Vilken vinkelhake använder du?

• Antal röster
    20
vi höll på och skulle ställa in anhållen på våra snickerimaskiner i snickarbon, men oavsett vilken vinkel vi valde (använd Hultafors "proffsvinkel" 25P, Bahco's "tippfria" 250mm med flyttbar markör, 600mm snickarvinklar från Ö&B resp Stanley och några andra "ärvda" vinklar.) så visade de olika var och en av dem.. de flesta var dessutom snea/böjda..

har ni nåt bra tips på hur man gör när klingan är böjd eller ur vinkel? vi har redan konstaterat ATT de är ur vinkel, frågan är nu bara om vi måste kassera samtliga och skaffa sånna här fina i rosewood/brass resp. verkstadsvinklar i 3", 5" 10" resp 60cm långa?

har ni något bra märke och isf vilka som man "behöver? :) ni får gärna säga att man MÅSTE ha nåt liknande dessa http://www.bridgecitytools.com/default/other-products/discontinued.html?p=9 :wow:

Jag kör med en sån här till bordsågen och till hyveln - Supersmutt!

600513_inset1_xl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hmm - interesting! hur stötkänslig är en sån? är de enkla att använda? krävs kalibrering?

Min är med mig i verktygsbältet hela tiden och fungerar ännu lika bra efter flera år. Du ställer den på tex sågbordet om du vill ha det som referens och trycker Zero så nollar du den. Sedan sätter du fast den på klingan, mätaren har en magnet på ena sidan, och du får fram vinkeln.

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
PeterJeffrey skrev:
hmm - interesting! hur stötkänslig är en sån? är de enkla att använda? krävs kalibrering?
Den är försedd med magnet i "foten". Man placerar helt enkelt magneten på sågens bord och nollställer den. Sedan flyttar man den till sågklingan och avläser vinkeln. Tack vare denna lösning gör det inget om sågen inte står 100% plant på golvet eftersom man mäter den relativa vinkeln mellan bordet och bladet och inte bladets "absoluta" vinkel.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ponera att klingan vobblar då spelar det ingen roll hur du mäter mot klingan. Utan du måste mäta på biten du har sågat. Förövrigt så är vinkelhakar med trä inlägg aldrig tillförlitliga. Utan det ända som fungerar som referens är verkstads vinklar med fördel fotvinkel. Självklart då i rätt DIN specifikation. Har också en digital mätmojäng liknande bilden fast min heter tiltbox.

Fast å ena sidan beror det också på vad man tolerera för avvikelse och på vad man tillverkar förnågot.

Pär

Ursäkta frågan, men vad bygger ni när ni behöver sådan noggrannhet?

När man ställer in snickerimaskiner behövs noggrannheten. Felinställda maskiner ger en massa följdfel som slutar med att fogar och skarvar inte blir snygga. Det brukar dyka upp en massa kommentarer om att trä är ett levande material, någon tiondel fel i maskinen spelar ingen roll, bla bla bla. De som fäller de kommentarerna har i regel inte en susning om hur noga det är vid lite seriösare maskinsnickeri. Det är klart, skall man såga till en panelbräda till fasaden är det inte så noga.

0.1 grader fel i en 90-graders kapning ger en glipa på 2 mm om ämnet är 1 meter långt.

När jag byggde trappan förra året fick jag justera kapen till väl under 0.01 grader innan det såg vettigt ut.

Nå fick den som frågade något svar. Hur justerar man en vinkelhake.
Nej en massa skryt om ställbara vinklar.
En planskiva och en riktig verkstadsvikel ka vara utgångspunkt för kontroll och justering.
Är vinkeln böjd i den tunna delen måste detta justeras först.
Gamla vinkelhakar från 40-50 talet av märken som E-Steel och Stanley är otroligt hållfasta och kan efter justering faktiskt användas som verkstadsvinklar. Då talar vi om högst ett par tusendelar i avvikelse och det blir alltså två hundradelars fel på en en meter lång brädlapp. Tror inte det kan synas.
En nyköpt billig kinavinkel kan nog vara hur som helst och är inget att ha. Loppmarknader är stället att titta på. Kan vara enklare köpa en bra nygammal än att justera en dålig.

mycke_nu skrev:
0.1 grader fel i en 90-graders kapning ger en glipa på 2 mm om ämnet är 1 meter långt.

När jag byggde trappan förra året fick jag justera kapen till väl under 0.01 grader innan det såg vettigt ut.
+1 på detta. Det är stor skillnad på att "0.1 mm fel är inte viktigt" och "0.1 grad fel är inte viktigt". 0.5 mm är mycket nog för att synas, men bättre än så sågar man inte alltid. Restfelet får man ta som hyvling/putsning. 0.1 grad fel på klingan när man klyver 70 mm lister gör inte så mycket (på så liten höjd blir felet inte stort).

0.1 grad fel när man kapar skivor med lite storlek är ett stort problem.

--- Mats ---

Om ni har sönder vinkelhakarna hela tiden kanske ni ska fundera på en Anna förvaringslösning?

Tycker oftast det är bättre att ställa in rikthyvel klyvsåg justersåg ut vinkelhake tex

Rikhyvla två bitar på två sidor och lägg dom bredvid varandra på en plan yta och du ser dubbla felet ,bara att justera, mycket exakt metod. (Samma gäller klyvsågen)

Justersågen kapa en skiva i båda ändar med samma kant mot anhållet och mät sedan längden i båda kanter detta ger också dubbla felet och blir en exaktare metod än de flesta vinkelhakar.

• Gilla
Rappala
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.