkar stelna till gyttja.

Hur ska jag lösa detta?

Jag har sprejat med sån sprej, men med åren byggs det på.

Gissar att det är ganska okomplicerad spray blandning jag kan göra själv, och att man kan gucka ihop något starkare själv också?

Tack!

Närbild av en luftkonditioneringsenhet med smutsiga lameller som verkar uppbyggda av smuts trots användning av rengöringsspray.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det är damm så kanske det funkar med en kraftig dammsugare med ett smalt munstycke som kommer åt mellan lamellerna?

Blandad spolarvätska i en 5 liters tryckspruta för trädgården brukar fungera.

• Gilla
tobsy
  • Laddar…
Jag brukar börja med att dammsuga försiktigt. Sedan spraya på vatten med vanligt rengöringsmedel. Man kan mycket försiktigt använda en diskborste för att få det att lossna. Sedan eventuellt som avslutning blåsa med tryckluft. En gång använde jag bromsrengöring. Det gör jag inte om då det luktade lite för starkt av detta efteråt.

E Einh skrev:
Om det är damm så kanske det funkar med en kraftig dammsugare med ett smalt munstycke som kommer åt mellan lamellerna?
Omöjligt inte skada lamellerna enligt min erfarenhet . Och det har liksom kladdat ihop sig.
J Josth skrev:
Blandad spolarvätska i en 5 liters tryckspruta för trädgården brukar fungera.
Ska testa. Vad menar du med tryckspruta?

ClasseClas
T tobsy skrev:
Mina lameller geggar ihop (se bild).

Har sprejat och sprejat , verkar stelna till gyttja.

Hur ska jag lösa detta?

Jag har sprejat med sån sprej, men med åren byggs det på.

Gissar att det är ganska okomplicerad spray blandning jag kan göra själv, och att man kan gucka ihop något starkare själv också?

Tack!

[bild]
Men fy vad dammiga filter du har. Se till att dammsuga dem 1 gång i månaden så slipper du att luften smiter in bredvid filtrena rakt in i lamellerna. Kolla gärna på youtube. Det finns många videos som visar hur man gör, upp med en tät säck, använd tryckspruta m rengöring och skölj bort sen.

• Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.