Hej, har du löst det? Skulle just precis göra samma sak idag då det blir ojämn värme mellan rummen nu när det är kallt ute. Det ska gå att rengöra i alla fall enligt KL:
Såg på YouTube hur de gjorde rent annat fabrikat. Stängde justeringsventilen och sedan skruvade av flödesglaset med indikeringen på, ca 1 min in på filmen:
Jag har inte börjat skruva än.....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg på YouTube hur de gjorde rent annat fabrikat. Stängde justeringsventilen och sedan skruvade av flödesglaset med indikeringen på, ca 1 min in på filmen:
Ska testa senare med polygrip och blocknyckel, LK har tydligen specialverktyg:
https://www.lksystems.se/sv/produkt.../lk-nyckelset-flodesindikator-vkf-rf-77746801
Går att köpa nya glas också:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...ill-flodesindikator-05-5-lmin-vkf-rf-77746796
https://www.lksystems.se/sv/produkt.../lk-nyckelset-flodesindikator-vkf-rf-77746801
Går att köpa nya glas också:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...ill-flodesindikator-05-5-lmin-vkf-rf-77746796
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Gick det bra?P Pedahl skrev:
Jag kontaktade LK och fick följande svar:
Har inte hunnit testa ännu, blir nog till helgenDet är helt naturligt att det blir svart med tiden i mätglasen, detta försämrar inte funktionen.
Dessa går att rengöra. Stäng av flödet med ventilerna på fördelaren , släpp ut övertrycket via avluftningen.
Lyft av den blåa ringen, ta försiktigt med en fast nyckel eller skiftnyckel, så får du loss mätglaset. och kan rengöra dessa.
Det är bara den klara plastdelen som skall lossas. För att rengöras.
Bästa svaret
Det gick bra
Skruva ner ventilen till botten med handkraft på den svarta plastringen. Håll sen fast den svarta ringen med polygrip och skruva av glaset med en 19 blocknyckel. Det rinner lite vatten så ha en trasa om du inte kan dränera bort det.
Först!: Fixa till en lämplig borste för att göra rent glaset. Jag slipade till en gammal tandborste och sprayade med typ 5-56. Funkade tillräckligt bra men nådde inte riktigt ner till toppen i glasen.
Kanske "läckte" ca 1-2 dl vatten på min 5 ventiler. Bara att fylla på sen.
Skruva ner ventilen till botten med handkraft på den svarta plastringen. Håll sen fast den svarta ringen med polygrip och skruva av glaset med en 19 blocknyckel. Det rinner lite vatten så ha en trasa om du inte kan dränera bort det.
Först!: Fixa till en lämplig borste för att göra rent glaset. Jag slipade till en gammal tandborste och sprayade med typ 5-56. Funkade tillräckligt bra men nådde inte riktigt ner till toppen i glasen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt! Får bli en operation till helgen!
Nej, men det borde man ha gjort när det var nyinstallerat alternativt att man räknar hur många "varv" ventilerna är öppna. Då vet man hur de är ställda. Min rörmokare gjorde som så många andra, dvs justerade in och sa att "det här blir nog bra....". Ingen skuld på honom för jag hade gjort mycket arbete själv, fått låna utrustning för tryckkontroll, fått hjälp i arbetet, mm. Nu när det blev ordentligt kallt så märktes det att det blev ojämn värme i rummen. Har också olika längd på de 5 slingorna. Nu har jag justerat in utifrån viss proportion på längden, kommer vänta någon dag och ev efterjustera om det behövs.
Tack för instruktionen!P Pedahl skrev:Det gick bra
[video]
[bild]
Jag kom till skott och försökte nu göra rent glasen. Körde på ditt tips med 556 och nedslipad tandborste. Jag höll på länge och två glas blev hyggligt rena men jag gav sedan upp. Och då körde jag ändå med tandborsten i en skruvdragare.
Kan det finnas något som löser magnetiten bättre än 556?
Om man gör rent oftare så bör inte beläggningen bli så tjock. Tre års avlagringar blev för mycket för mig.
Det gick fint att rengöra. Behöver man fylla på det lilla vatten som läker ut? Var gör man det?
Jag dabbade mig och rengjorde glasen med aceton. Löste smutsen sekundsnabbt, men glaset (plasten) sprack också. Uppenbart alldeles för starka grejer.
Produkter som diskuteras i tråden