Hej! Vi bor i ett ca 5 år gammalt trähus. Jag har märkt att det på slutblecks-sidan är en glipa i nederkant mellan dörrblad och karm. Efter att ha finjusterat karmskruvs-hylsorna för att se till att dörrkarmen är i lod (relativt väggen) så har jag med vattenpass konstaterat att karmen i nederkant lutar in mot rummet. Såvitt jag förstår går det inte att justera detta utan att helt skruva ut karmskruvarna och på nytt montera dörrkarmen. Eller kan jag anpassa dörrbladets vinkel relativt rum/utomhus för att kompensera?
En relaterad fråga: Jag tycker att tätningslisten ser slarvigt monterad ut så att den smiter åt i hörnen och inte tätar ordentligt. Är tätningslisten fabriksmonterad? Bör jag lossa tätningslisten och montera ny på bättre sätt? Se bilder.
Tack på förhand.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En relaterad fråga: Jag tycker att tätningslisten ser slarvigt monterad ut så att den smiter åt i hörnen och inte tätar ordentligt. Är tätningslisten fabriksmonterad? Bör jag lossa tätningslisten och montera ny på bättre sätt? Se bilder.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand.
Troligast är nog att dörren har slagit sig, karmen brukar inte skeva med tiden. När du skruvar på karmskruvshylsorna så påverkar det endast karmens skevning gentemot dörrens inpassning i dörrhålet.H Hanka456 skrev:
Har du en längre rätskiva/långpass så kan du kolla om dörren skevar genom att lägga det i lite olika vinklar mot insidan av dörren. I alla lägen som du testar ska det vara 100% dikt mot dörrbladet, är det inte det så har dörren slagit sig och är skev. Antingen får du leva med det eller byta dörren mot en ny med bättre kvalitet
Du kan göra samma koll på karmen för att verifiera att den är korrekt monterad. Är dörren inte skev så kan du montera om karmen så att den blir korrekt monterad utan att skeva.
Enklaste är att låta dörren sitta i karmen när du monterar karmen, då ser du direkt att allt är OK.
- Om dörren ska liva mot tex ytterväggen förbered klossar att sätta mot dörrkarmen när du lyft in den i dörrhålet. Ska du liva mot något på insidan så fixerar du 4 stopp där, som du sedan trycker karmen mot.
- Lägg först ut klossar typ 1cm under kommande tröskel (se till att tröskeln kommer exakt i våg
- Sätt i dörren med karmen och kila från sidorna i alla 4 hörnen
- Justera kilarna tills gångjärnssidan står exakt i lod
- Verifiera/justera tröskeln så att den står i lod
- Stäng dörren och verifiera att springorna i dörren är hyfsat lika
- Skruva gångjärnssidan först, därefter låssidan
- Justera karmskruvarna så att springorna mot karmen är jämna och raka.
Lycka till
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är en rimlig kostnad för att räta upp en sned plint på timmerhus?
Grund & Markarbeten -
Räta upp böjd laminerad spånskiva (garderobsdörr) - hur då?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur räta upp lutande äppleträd?
Häckar, Buskar & Träd -
Räta upp gammalt golv
Lösvirke & Timmerhus -
Räta upp och stabilisera plintar
Grund & Markarbeten