Byggahus.se
Hej!

Våra plattor har blivit fula. Tror det mest är av nerfall, men kan till viss det även bestå av mossa eller lav(?) Undrar nu om någon har nåt bra tips på hur jag får rent plattorna. Bilden visar skillnaden mellan "nya" plattor(normalt täckta av ett trappsteg till altanen) och de som ligger i "dagen".

mvh/ Moribusen

• Skitig_marksten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Helmut Konradz och 1 till
  • Laddar…
Högtryckstvätt, eventuellt med en terassrengörare på.

Glöm inte att borsta bort och ta hand om all den lösa smutsen som blir, så inte den ligger kvar och bildar grogrund för nytt ogräs.

Testade terassrengörare för ett år sen, men det blev inte så stor skillnad. Kanske ska köra med högtrycken direkt, med ett av mustyckena i stället. Tar ju lite mer tid, men det "avverkar" säkert bättre. Det jag funderar på är om det inte finns några kemikalier eller annat man kan använda? Är det nerfall som syns på plattorna, så kanske man kan anta att det är surt, så nåt basiskt rengöringsmedel borde underlätta rengörningen....?

mvh/ Moribusken

Bäst effekt får du med ett rotormunstycke, det brukar göra stor skillnad mot ett vanligt, så använd ett sådant i så fall.

Jag tror att en högtryck med tillräckligt tryck och rätt munstycke kommer funka mycket bättre än något rengöringsmedel.

• Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Regel nummer 1.

Högtryckstvätta ute när det regnat - helst ett par dagar. Då har naturen redan gjort halva arbetet så mossa och beläggningar släpper lätt.

• Gilla
Moribusken
  • Laddar…
Det tar ändå en massa tid att köra med högtryckstvätt. Kör en jämförelse där du går över snabbt eller långsamt då förstår du skillnaden.

• Gilla
Mpet6803
  • Laddar…
Har kört många saker utomhus med alkalisk avfettning och högtryck med gott resultat.
Är väl mer på fordon man ska ha det men tycker det fungerar så bra så har det till mycket annat.

lite spännande ,,, jag skulle helt klart använt vid av terrasstvätt munstycket ,,, rotojeten är oxå bra men den stora faran här är om du spolar bort fogen mellan stenarna ,,, rent spontant känns det som terrasstvätten är det mildaste effektivaste alternativet

• Gilla
Moribusken
  • Laddar…
2 2 loud skrev:
den stora faran här är om du spolar bort fogen mellan stenarna
Det är väl inget större problem. Det är ju bara att köpa några hinkar sand och fylla på.

Får prova terasstvätten igen till våren, men skulle bra gärna vilja gå på med nåt medel först...

Vänd på dom? Tidskrävande men min far gjorde det på sina marksten. Såg ut som nya på undersidan.

T
JLyck JLyck skrev:
Vänd på dom? Tidskrävande men min far gjorde det på sina marksten. Såg ut som nya på undersidan.
Vända på 70.000 sten, vem fan orkar det?

• Gilla
krszo och 2 till
  • Laddar…
W
Blästra så ser dom ut som nya.

F
Bensalsalensid, Bensalkonklorid mm. Tar inte skiten, den får man ta manuellt men den tar mossa och alger. Mycket av det svarta är nån form av alger som den tar.

• Gilla
Hasse5 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Bensalsalensid, Bensalkonklorid mm. Tar inte skiten, den får man ta manuellt men den tar mossa och alger. Mycket av det svarta är nån form av alger som den tar.
Låter vettigt. Var får man tag i det?

mvh/ Moribusken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.