Tänkte bygga en bollvägg till grabbarna innen i ladan. Tanken var att köra spontat 17x95 eller 20x95.
Den kommer att bli ca 5 meter bred och 3,5 meter hög.
Då takhöjden i ladan är typ 11 meter så måste jag fästa reglarna i befintlig vägg (cementvägg typ) och mot golvet (träplank).
Finns det beslag som passar för denna typ av idé eller hur fäster ja reglarna på säkrast sätt i väggen?
Vill ju inte att hela väggen skall falla ner så hellre 500 fästpunkter för mycket än en för lite.

Inte riktigt säker på hur du menar här.
* Vad är det för bollar som ska slås mot väggen? Det blir ju onekligen lite skillnad om det är t ex tennisbollar eller fotbollar.
* Ska den sitta kloss mot befintlig vägg, eller en bit ut?

Ska den sitta kloss mot väggen är det väl bara att ankra fast några tvärsgående reglar i cementväggen och sen skruva sponten i den. Använd t ex spikplugg eller ännu hellre bultar i ankarmassa (shit va de sitter säger jag bara).

Fotbollar, tennisbollar, basketbollar.
Tanken var att regla upp på befintlig vägg med cc60 oc sedan dra fast råsponten i de reglarna.
Frågan var hur man bäst fäster reglarna mot väggen? Det bli ju en rätt stor vägg.
Men detta vara bara min idé. Det kanske fins bättre sätt att göra det på.

Spikplugg som ricebrigde skrivit

Det är väl inget fel i den idén, tvärtom.

Som sagt, borra för bultar, ha i ankarmassa, fäst bultarna i detta, fäst reglarna i bultarna, fäst sponten i reglarna. Rätt utfört blir det såpass starkt att du kan ha det som klättervägg.

Jag har använt ett system från Fischer, som tidigare såldes på Byggmax men som verkar ha utgått, där ankarmassan kom i glaspatroner som man stoppade in i borrhålen och sen drog sönder när man drog i bultarna. De bultarna sitter för tid och evighet kan jag säga.

Ursäkta om jag är lite trög. Inte så lite heller känns det som....
"Som sagt, borra för bultar, ha i ankarmassa, fäst bultarna i detta, fäst reglarna i bultarna"
Fästa regalrna i bultarna? Bultarna jag redan satt dit.....

Bultar är lite grövre skruvar som du ofta använder en mutter till..

Så det ricebridge försöker säga är att du gör hål på lämpliga ställen i din betongvägg.. Sätter i bultar. Då kommer bulten när den sitter fast att sticka ut från väggen. Sen borrar du ett hål i din regel och trär regeln på bulten. Sen skruvar du fast en mutter som håller fast regeln mot väggen :)

Ricebridge har skrivit bult med ankarmassa. Man kan även använda expanderbult. De är ganska billiga och sitter också mycket bra.
Sen om du vill använda mindre kraftiga saker så fungerar säkert spikskruv/spikplugg också.
Spikpluggen sätter du enklast dit genom att först borra ett hå i din regel. Sen håller du upp regeln mot väggen och gör en markering på väggen vart hålcentrum är. Ta bort regeln igen och borra ett hål. Sätt i plastpluggen i hålet. Sätt dit regeln. Spika sedan i skruven till bott. Sedan kan du montera bort spikplugg igen genom att skruva ur skruven. Dock så är väl skruven (eller iaf hålet) förbrukad då. Men förhoppningsvis ska du inte skruva ur den igen.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Bultar är lite grövre skruvar som du ofta använder en mutter till..
En bult saknar ju gängor. Vad har man muttern till då? :thinking:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En bult saknar ju gängor. Vad har man muttern till då? :thinking:

[länk]
Nej, en ogängad bult saknar gängor :)

Men smörbulten då?

OnT: @tobbbias tolkar mig alldeles rätt. Jag skulle iofs borra hålen i reglarna först, och sen ha dem som mall för hålen i väggen, men annars var det så jag menade ja.

• Närbild på en grå betongblocksvägg med synliga fogar och borrade hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har lättbetongväggar hemma och kör nästan uteslutande med spikplugg vilket fungerar väldigt bra hos mig. Så bra så jag kommer aldrig köra med något annat. Jag varierar bara dimension på spikpluggen beroende på om det är hatthängare/TV-väggfäste/möbler osv som ska fästas in. Dock när jag byggde upp några nya väggar i källaren använde jag expanderbult i betongbjälklagen.
Men i ditt fall där så blir ju kraften 9 ggr av 10 in mot väggen. Så det blir inga jättestora dragkrafter ut ur väggen om det är ett bollplank du ska få till...

Jag skulle använt spikplugg.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.