Byggahus.se
R
S SueCia skrev:
du har valt fel yrke, men det har även hantverkarna gjort.

nog för att hantverkare har både bättre lön och arbetsvillkor än undersköterskor. Båda dessa arbetsgrupper har pisslön och villkor om du jämför med diverse utvecklare och annan programmerande personal.

i min egen bekantskapskrets så erkänner de villigt att de aldrig gör längre än 3 timmars arbetsdagar, jobbar hemifrån och har extremt mycket högre lön än hantverkare.

det blir kul om de som utför riktigt arbete någon gång står upp mot detta och vägrar jobba för 50% av lönen och dubbelt så långa dagar som deras kompisar som valde rätt branch :D
Generaliserar much? Jag är utvecklare och i min bekantskapskrets är det ovanligt att man jobbar så lite som heltid. Oftast blir det mer än så, ibland betydligt mer.

Hantverkare är inte dåligt betalda i Sverige:

https://www.byggnadsarbetaren.se/har-ar-timlonen-i-bygg-europa-land-for-land/

Jag tror snarare att detta skrå kommer att få acceptera en lägre lönenivå i framtiden när byggbranschen inte är så överhettad som den är just nu.

• Gilla
Donn och 24 till
  • Laddar…
Jag tror att en stor skillnad är dock att utvecklare har bättre möjlighet att stig i lön än många andra yrken jag började visserligen precis efter en liten IT bubbla spruckit så det var svårt att få jobb som programmerare så startade väldigt lågt just då men jag tjänar nästan 3 gånger så mycket idag som när jag började för 13år sedan och det är på samma arbetsplats, utan att hoppa runt för att få upp lönen.

Men skall nog säga att jag kanske snittar på 10-11h per dag nu när vi jobbar fulltid hemma. Extra timmarna är dock bara för att det är roligt så de får jag inget betalt för.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad var inte sant?
Jag skrev normalt sett, det utesluter ju inte att det finns de som jobbar som utvecklare utan formell utbildning (har en vän som gör det, sjukt duktig och hänger dessutom här på forumet).
Men jag vill påstå att de inte är så vanliga som du menar på, men har du någon fakta att hänvisa till så är jag inte främmande för att ändra min åsikt.

En hantverkare i sverige tjänar generellt sett inte dåligt, inte om man jämför med i USA.
en hanverkare har mer i fickan i usa en i sverige

R RoAd skrev:
Generaliserar much? Jag är utvecklare och i min bekantskapskrets är det ovanligt att man jobbar så lite som heltid. Oftast blir det mer än så, ibland betydligt mer.

Hantverkare är inte dåligt betalda i Sverige:

[länk]

Jag tror snarare att detta skrå kommer att få acceptera en lägre lönenivå i framtiden när byggbranschen inte är så överhettad som den är just nu.
det är inte lönerna som är dåliga det skatten som är hög

• Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
ta fast pris så vet du vad betalar innan arbetet startar

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
ta fast pris så vet du vad betalar innan arbetet startar
Samma firma har gjort massor av jobb tidigare hos oss, då har det varit ägarna som utfört alla jobb.
Men till detta jobbet kom det två nya gubbar då firman hyrt in folk.
Men som du skriver: blir det fler jobb så får vi begära fast pris.

• Gilla
pelle plåttak
  • Laddar…
Mikael_L
Är det på det viset (att när ägarna själva var där, så blev debiteringen precis för tiden jobb utfördes) så kan ju faktiskt ett ifrågasättande av tiden fungera.

Meddela isåfall något i denna stilen:
"Vi har anlitat er några gånger och alltid varit så nöjd med allt, men denna gång verkade det ha blivit lite tokigt, då tiden inte motsvarade tiden som arbete utfördes här. Annars har ju det varit en av de sakerna som vi alltid varit så nöjda med, att allt har stämt på pricken!"

Dvs, blanda lite beröm och kritik, och detta indikerar dessutom att man generellt tycker bra om företaget och kommer fortsätta anlita och kanske rekommendera.

Dock ska man väl inte klaga, eller ens måla fan på väggen förrän man fått räkningen, vem vet, de kanske inte debiterar 8 timmar om dagen trots allt.

• Gilla
Danne12345 och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det på det viset (att när ägarna själva var där, så blev debiteringen precis för tiden jobb utfördes) så kan ju faktiskt ett ifrågasättande av tiden fungera.

Meddela isåfall något i denna stilen:
"Vi har anlitat er några gånger och alltid varit så nöjd med allt, men denna gång verkade det ha blivit lite tokigt, då tiden inte motsvarade tiden som arbete utfördes här. Annars har ju det varit en av de sakerna som vi alltid varit så nöjda med, att allt har stämt på pricken!"

Dvs, blanda lite beröm och kritik, och detta indikerar dessutom att man generellt tycker bra om företaget och kommer fortsätta anlita och kanske rekommendera.

