Byggahus.se

Hur rengöra diskho efter hantverkare?

1. E
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Ny diskho som använts av kakelsättaren för att hämta vatten. Det har då blivit stänk på den(vattenblandat fix, fog mm jag). Nu vill vi få den ren innan inflyttning men hur? Diskmedel och vatten + den gula sidan på svampen funkar inte fullt ut. det blir ringar på några ställen. Vi vill ju inte använda gröna sidan på svampen för den repar, vi vill alltså ha kvar ytskiktet på den nya hon men samtidigt få den ren? hur?

2. Totte_S
    Medlem · Nivå 9
    Ring kakelsättaren och fråga hur han tycker ni ska göra. Påpeka att det vore en trevlig gest om han justerade fakturan en aning eftersom han grisat ner er nya ho. Alternativt säg till honom att han inte får en spänn förrän han städat efter sig.

om ni inte vill/orkar/prioriterar att dra in honom;
    Har ni testat med sura rengöringsmedel, typ badrumsrengöring. Dessa brukar lösa basiska avlagringar typ kal, och säkert även brukrester.
    En klassiker för att renovera upp en dassig köksbänk är autosol som man polerar kromdetaljer med. Brukar ge ett skinande resultat.

3. C
    Medlem Nivå 4
    De fogrengöringsmedel som finns består av saltsyra. Finns att köpa i varje kakelaffär. Men det kostar en hundralapp och det är väldigt lite som går åt så jag hade nog hört av mig till kakelsättaren. Det går snabbt att göra rent och antagligne har han redan en flaska. För själv tycker jag itne det känns helt roligt att ha en nästan full flaska med hyfsat koncentrerad saltsyra hemma.

4. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Nivå 17
    Det är inte saltsyra i fogrengöring. Det är fosforsyra, alltså vanligt "toalettrent". Toalettrent har man säkerligen stående hemma.

5. B
    Medlem Nivå 2
    Annars kan du pröva med det putsmedlet man har till hällen. Ta lite på en urvriden trasa. Det är skonsamt, ger inga repor men gör hon blank och fläckfri. Skölj noga efteråt och torka torrt med handduk.

6. E
    Medlem Nivå 4
    vad är det för putsmedel man använder till hällen då? :)

7. B
    Medlem Nivå 2
    Det finns olika märken. Det vanligaste (och bästa) är nog Mr Muscle Keramikrent. Till hällar skall man aldrig ha annat än sånt som är avsett för hällar. Det förlänger livet på dom. Har aldrig och skulle aldrig använda Wim eller annat putsmedel till hällen.
    Det var många år sen jag kom på att medlet även är superbra till diskhon :)

8. E
    Medlem Nivå 4
    du får alltså inga repor av putsmedlet? Det är väl egentligen det som är vårat största aber att visst kan man använda svinto, då går fläckarna bort men man vill ju inte repa eller eller på annat sätt ta bort den ytbeläggning som diskhon har från fabrik.

9. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Nivå 17
    Vad är det för ytskikt du talar om? Svinto repar inte så länge det finns tvål kvar i tussen.

10. AnnaKanin
    Medlem Nivå 7
    vår nya rostfria spis hade klisterrester som inte gick bort. Vi fick rådet att använda T-röd, vilket fungerade kanon.

11. G
    Medlem Nivå 6
    Autosol och handkraft.

12. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Funkar inte vanligt VIM? Eller heter det Jiff nu? Minns inte riktigt. Detta innehåller lite slipmedel och rostfritt brukar bli super efter...

13. E
    Medlem Nivå 4
    vi har testat med Yes och det går inte bort.

14. Y
    Medlem Nivå 9
    Yes är ju till för att lösa fett och det går nog inte så bra, jag skulle nog också prova hällrengöring, och om det inte fungerar så hade jag gått på kakelsättaren...

15. E
    Medlem Nivå 4
    hällrengöring, ja kanske..man vill ju inte testa sig fram direkt då det är nya grejer man testar på.