4 236 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Hur rätar jag ut bjälklaget bäst inför golvläggning av massivt grangolv?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej!
Jag är en glad amatör som ska lägga ett nytt massivt grangolv på bjälklaget i min lägenhet från 1929.
Efter att ha brutit upp det tidigare golvet, som var väldigt sviktande och knarrande (ej original), så märkte jag att alla bjälkarna inte ligger jämnt. Tre av originalbjälkarna ligger bra, en ligger för lågt, och när dom la det förra golvet kompletterande dom med en halvdan regel längs ena väggen. Den var inte tillräckligt lång så lappningar i ändarna har skapat ännu mer instabilitet i det tidigare golvet. Den nylagda regeln ligger högre än alla andra bjälkar, där man lagt läkt för att komma upp i samma nivå. Läkten satt dåligt. Nu undrar jag hur jag ska gå tillväga för att få ett stabilt underlag som håller i längden.
Just nu är jag inne på att lägga läkt, osb eller annan spånskiva på den lägsta bjälken i långa remsor, ta bort den nya regeln och ersätta med en i full längd och som ligger i samma höjd som de tre originalbjälkarna. Sen remsor med lumppapp på allt innan jag lägger golvet. Låter det här bra? Helt fel? Vilka dimensioner behöver jag på regeln? Är ca 10cm breda remsor av osb stabilt? Många frågor.
Tacksam för hjälp!
Nils
Skruvlimma ny regel längs med varje bjälke, de har garanterat hängt ner sig som U också. Hitta en punkt där alla nya reglar ligger precis ovanför högsta punkterna på det gamla så kommer allt bli i samma höjd och rakt längs med.
Tack för svar, det låter som en solid plan. Vad ska jag ha för dimensioner på reglarna?sunnis skrev:
120x45? Man skulle i teorin ta så grovt som det finns bjälklag men eftersom de skruvlimmas så blir de en del av de bärande bjälkarna och sviktar inte de så finns det ju ingen anledning att överdimensionera. 120mm så får du typ 115mm skruvförband. Du kan ju ta 145or också.Nilgus skrev:
Skruva med rejäla skruv som precis går genom och rejält med lim så det inte släpper o knarrar.
Gjorde samma operation nyligen. Utan lim dock, och med 45x95 reglar. Satte dock en hel hord med kortlingar. Golvspånet limmades och skruvades. Blev brutalt stumt och inget knarr alls. Än.
I och med det stora antalet kortlingar så kunde jag skarva spånet där det passade (golvåsarna ligger på cirka 75cc.
I och med det stora antalet kortlingar så kunde jag skarva spånet där det passade (golvåsarna ligger på cirka 75cc.
sunnis skrev:
120x45? Man skulle i teorin ta så grovt som det finns bjälklag men eftersom de skruvlimmas så blir de en del av de bärande bjälkarna och sviktar inte de så finns det ju ingen anledning att överdimensionera. 120mm så får du typ 115mm skruvförband. Du kan ju ta 145or också.
Skruva med rejäla skruv som precis går genom och rejält med lim så det inte släpper o knarrar.
Hej! Nu har jag skruvlimmat fast reglarna men bjälkarna var inte lodräta på sidorna så reglarna blev i sin tur lite sneda. Alla de högsta punkterna ligger i jämnhöjd, men behöver jag nu hyvla varje regel horisontell? Om jag struntar i det, riskerar jag knarr då?
Tacksam för denna oas av kunskap!
Ja, det skulle jag göra så att du får ett så rak anläggning sedan när du lägger på golvet, alltid att föredra. Du får följa golvtillverkarens rekommendationer sedan vid läggning så du har tillräckligt cc-mått osv, du lägger sedan lumppappremsor längs med reglarna som också tar upp lite lite ojämnheter. Men kolla beskrivningen för det aktuella golvet.Nilgus skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta ut grundisolering och fyllnad i bjälklaget i 1800-talstorp
Fyllnadsmassor -
Hur rätar man ut gammal handsmidd spik?
Byggnadsvård -
Ersätta kutterspån i bjälklaget
Isolering -
Anslutning av innerväggar mot yttervägg och mellanbjälklaget
Lösvirke & Timmerhus -
Hur vet man om gjutramen är rak? Och hur rätar man den?
Byggmaterial & Byggteknik