Byggahus.se

Hur räknas våningar

1. W
    Medlem · 31 inlägg

Wico_TB

Medlem
    Vi är intresserade av en tomt där detaljplanen säger att endast en våning får byggas. Bygghöjden är 4,5m och ingen begränsning vad gäller taklutning. Är det möjligt att få bygglov för ett 1½-plans hus på en sådan tomt?

2. W
    Medlem · 31 inlägg

Wico_TB

Medlem

Re: Hur räknas våningar

För att förtydliga min fundering i förhållande till rubriken: Hur räknas antalet våningar när det gäller ett 1½-plans hus? Vad jag har läst mig till så räknas det inte som en våning om höjden mellan vindsvåningens bärlag och skärningspunkten mellan yttervägg och yttertaket är 70 cm eller mindre. Stämmer detta?

3. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

I vissa detaljplaner står det att vind ej får inredas. Om det inte står så i er plan kan det vara ok. Definition på vind är olika i kommunerna. Det med 70 cm låter dock bekant.

Mvh Lisa

4. W
    Medlem · 31 inlägg

Wico_TB

Medlem

Tack för svaret Lisa.

Jag har snackat med en säljare för den aktuella hustillverkaren och enligt honom skall det inte vara några problem så länge det inte är som du beskriver att detaljplanen har inskrivet att vind inte får bebyggas. I detta fall är det inte så vilket innebär att vi har stora förhoppningar om att få igenom ett bygglov.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.