Dock ska man väl inte klaga, eller ens måla fan på väggen förrän man fått räkningen, vem vet, de kanske inte debiterar 8 timmar om dagen trots allt.
Jag ringde faktiskt ena ägaren och frågade om den ena gubben var anställd med lönebidrag. Han lyckades nämligen få loss fyra korta gamla läktbitar på 40 minuter! Sa att jag betalar ingen lön för en gubbe som står och hänger på kofoten och pratar i telefon hela tiden.

• Gilla
Maria T och 20 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
en hanverkare har mer i fickan i usa en i sverige
Knappat efter att hantverkaren i USA betalt för sjukförsäkring, barnomsorg, etc - saker som vi ser som självklara här. Ett av de vanligare skälen till personlig konkurs i usa är obetalda sjukhusräkningar.

• Gilla
erik_83 och 19 till
  • Laddar…
Mimlan Mimlan skrev:
Om jag anlitar en byggfirma för att lägga om mitt garagetak, hur räknas då arbetstiden som jag betalar för?

Två man kommer 7:40 ( firman ligger 10min från mitt hem)
Rast 8:45-9:15
Lunch 11:30-12:50
Åker från mig 15:00. ( ena gubben)
15:25 ( andra gubben)

Kan jag förvänta mig en arbetstidsdebitering för 8 timmar/gubbe?

Självklart för mig att betala för restiden från firman och tillbaks vis start och slut då de utgår därifrån.
Jag hade fakturerat för den faktiska tiden men gubbarna som var hos dig kommer garanterat hävda till sin chef att de varit hos dig 7-16 och haft en timme rast. Då står det ord mot ord och deras chef vet inte vem han ska tro på

Mikael_L Mikael_L skrev:
I grunden gäller att man ska betala för tid då arbete utförs åt en.
Om utföraren är anställd och har avtalsenliga raster, eller raster av vana och kutym, så är det en sak mellan anställd och arbetsgivare. Inget som ska röra kundens relation till företaget.

Som debiterbar tid är allt som det arbetas på plats, även allt slags förberedande arbete som kanske sker i företagets egna lokaler (t.ex. en plåtfirma klipper och viker en del plåt innan de åker ut till kunden), att handla material för kundens räkning lär också räknas som tid det debiteras för.
Samma tycker jag gäller för resor till/från uppdraget, men här börjar vi hamna i lite mer gråzon, ty många företag äskar även en fläskig bilersättning, så det är inte alls omöjligt att det vid rättegång skulle anses att företaget inte kan få både och, men mig veterligen har det ej prövats rättsligt.

Men i grunden ska man betala för all tid då det utförs arbete åt en, kan även inkludera sånt som inte sker på arbetsstället, men är för kundens räkning.

Lunch-rast ska man aldrig betala timpenning för, det är inte ens nära kutym i branschen.
Men tyvärr är det lite av kutym att ta en förmiddagsrast eller både fm och em, på kundens bekostnad, och ärligt talat är det inte förenligt med lagstiftningen. Så principiellt skulle man kunna bråka om detta, men man kan dock förvänta sig svårt motstånd, de flesta som är verksamma har dålig koll på juridiken och allt sånt, utan vet bara att ända sedan de var lärlingar så har man alltid kunnat fika på kundens bekostnad, så varför skulle det vara annorlunda nu?

Jag misstänker att de kommer debitera dig för 8 timmar per dag, utan krusiduller.
Men det låter som att de egentligen har arbetat 6,5-7 timmar per dag åt dig.

Är det värt att bråka om dessa 2-3 timmar ...? Tja.
Är du nöjd med allt övrigt? Då kan du överväga att skita i det, bara inse att det är så det funkar i denna branschen, ja det är lite ruttet.
Men skulle det vara på annat vis så skulle nog alla få betala samma ändå, bara som högre timpenning istället, så jäkligt är det.
Det kommer krävas en rejäl lågkonjunktur för att i grunden kunna ändra på något.
Hur fakturerar du själv i ärlighetens namn?;)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och inte jobbar de jag känner/vet om som håller på med datorbaserade saker några 3 timmar om dagen.
Nog sitter de sina 8 timmar om dagen, fast inte med 100% effektivitet hela tiden, div kaffekoppar släntras det iväg för att hämtas.
Sen är även dessa som människor är som mest, en del ruggigt skärpta och effektiva och får mycket ifrån sig under en dag, andra lite mer medelmåttiga.
Sedan vet du inte om de spelar poker på datorn eller jobbar:rofl:

L Lantzlaget skrev:
Knappat efter att hantverkaren i USA betalt för sjukförsäkring, barnomsorg, etc - saker som vi ser som självklara här. Ett av de vanligare skälen till personlig konkurs i usa är obetalda sjukhusräkningar.
läste artikel för några år sen om just svenskar som jobbar i usa en var bilmekaniker och den andra var hantverkare och dom mena att bättre ställt den där större hus 2 nya bilar var en vad dom hade haft i sverige och bådas fruar behövde inte jobba så det behövdes ingen dagis

M maria01 skrev:
....och bådas fruar behövde inte jobba så det behövdes ingen dagis
Vi har kommit längre i Sverige.

• Gilla
Maria T och 14 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vi har kommit längre i Sverige.
vad menar du ?

• Gilla
Mikeson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.