Hej,
Mina ventiler till golvvärme är helt svarta av smuts/mörkt vatten, så jag kan inte se flottören som visar flödet. Se bild. Är det möjligt att ta loss rengöra dem, isåfall hur?

Värmefördelningsenhet med termostatventiler och flödesmätare för golvvärmesystem, monterad på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand

Hej, har du löst det? Skulle just precis göra samma sak idag då det blir ojämn värme mellan rummen nu när det är kallt ute. Det ska gå att rengöra i alla fall enligt KL:

Svensk text om rengöring och underhåll av flödesmätare, förebyggande av beläggningar och föroreningar.
Skapa konto

Såg på YouTube hur de gjorde rent annat fabrikat. Stängde justeringsventilen och sedan skruvade av flödesglaset med indikeringen på, ca 1 min in på filmen:
Jag har inte börjat skruva än..... :worried:

P Pedahl skrev:
Ska testa senare med polygrip och blocknyckel, LK har tydligen specialverktyg:
[länk]
Går att köpa nya glas också:
[länk]
Gick det bra?
Jag kontaktade LK och fick följande svar:
Det är helt naturligt att det blir svart med tiden i mätglasen, detta försämrar inte funktionen.

Dessa går att rengöra. Stäng av flödet med ventilerna på fördelaren , släpp ut övertrycket via avluftningen.
Lyft av den blåa ringen, ta försiktigt med en fast nyckel eller skiftnyckel, så får du loss mätglaset. och kan rengöra dessa.
Det är bara den klara plastdelen som skall lossas. För att rengöras.
Har inte hunnit testa ännu, blir nog till helgen :)

Bästa svaret

Det gick bra:D
Skruva ner ventilen till botten med handkraft på den svarta plastringen. Håll sen fast den svarta ringen med polygrip och skruva av glaset med en 19 blocknyckel. Det rinner lite vatten så ha en trasa om du inte kan dränera bort det.
Först!: Fixa till en lämplig borste för att göra rent glaset. Jag slipade till en gammal tandborste och sprayade med typ 5-56. Funkade tillräckligt bra men nådde inte riktigt ner till toppen i glasen.
Kanske "läckte" ca 1-2 dl vatten på min 5 ventiler. Bara att fylla på sen.

En hand håller en termostatventil framför en värmepanna med synliga justeringsmätare och rör.
Skapa konto

• Gilla
Övningssnickarn och 8 till
  • Laddar…
Snyggt! Får bli en operation till helgen!

Hur gjorde du med injusteringen efter, fotade du allt innan?

Nej, men det borde man ha gjort när det var nyinstallerat alternativt att man räknar hur många "varv" ventilerna är öppna. Då vet man hur de är ställda. Min rörmokare gjorde som så många andra, dvs justerade in och sa att "det här blir nog bra....". Ingen skuld på honom för jag hade gjort mycket arbete själv, fått låna utrustning för tryckkontroll, fått hjälp i arbetet, mm. Nu när det blev ordentligt kallt så märktes det att det blev ojämn värme i rummen. Har också olika längd på de 5 slingorna. Nu har jag justerat in utifrån viss proportion på längden, kommer vänta någon dag och ev efterjustera om det behövs.

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
P Pedahl skrev:
Det gick bra:D
Skruva ner ventilen till botten med handkraft på den svarta plastringen. Håll sen fast den svarta ringen med polygrip och skruva av glaset med en 19 blocknyckel. Det rinner lite vatten så ha en trasa om du inte kan dränera bort det.
Först!: Fixa till en lämplig borste för att göra rent glaset. Jag slipade till en gammal tandborste och sprayade med typ 5-56. Funkade tillräckligt bra men nådde inte riktigt ner till toppen i glasen.
Kanske "läckte" ca 1-2 dl vatten på min 5 ventiler. Bara att fylla på sen.
[video]
[bild]
Tack för instruktionen!
Jag kom till skott och försökte nu göra rent glasen. Körde på ditt tips med 556 och nedslipad tandborste. Jag höll på länge och två glas blev hyggligt rena men jag gav sedan upp. Och då körde jag ändå med tandborsten i en skruvdragare. :)

Kan det finnas något som löser magnetiten bättre än 556?
Om man gör rent oftare så bör inte beläggningen bli så tjock. Tre års avlagringar blev för mycket för mig.

Det gick fint att rengöra. Behöver man fylla på det lilla vatten som läker ut? Var gör man det?

Det är nog så lite att det inte har någon betydelse, bara se va manometern står på , någonstans mellan 0,9 - 1,2 är bra.

• Gilla
dinolurfen
  • Laddar…
Jag dabbade mig och rengjorde glasen med aceton. Löste smutsen sekundsnabbt, men glaset (plasten) sprack också. Uppenbart alldeles för starka grejer.

Aceton och plast gillar inte varandra, plasten smälter

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.