46 213 läst · 17 svar
46k läst
17 svar
Hur rengör jag min marksten på smidigaste sättet ?
Hej!
Våra plattor har blivit fula. Tror det mest är av nerfall, men kan till viss det även bestå av mossa eller lav(?) Undrar nu om någon har nåt bra tips på hur jag får rent plattorna. Bilden visar skillnaden mellan "nya" plattor(normalt täckta av ett trappsteg till altanen) och de som ligger i "dagen".
mvh/ Moribusen
Våra plattor har blivit fula. Tror det mest är av nerfall, men kan till viss det även bestå av mossa eller lav(?) Undrar nu om någon har nåt bra tips på hur jag får rent plattorna. Bilden visar skillnaden mellan "nya" plattor(normalt täckta av ett trappsteg till altanen) och de som ligger i "dagen".
mvh/ Moribusen
Testade terassrengörare för ett år sen, men det blev inte så stor skillnad. Kanske ska köra med högtrycken direkt, med ett av mustyckena i stället. Tar ju lite mer tid, men det "avverkar" säkert bättre. Det jag funderar på är om det inte finns några kemikalier eller annat man kan använda? Är det nerfall som syns på plattorna, så kanske man kan anta att det är surt, så nåt basiskt rengöringsmedel borde underlätta rengörningen....?
mvh/ Moribusken
mvh/ Moribusken
Bäst effekt får du med ett rotormunstycke, det brukar göra stor skillnad mot ett vanligt, så använd ett sådant i så fall.
Jag tror att en högtryck med tillräckligt tryck och rätt munstycke kommer funka mycket bättre än något rengöringsmedel.
Jag tror att en högtryck med tillräckligt tryck och rätt munstycke kommer funka mycket bättre än något rengöringsmedel.
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Det tar ändå en massa tid att köra med högtryckstvätt. Kör en jämförelse där du går över snabbt eller långsamt då förstår du skillnaden.
lite spännande ,,, jag skulle helt klart använt vid av terrasstvätt munstycket ,,, rotojeten är oxå bra men den stora faran här är om du spolar bort fogen mellan stenarna ,,, rent spontant känns det som terrasstvätten är det mildaste effektivaste alternativet
Får prova terasstvätten igen till våren, men skulle bra gärna vilja gå på med nåt medel först...